Komete

Gigantska kometa dolazi

Illustration of Comet Bernardinelli Bernstein

Iz dalekih i mračnih predela Sunčevog sistema ka nama juri ogromna kometa, možda i najveća koju smo ikada videli tokom istorije, možda i koja se ikada pojavila na zemaljskom nebu.

Približava nam se megakometa!!!

Nedavno sam pisao o Ortovom oblaku i neistraženom području Sunčevog sistema koje Zemljani zovu Kajperov pojas, i istakao da tamo postoji more ledenih objekata svih vrsta. Iako hipotetička Planeta 9 još nije pronađena, na rubnim delovima našeg sistema svakako postoje neki veliki objekti. Jedan od primera ovog skrivenog bogatstva je nedavno otkriće 2014 UN271, 'komete' koja obećava obaranje višestrukih rekorda. Objekat je prvi put viđen 2014. godine zahvaljujući kampanji za posmatranje DES (Dark Energy Survey), studiji usmerenoj na analizu tamne energije pomoću 4-metrskog teleskopa Víctor M. Blanco, smeštenog u Čileu. Teleskop, opremljen kamerom DECam (Dark Energy Camera), promatra velika područja neba – 2,2° – u vidljivom i infracrvenom području, što ga čini veličanstvenim instrumentom za otkrivanje asteroida i kometa. DES kampanja započela je u avgustu 2013. i završila se u januaru 2019. Nakon završetka kampanje, istraživači Pedro Bernardinelli i Gary Bernstein otkrili su 2014 UN271 kada su počeli s analizom ogromne količine podataka koje je prikupio DES.

Koliko su velike komete?

NoviSad 1

Komete su vrlo mala i vrlo velika tela Sunčevog sistema. Nukleus komete, a to je ono u sredini, čvrsto jezgro komete, u prečniku je obično nekoliko desetina kilometara (tj. obično manje od 60 km).

Propustili ste – Pogledajte

NEOWISE 18072020 timeanddate

Komet NEOWISE (i) na večernjem nebu

Niste nešto previše oduševljeni ustajanjem dva, tri sata prije izlaska Sunca da bi pogledali komet na nebu, kiša i oblaci su se urotili protiv vas, propustili ste sve prigode za vidjeti uživo komet NEOWISE o kojem svi pričaju.. Preostalo je još malo vremena za nadoknaditi propušteno.

Grad i zvijezda (repatica)

Ima jedan mali grad u Podravini, koji nije svjestan što se ovih noći događa na nebu, iznad njegovih krovova. Dok njegovi stanovnici snivaju snom pravednika, snivajući svoje blažene snove, na zvjezdanom se nebu pojavio jedan vrlo rijetki gost. Riječ je o kometu, u narodu poznatom kao zvijezda repatica. I ovo je sasvim pristojan nebeski reponja, iako blijeda slika onoga koji se vidio u punoj raskoši 1997. godine.

Staromodan pogled na kometu NEOWise

Bayeux Tapestry 32 33 comet Halley Harold c2020MG 4

Neko može da pomisli da se podigla suviše velika priča oko ove komete? Zar ne vidimo neku svaki dan? I zašto bi se neko opterećivao da ustaje pre svitanja kada imamo toliko lepih fotografija ove komete iz celog sveta.? Evo zašto: ovo je tek četvrti put u poslednjih pedeset godina da sa severne hemisfere možemo lako, slobodnim okom da vidimo jednu sjajnu, pravu „zvezdu repaticu.“ To se ne dešava svaki dan. A utisak i detalji kada se posmatra slobodnim okom ili dvogledom uvek su drugačiji od onoga što vidimo na snimcima. Ovo je prilika da sami doživimo tu retku pojavu i pođemo na put kroz prostor i vreme.