Ocena korisnika:  3 / 5

Zvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivna

“Ako želite da napravite pitu od jabuka od nule, pre toga morate prvo stvorti Univerzum.“
Karl Sagan

Malo pojašnjenje šta je dr Sagan hteo da kaže

Da bi napravili pitu od jabuka, potrebna vam je pšenica od koje kasnije mlevenjem dobijate brašno, jabuke, šećer, cimet, griz, vanila, voda, tepsija, pek papir, rerna i toplotna energija. Svi sastojci su napravljeni od molekula. Molekuli su, pak, napravljeni od atoma - ugljenika, kiseonika, vodonika i drugih. Ali, odakle dolaze svi ti atomi? Osim vodonika, svi su napravljeni u zvezdama. Zvezde su neka vrsta kosmičke kuhinje u kojoj atomi vodonika formiraju teže atome. Zvezde se kondenzuju iz međuzvezdanog gasa i prašine, koji se uglavnom sastoje od vodonika. Ali vodonik je nastao u Velikom prasku, eksploziji koja je stvorila Univerzum. Ako želimo da napravimo pitu od jabuka od nule, prvo moramo da stvorimo Univerzum.

greg rakozy oMpAz DN 9I unsplash

Tu dolazimo do zaključka da ovo važi i za bilo šta drugo što nam padne na pamet, pa i za pasulj i sve ostale sastojke koji ga čine jednom od najboljih srpskih jela. Pasulj je neizbežna hrana skoro svakog domaćinstva koji se sprema bar jednom mesečno, ako ne i češće. Prilikom spremanja ovog jela koriste se razne sorte pasulja kako bi ovo jelo bilo što ukusnije. Od pasulja se mogu praviti čorbasta jela, može ići u rernu da bude gust, mogu se praviti salate, takođe se može prativi pire od pasulja, pa čak postoje i klice od pasulja koje su takođe odlične. Ako ste voleli da gledate Čkalju, onda sigurno znate da on sprema dve vrste pasulja. Gus’ spaulj s’ rebra i Rebra s’ pasulj sgus’.

Da se vratimo mi na Zemlju, to jest priču o pasulju. Zaključili smo šta nam je potrebno da bismo napravili pasulj, a za savršen pasulj pored sastojaka, potreban je i tajni recept koji će ovim tekstom bi obelodanjen 

Zašto astronomski pasulj kada nije za astronaute?

Pa prvo, spreman je za astronome, na jednom astronomskom događaju koji se zove Mesijeov maraton. Na tom istom mestu se održava još jedan astronomski događaj koji se kolokvijalno zove „Astronomski kamp Letenka“. Tu se skupimo svi mi koji smo u toj sferi nauke i istraživanja, ali i zaljubljenici u nauku, noćno nebo i savršen pasulj 😁 Rekoh Mesijeov maraton. Nema tu nikakvog trčanja, sem oko teleskopa. Mesijeov maraton je osmatračko takmičenje u kome je cilj da se u toku jedne noći na nebu pronađe što više od 110 nebeskih objekata iz čuvenog „Kataloga maglina i zvezdanih jata“ francuskog astronoma Šarla Mesijea (Charles Messier, 1730 –1817).

Malo o gospodinu Mesijeu

Mesije je bio „lovac na komete“ (otkrio ih više o deset). Da bi sebi i drugim posmatračima olakšao traganje za kometama u Katalog je beležio objekte koji su zbunjivali lovce jer su u okularu ličili na komete ali to nisu bile. On, i nekoliko njegovih nastavljača su pribeležili ukupno 110 takvih objekata. Svi ti objekti imaju u Katalogu oznaku koja se sastoji od slova M i rednog broja (M1, M2, M3…M110). Osmatrači sve te objekte zovu i jednostavno M objekti (em objekti).

53637494702 a18b2fea6e o

Objekti iz Kataloga su galaksije, magline, zvezdana jata, ostaci supernovih.... Velik broj njih spada u najlepše objekte koji se mogu videti na noćnom nebu Zemlje i mnogi popunjavaju stranice brojnih ilustrovanih časopisa: Plejade (M45), Maglina Orion (M42), Krab maglina (M1), Sombrero galaksija (M104) itd.

photo collage.png

Sada kada smo se upoznali sa time šta je Mesijeov maraton, kao i kako nastaju atomi, vreme je da pređem na recept ili tehniku spravljanja astronomskog pasulja.

53637493927 d0a9e9beae o

Trenutak sletanja – bila gužva u saobraćaju 😁

Zadatak je bio napraviti jelo za tridesetak takmičara i još desetak ostalih učesnika, tj. profesora i organizatora. Dakle oko 40 porcija. Ali, šta ako neko bude hteo da repetira? Ne možemo praviti knap, mada na tu količinu nemoguće je napraviti knap, ili je moguće, videćemo malo kasnije.

Većina kuvara savetuje oko 100gr suvog pasulja po čoveku. Ali to može da bude varka jer pasulj narasta i pije vodu. Od 100gr suvog pasulja, kod pojedinih sorti može se dobiti i preko 250gr kuvanog, gde kad dodamo tečnost i meso, dobijamo pozamašnu količinu. Hrana se ne treba bacati, a takođe ne bi bilo dobro da zafali, a kako je to aktivnost koja traje desetak sati, a ručak predviđen da se održi u ponoć, korisno je da se sve pojede. Procenio sam da je 3kg pasulja dovoljno. Kasnije će s ispostaviti da je to prava količina za 50 porcija pasulja. Bilo je 40 učesnika, devet repetiranja i jedna porcija je ostala za noćnog čuvara. Dakle, 60gr suvog pasulja po porciji.

