Galaksije

Mlečni put je mnogo, mnogo veći

Galaksija

Naša galaksija, Mlečni put, je veća nego što smo mislili. U novim udžbenicima i enciklopedijama stoji da njen prečnik iznosi nešto preko 100.000 svetlosnih godina, u nekim se navodi čak i 150.000 svetlosnih godina, pa i više od toga. Ide se čak i do 200.000 svetlosnih godina. Ali sada naučnici iznose daleko, daleko veće procene prečnika Mlečnog puta. Nove procene znatno nadmašuju i najsmelije pretpostavke. Izlazi da prečnik naše galaksije iznosi blizu dva miliona svetlosnih godina!

Mlečni put ima dve supermasivne crne rupe?

s2

Izvori gravitacionih talasa koje su detektovale interferometarske laserske gravitacione opservatorije LIGO i Virgo, od 2015. godine do danas, su sudari crnih rupa, neutronskih zvezda i sudari crnih rupa i neutronskih zvezda. Svi ovi događaji dogodili su se na prilično velikim udaljenostima od više miliona do više milijardi svetlosnih godina.

Četiri galaktička jata u sudaru

image 7741 1 Abell 1758Abell 1758 je skup galaktičkih jata. Prva posmatranja su sugerisala da se radi o jednom objektu, ali novija istraživanja su pokazala njegovu složenu strukturu te da je ono sačinjeno od po dva para odvojenih jata galaksija, severnog i južnog, međusobno razdvojenih oko šest miliona svetlosnih godina. Svako jato je uronjeno u ogromne oblake vrelog gasa (plava boja) i nevidljive tamne materije. U optičkom delu spektra takva struktura se ne vidi, ali ceo objekat je posmatran i u rendgenskim delu spektra čime je otkriveno i ono što nam nije dostupno u vidljivoj svetlosti.

Sudar galaksija Hablov doprinos Noći veštica

102819 faceUz malo truda i mašte na ovoj slici ćete uočiti sablasno, deformisano lice koje luta u mračnim dubinama svemira. Sliku je snimio Svemirski teleskop Habl, a ona je objavljena uoči Noći veštica, praznika koji se u zapadnim zemljama, a zadnjih decenija sve više i u ostalim delovima sveta praznuje.