Asteroidi

Asteroid 2019 OK

Ovih dana smo u čavrljanju na Viber kanalu Astronomskog magazina 90% vremena opravdano i sa razlogom posvećivali James Webb Space Telescope-u, a u ostalih 10% se ubacilo svašta. Od razmjene lijepih poruka sa dragim prijateljima, čestitki za Novu godinu ... Božić,  snivanja starih i novih Letenki ... itd.

Ko nam preti iz kosmosa?

udarNedavno sam započeo mini seriju o asteroidima opasnim za našu zemlju. Ukratko: Nasina letilica veličine 'Yuga' usmerena je tako da se zabije u asteroid, s namjerom da ga malo skrene s kursa. Test ima za cilj da pokaže našu tehnološku spremnost za slučaj da se u budućnosti otkrije realna pretnja od asteroida. Nažalost, od kometa nam ne bi bilo spasa. Ko su nam zapravo najveći kosmički neprijatelji?

Don't look up

asteroidi cekanje na sudnji dan

Ali ipak pogledaj gore

Jedan tipično holivudski proizvod filmske industrije zadnjih dana kola među nama, iznenađujuće, ali skoro pa jednako uspješno kao i zadnja inačica virusa. Don't look up, ipak, nije samo klasični američki filmski kliše, ima snagu i za nešto podosta više od toga. Dvoje mladih pronalaze prijetnju iz svemira koja će nas uništiti ne iznađe li se tehnološko riješenje uz blagoslov politike a ono izostaje jer se vlast bavi svojim nekim trivijalnostima tipa izbori sa neshodljivim lažnim obećavanjima (zvuči poznato zar ne?!). E da sad ne otkrivamo posljednje poglavlje filma, pogledajte ga sami.

Dolazi asteroid 2016 AJ193

Orbita

Iz mračnih dubina Sunčevog sistema Zemlji se već neko vreme približava tamna stenovita gromada. Njen udar u planetu bio bi katastrofalan. Kada je pre 49000 godina u pustinju koja danas pripada Arizoni pao asteroid izrovao je krater prečnika preko jednog kilometra (Meteorski krater). Taj asteroid bio veličine od samo 45 metara. Ovaj kamen koji nam se sad približava u prečniku ima 1,4 kilometra. Njegov udar osetio bi se na celoj planeti, a posledice bi bile katastrofalne za čitav kontinent na koji bi pao.

Neobična priča o otkriću asteroida

ceresIdeja o novoj planeti se zasnivala na tzv. Bodeovom zakonu o razdaljinama planeta u Sunčevom sistemu. Radi se zapravo o matematičkoj formuli koju je 1766. postavio nemački astronom Johan Ticius (Johann D. Titius), ali ju je popularizovao takođe nemački astronom Johan Bode (Johann Bode) pa je ona uglavnom poznata kao Bodeov zakon (Bode`s law).

Atomskom bombom na asteroid

Nedavno smo pisali o ideji i razlozima bacanja atomske bombe na Mesec. Postoji i ideja Ilona Maska da se aktiviranjem atomske bomba na polu Marsa otopi polarna kapa i prevede u gasovito stanje da bi se dobila gostoljubivija atmosfera bogatija vodenom parom i ugljen dioksidom. Venera nije spominjana kao meta. Od bombardovanja Meseca srećom se odustalo, a nadamo se da će se odustati i od Marsa. Ali asteroidi su i dalje u razmatranju za atomski udar i to možda ima smisla.

'Projekat Vesta' za studiranje asteroida

1Da se ja nešto pitam, sve bih Nasine pare dao na proučavanje asteroida! Ima ih koliko 'oćeš, bezbroj veličina i oblika, neverovatnih osobina i hemijsko-minerološkog sastava i što je najvažmije – tu su na dohvat ruke. Zato mi je ova priča bila interesantna: tokom 80-ih, nekoliko kosmičkih agencija je predlagalo lansiranje sondi koje bi izučavale komete i asteroide, koristeći obnovljeno zanimanje za ta mala tela izazvano tadašnjom posetom Halejeve komete.

Činjenice o Vesti

Vesta in natural color

Asteroid Vesta je otkriven je iz Bremena, Nemačka, 29. matra 1807. Otkrio ga je Vilhelm Olbers. Vesta je 4. asteroid koji je otkriven i zato ispred njegovog naziva stoji broj 4.

Asteroid Vesta

VestaCrop

Noćas je asteroid Vesta bio najbliže Zemlji. Od Zemlje je bio udaljen 203.6 milijuna kilometara. Bilo je dosta hladno pa sam iskoristio privilegiju da robotiziranim teleskopom snimam iz tople sobe, upravljajući teleskopima i snimanjima u zvjezdarnici Apollo putem računalne mreže.

‘Oumuamua: komad leda potekao od egzoplutonske planete

Prvi potvrđeni međuzvezdani (engl. interstelar) objekat, 1I/'Oumuamua, bio je predmet mnogih rasprava i nagađanja od njegovog otkrića 2017. Na osnovu iskustva o kometama i asteroidima 'Oumuamua ima neobične osobine, što je podstaklo neke astronome da izađu sa idejom da nije prirodnog porekla, nego da je neka vrsta svemirskog broda.