Ako se podrhtavanje tla na Zemlji zove zemljotres, onda bi se podrhtavanje tla na Marsu, bez i malo šale, zvalo marsotres

Procenjuje se da je magnituda 5, zapravo najveći potres ikada koji je detektovan na drugoj planeti. NASAin lender InSight detektovao je taj potres na Marsu i to ga kandiduje za najjači ikada zabeleženi potres na drugoj planeti. Marsotres de desio 4.5.2022. godine, odnosno 1.222. marsovski dan misije. InSight je do sada detektovao više od 1.313 marsotresa od početka misije, odnosno od novembra 2018. godine kada se lender uspešno spustio na površinu Marsa. Najveći prethodno zabeleženi marsotres bio je, po procenama, magnitude 4,2 i detektovan je 25.8.2021. godine.

e PIA23177 revised.width 1024 ALREADY IN PJNa ovoj slici se vide InSight-ova kupolica i toplotni štit, koji pokrivaju seizmometar, nazvan Seismic Experiment for Interior Structure ili kraće SEIS. Credit: NASA/JPL-Caltech

InSight je poslat na Mars sa veoma osetljivim seizmomerom, koji je obezbedio francuski Centre National d’Études Spatiales (CNES), da bi proučio duboku unutrašnjost planete. Kako seizmički talasi prolaze ili se reflektuju unutar Marsove kore, mantla ili jezgra, oni se menjaju na načine koje seizmolozi mogu proučavati kako bi utvrdili dubinu i sastav ovih slojeva. Ono što naučnici saznaju o strukturi Marsa može im pomoći da bolje razumeju formiranje svih stenovitih planeta. Zemljotres magnitude 5 je potres kakav se svakodnevno dešava na Zemlji, ali je blizu gornje granice onoga što su se naučnici nadali da će videti na Marsu tokom InSight misije. Naučni tim će morati dodatno da prouči ovaj novi potres pre nego što budu u mogućnosti da iznesu detalje kao što su njegova lokacija, priroda njegovog nastanka i šta bi mogao da nam kaže o unutrašnjosti Marsa.

280481075 532108581616275 1245353755491217885 n

Credit: NASA/JPL-Caltech

"Otkako smo postavili naš seizmometar u decembru 2018, čekali smo "onaj veliki", rekao je Bruce Banerdt, glavni savetnik u InSight Nasinoj laboratoriji za mlazni pogon u južnoj Kaliforniji, koja predvodi misiju. "Ovaj potres će sigurno pružiti pogled na planetu kao nijedan drugi. Naučnici će analizirati ove podatke kako bi saznali nove stvari o Marsu u godinama koje dolaze."

S1222a spectrogram1 hKYMbXU

Credit: NASA/JPL-Caltech

Ovaj potres dolazi baš u trenutku kada se InSight suočava sa novim izazovima sa svojim solarnim panelima koji napajaju misiju. Pošto InSightova lokacija na Marsu sada ulazi u zimu, u atmosferi je dosta prašine što smanjuje raspoloživu sunčevu svetlost. 7.5.2022. godine raspoloživa energija lendera pala je ispod granice koja pokreće bezbednosni režim rada sa smanjenom potrošnjom električne energije gde letelica obustavlja sve osim najbitnijih funkcija. To je dizajnirano da zaštiti lender od otkaza zbog manjka energije koja pristiže do solarnih panela. Nakon što je lender završio svoju glavnu misiju krajem 2020. godine ispunjavanjem prvobitnih naučnih ciljeva, NASA je produžila misiju do decembra 2022.

Credit: NASA/JPL-Caltech