Kako izgleda noćno nebo na Marsu? Pa očito isto kao i na Zemlji: sazviježđa su ista.Ono što se razlikuje su polarne ose i planete, jer se umesto na Crvenoj planeti nalazimo na 'plavoj planeti'. 'Spirit' i 'Opportunity' su snimili nekoliko noćnih snimaka, iako je PANCAM kamera daleko od teleskopa i nije pripremljena za takve potrebe. Na ovoj stranici možemo da vidimo najvažnije noćne fotografije koje je snimio tim MER-a. Najdraža mi je ova cirkumpolarna koju je napravio 'Spirit' iz kratera Gusev u potrazi za meteorima (i ako ih nađe, da ih istraži):

mn1

mn2

Slika je napravljena preklapanjem 9 ekspozicija od 60 sekundi napravljenih tokom noći 18. novembra 2005. tokom nedelje u kojoj je Mars trebao da prođe kroz meteorski tok povezan sa Halejevom kometom.Južni pol je u sredini slike. Tragovi zvezda su zakrivljeni usled rotacije Marsa. (Veća slika)

Za one koji kao ni ja nisu upoznati sa sazvežđima južne polulopte, možda nam ova druga slika uzeta sa veličanstvenog programa Stellarium može da pomogne da bolje razumemo prethodnu sliku:

mn3

Takođe je stvarno lepa i ova koju je rover 'Opportunity' snimio iz Meridiani Planuma, gde je rover sleteo:

mn4

Da, znalci su prepoznali sazvežđe Orion, ali 'naopačke' (naravno, za nas koji smo navikli da ga gledamo sa severne hemisfere). Sa južne on izgleda ovako:

mn5

Takođe su vrlo zanimljiva delimična pomračenja Sunca (ne totalna) Marsovim mesecima Fobosom i Deimosom:

phoboseclipse1

mn6

mn7

Kada pominjem mesece, šta reći za ovu animaciju Marsovih meseci kako putuju nebom preko sazvežđa Sagittarius. Jako je lepo i neobično za nas Zemljane:

ezgif.com resize

A na sledećem mozaiku vidi se kako bi videli kretanje dva meseca tokom noći preko Marsovog neba ako bi sedeli pola sata i posmatrali ih:

mn9

Priručnik za astronome na Marsu