Sastojci:

2kg tirolske plećke
2kg sušene butkice
2 sušene kolenice
3kg pasulja tetovca
20gr bibera u zrnu
20gr lovora (jedna kesica)
1kg crnog lika
3 manje glavice belog
20gr peršuna
20gr tajnog začina koji pasulju daje tu neponovljivu aromu (majčina dušica, origano i list domaće nane)
50gr začinske crvene paprike
5gr kima

53637818198 dee8b5edb9 o 2

Procedura ide ovako. Potrebne su nam 3 šerpe. U jednoj se kuva pasulj koji je prethodno na kratko prokuvan u 2 vode i očišćen od sitnih nečistoća. U drugoj šerpi se, prvo na kratko prokuva svo meso zajedno i ta voda se baci. To je korisna stvar da se speru ostaci skorele krvi, kao i ostale eventulane nečistoće. Posle par minuta ključa mesa, ta voda se baci i nalije se nova tek da pokrije svo meso. Da napomenem da je svo meso, sem dimnjenih kolenica, već isečeno na kocke veličine palca. Tu stavimo polovinu lovora i sav biber.

53642321763 2e7704733f o

To se kuva dobrih sat vremena na srednjoj vatri. Za to vreme nasečemo sitno kilogram luka i u trećoj šerpi ga upržimo na ulju. Količina ulja – da pokrije dno šerpe. Ne preterivati sa uljem jer će i meso pustiti masnoću, a kasnije nam treba ulje i za zapršku. Posle oko sat vremena kuvanja mesa, isto se, francuskom kašikom prebaci na luk koji je fino upržen pa se sve zajedno proprži. Naravno, kolenice se ranije izvade iz vode, prohlade, pa se otkoste i samo krtina ubaci u gore pomenuti luk. Pazimo da nam se luk ne zalepi jer bi to bila divna podloga da nam kasnije tu zagori pasulj. Dakle, redovno mešamo. Posle jedno 15-20 minuta prženja luka sa mesom, dodamo oko 20gr začinske crvene paprike (ja sam korisio neljutu jer je bilo učesnika koji ne vole ljuto) i neprekidno mešamo. To je vrlo bitno jer paprika može brzo da zagori, a tad postaje gorka. Papriku pržimo sa mesom oko minut-dva i onda kutlačom nalijemo deo one vode u kojoj se kuvalo meso. Poklopimo i dinstamo oko desetak minuta. Posle toga ide sjedinjavanje. Pasulj koji se tiho krčkao u prvoj šerpi se sad naliva u šerpu gde smo upržili meso, a dodajemo i svu količinu vode u kojoj se kuvalo meso. Ukupna količina vode za ovu količinu namirnica je bila 11L bez dolivanja. U oko 3 litra vode se kuvalo meso i u oko 8 litra vode se kuvao pasulj.

53637608586 d85c9e3462 o

Naravno, u toku spremanja proveravate tvrdoću zrna da se ne raskuva. Ja sam imao sreću da sam naišao na pasulj koji se nešto duže kuvao pa je bio relativno tvrd, da ne kažem al dente, kada sam sjedinjavao sve. Ja kuvanost pasulja proveravam prstima ili jednostavno probam zrno. Kada pristisnete zrno pasuilja, treba da vam pruži izvestan otpor, ali ipak da se raskaši. Ako vam zrno ne pruža nikakav otpor pod pritiska prstima, već je raskuvan i postoji rizik da zagori.

Kada smo sve sjedinili, nastupa sveto pravilo kod pasulja. Ne mešati ga jer zdrobljena zrnca padaju na dno, lepe se i zagorevaju. Dakle, samo prodrmate šerpu kratkim kružnim poreklima na ringli. Kada pasulj bude skuvan, a to proveravamo na gore opisan način, krećemo u pravljenje zaprške. Za zapršku nam treba odgovarajuća količina ulja, u mom slučaju to je bilo oko 3dl ulja, 30gr crvene začinske paprike i 9 ravnih supenih kašika brašna. Zašto baš 9. Procena mi je bila da je u kuvanju isparilo oko 2 litra vode, a pravilo kod zaprški je da ide jedna ravna supena kašika brašna na litar tečnosti. Ja zapršku pravim na sledeći način. U veći tiganj – vok, sipam ulje, brašno i papriku. Na hladno mešam i razbijam grudvice dok ne dobijem kompaktnu tečnost bez grudvica. Potom staviti na ringlu i upržiti zapršku dok ne počnu da se javljaju mehurići po ulju. Stalno mešati jer paprika lako zagori i posle minut takvog prženja sa mehurićima, zapršku sipati u šerpu sa pasuljem. Tada blago promešati do dna da se sjedini (pazimo na zrnca, kuvana su), dodati preostali lovor i ostaviti da se kuva jedno 15 minuta. Tad probati kakav je za so (svo meso je slano pa je nezahvalno pričati koja količina soli je potrebna) dosoliti ako treba i ostaviti još jedno 15 minuta na tihoj vatri. Posle tih 15 minuta dodati peršun, moj tajni začin, sitno seckan beli luk, pustiti da udari još neki ključ (minut-dva) i skloniti sa ringle. Prijatno 