Meteoriti

Boja meteorita

1Meteori su tzv. 'zvezde padalice', nastale kada se meteoriti (čestice metala, stene ili prašine) ili asteroidi zapale pri ulasku u Zemljinu atmosferu brzinom većom od 20 km/s (72.000 km/h). Procenjuje se da svakog dana u Zemljinu atmosferu uđe oko 25 miliona meteoroida i mikrometeorida, što znači da se svake godine naša planeta 'ugoji' za oko 15.000 tona!

Ca-Al-rich inkluzija

3Među najprimitivnije meteorite spadaju ugljenični hondriti. Oni čine samo 4,6% meteorita koji padnu na Zemlju (nekoliko sam davno poklonio Zorkiću kada sam se vratio iz Amerike verujući da će jednom da otvori muzej astronautike). Podeljeni su u 8 glavnih grupa i bezbroj podgrupa, ali postoji jedna koja nam je posebno zanimljiva jer je starija od Zemlje! To su tzv. Ca-Al-rich inkluzije (CAI).

Činjenice o meteoritima

murchison

- Svakog dana Zemlju bombarduju milioni tona materijala iz svemira. Ali većina od tog materijala ispari u našoj atmosferi i samo veliki komadi – veličine šljunka pa do kamenica – padaju na tlo.

Misterija kamena sa Marsa

alh84001ALH 84001 je najzagonetniji i najinteresantniji meteorit ikada pronađen na našoj planeti. Već tri decenije predmet je brižljivog izučavanja fizičara, geologa, hemičara i, naročito, biologa. Izazvao je oštre polemike u naučnim krugovima, a zaključci u vezi s njim su krajnje kontroverzni. I posle 33 godina od kako je pronađen i dalje je otvoreno pitanje: da li je ovaj kamen sa Marsa na Zemlju doneo i tragove života?