vulkani baner

< :: uvod | Vulkani | Opasni vulkani | Supervulkani |

800px Isola vulcano
Vulcano

Vulkani su otvori ili pukotine na Zemlji kroz koje povremeno prokuljaju lava, pepeo, dim i razni gasovi iz unutrašnjosti planete. Kako vreme prolazi lava se taloži na površini i tako se stvara visoka, kupasta planina iz koje ponekad pućka dim i privlači turiste. Ali to je samo jedan, najuočljiviji tip vulkana. Ima ih sasvim drukčijih, mnogo manje upadljivijih, bar dok su mirni i dok ne počnu da bljuju užas iz svoje utrobe. Mehanizmi koji dovode do erupcije vulkana su toliko nerazumljivi da postoji posebna nauka koja se time bavi. Zove se vulkanologija. Inače, sama reč vulkan potiče od imena ostrva Vulcano koje se nalazi na Liparskim ostrvima, u Tirenskom moru. Kao što i pretpostavljate, na ostrvu Vulkano nalazi se vulkan. Zapravo celo ostrvo je vulkan, a ono je svoje ime dobilo po rimskom bogu koji se zove, kako drukčije nego - Vulkan. (Vulcano: fotografije)

Vulcano NAZIV
Stari Rimljani su verovali da je ostrvo Vulkan zapravo dimnjak iz kovačnice boga Vulkana, kroz koji se povremeno izbacuje pepeo i žar iz ognjišta kovačnice. Ponekad bi ostrvo zadesio zemljotres praćen eksplozijama što je pripisivano žaru rada boga koji kuje oružje za boga rata, Marsa, i njegovu pratnju.

Vulkanolozi imaju zamršenu i uglavnom samo njima razumljivu podelu vulkana na razne tipove prema raznim kriterijumima. Mi ćemo se zadovoljiti nenaučnom podelom koja je sasvim dovoljna za svakodnevne potrebe čoveka kome vulkani nisu glavna briga u životu.

Ima ugašenih vulkana. To su bivši vulkani. Znamo da su nekada rigali vatru, ali se nisu oglasili u istorijskim vremenima, pa se više i ne očekuje da bilo šta rade. Treba ipak imati na umu da čovek nikad ne može biti sasvim sigurni da li je neki vulkan ugašen, ili nije, jer između dve erupcije nekog vulkana može da prođe po nekoliko meseci, ali i po nekoliko desetina hiljada godina. To što nije nigde zapisano da je vulkan radio možda znači samo da je on na nekoj dugoj pauzi, dužoj nego što traje naša pismenost. Sem toga i to "istorijsko vreme" je jako rastegljiv pojam oko kojeg ne postoji opšta saglasnost. Ipak, uzmite da je vulkan koji nije radio poslednjih 10 hiljada godina - ugašen. U suprotnom slučaju vulkan je aktivan.

Međutim, postoje i vulkani koji nisu aktivni, ali ne bi trebalo da se iznenadimo ako prorade. To su uspavani vulkani. Oni dremaju, ponekad malo zadime i to je sve. Ali mogu da se probude. Takvi vulkani predstavljaju lep motiv za razglednice, naročito kad puste oblačić, i velika su turistička atrakcija.

polozajKilimandzara
Položaj Kilimandžara
Kibo summit of Mt Kilimanjaro
Kilomandžaro

U praksi je ponekad problem utvrditi kom tipu neki vulkan pripada, pa se prave razne varijacije. Jedan takav vulkan je Kilimandžaro. Kilimandžaro je ogromna vulkanska planina u Tanzaniji i jedna je od najmarkantnijih tačaka čitavog afričkog kontinenta. Ovaj vulkan je neaktivan i vulkanolozi ne očekuju njegovu erupciju. Međutim, nisu baš sigurni. Istopljena magma se nalazi nekih 400 metara ispod njega. (Kilimandžaro: fotografije)

lokacija
Položaj vulkana Fudži
fuji
Fudži

Ili recimo Fudži u Japanu. Klasifikovan kao aktivan, ali sa vrlo malim rizikom od erupcije. Poslednji put se oglasio 16. decembra 1707, tutnjao je do 24. februara sledeće godine i to je izgleda sve, bar za neko vreme. Ali on je ipak aktivan vulkan. Inače, zbog svoje mistične lepote inspiracija je za slikare i pesnike. Drevni samuraji su u njegovom podnožju trenirali svoje veštine, a danas svake godine na njega se popne oko 200 000 turista. Ako je po lepoti, ja bih ga stavio na prvo mesto. (Fudži: fotografije).

polozajEtne
Polo
žaj vulkana Etna
etnaEtna
Po tradiciji u Etnu je skočio grčki filozof Empedokle. Empedokle je smatrao da ljudi žive na zemlji, a bogovi u finijoj tvari - u vatri. Kako je verovao u svoje božansko poreklo jednom se, u zanosu, pridružio svojim božanskim rođacima skokom u ovaj vulkan. Tako bar kaže priča.

Neki vulkani su baš aktivni i stalno rade, ali su dobroćudni. Oni malo zadime i polako izlivaju svoju lavu koja se toliko sporo sliva niz planinu da se možete bezbedno šetati pored nje. Jedan od pitomih vulkana je Etna na Siciliji. Mada je u prošlosti ovaj vulkan umeo da pravi katastrofe on je danas uglavnom bezazlen i na njemu i u njegovoj okolini spokojno živi više hiljada ljudi, uglavnom zbog vrlo plodnog vulkanskog zemljišta na kome se uspešno gaji povrće, vinova loza i voće. Etna je tiha, ali radi skoro neprestano i ljudi su se navikli na nju. Sa svojih 3320 metara Etna je najviši vulkan u Evropi. Ovaj vulkan je karakterističan i po bočnim ili parazitskim kupama na stranama glavnog vulkanskog konusa. Na Etni ih je oko 200. (Etna: fotografije).

polozajMaunaKee
Polo
žaj vulkana Mauna Kea
maunakea opservatorije
Mauna Kea

Mauna Kea je dremljivi vulkan. Zapravo, on je samo jedan od pet koliko ih ima na Havajskim ostrvima, ali je najpoznatiji. On je rajsko mesto za astronome jer su na njegovom vrhu podignute neke od najvećih astronomskih opservatorija u svetu. U njegovom podnožju je, kao što znate, rajsko mesto za sve ostale. Visok je 4205 metara od površine okeana, ali ako se računa od podnožja, najveća je planina na celoj zemaljskoj kugli jer se njegova osnova nalazi 5500 metara ispod vode. Na havajskom jeziku Mauna Kea znači "bela planina" - zbog toga što mu je vrh zimi prekriven snegom. Na Mauna Kei, kaže havajska tradicija, živi snežna boginja Poliahu.(Mauna Kea: fotografije).

< :: uvod | Vulkani | Opasni vulkani | Supervulkani |

U sledećem nastavku: OPSANI VULKANI

Ima i opasnih vulkana. To su oni koji miruju vekovima, ponekad zagrme i zatutnje i ako se na tome sve završi, dobro je. Ali ne završava se uvek na tome. Povremeno oni jednostavno eksplodiraju toliko razornom snagom da kilometrima unaokolo prave pustoš.