To je zaista strašno! Sunce koje nam život znači, kome zahvaljujemo svoje postojanje i postojanje čitavog života, možda i jedinog u celom univerzumu, to Sunce je na putu da nas sprži i tako uništi, totalno.

zemljavrela

U redu, to je odavno poznata stvar, ali da je ukratko ponovimo: sudbina Sunca je da sija sve jače i jače (danas 30% više zrači nego pre četiri milijardi godina), da bi se u svom poznom dobu, dakle za jedno pet milijardi godina, ono nadulo, postalo crveni džin i progutalo Merkur, Veneru, a možda i samu Zemlju. Tada će biti sto puta veće nego što je sada.

Ali čak ako naša planeta i izbegne sudbinu da bude progutana to nikome ništa neće značiti jer će život znatno pre toga na planeti nestati. Već za milijardu, najviše milijardu i po godina na Zemlji će biti toliko vrelo da će nestati svi složeniji živi organizmi. Zatim će okeani ispariti i možda će još neko vreme opstati samo najjednostavniji organizmi, ali ni njih sigurno neće biti kroz 3,5 milijardi godina.

Dobro, to je što se života tiče, ali šta će biti sa planetom? Kako Sunce sve jače zrači, tako ono sve više gubi masu te preostale planete u dalekoj budućnosti više neće biti toliko jako gravitaciono vezane za Sunce kao sada, pa će se od njega polako udaljavati. To će pružiti šansu i Zemlji da ode dalje od užarene zvezde, ali samo za neko vreme. Jer, Zemlja će se kretati kroz nastali fluid koji će usporavati njeno kretanje, što će izazvati približavanje planete Sucu sve dok konačno i one ne upadne u njega. I istopi se!

Na kraju Sunce će se, kroz sedam milijardi godina računajući od danas, skupiti i postati beli patuljak. Tada će ono biti sasvim maleno, i dobiće dimenzije Zemlje, samo što će imati znatno, znatno veću masu. Jedna kašičica za čaj te mase biće teška čitavih pet tona! A Zemlje neće biti. Sudbina naše planete je zapečaćena još pre nego što je ona i nastala.

grudva

Ali, postoje ipak neke male, sasvim male šanse i za drukčiji scenario. Zvezde nisu nepokretne u prostoru i povremeno prolaze jedna pored druge. U tim prolazima i Sunce se sreće sa drugim zvezdama, uglavnom sa binarnim koje su i najčešće u galaksiji, i u takvom nekom susretu moguće je da planete Sunca budu otrgnute i rasejane u međuzvezdanom prostranstvu. Time bi se Zemlja spasla od vrelo sudbine i utapanja u Sunce, ali bi bila izložena sasvim drugom riziku. Za nekoliko miliona godina po takvom scenariju okeani na Zemlji bi se sasvim zaledili sa konačnim izumiranjem čitavog života.

Doduše, postoje neke bledunjave šanse za opstanak života i u slučaju da se Zemlja pretvori u ledenu grudvu, ali unutar nje, dakle ispod površine. Zemlja ima svoj izvor toplote u samom središtu (danas u središtu Zemlje vlada vrelina slična temperaturi na površini Sunca – oko 5000 stepeni). Voda bi mogla da bude tečna, ali samo na dubini od većoj od 14 kilometara ispod površine. Ko zna, možda takvog života ima na mnogim mestima u svemiru.

Postoji ipak još jedna mogućnost, mogućnost za sposobna, pronicljiva i inteligentna stvorenja koja će eventualno vladati planetom kroz milijardu godine. Postoji teorijska mogućnost da se promeni putanja nekog povećeg asteroida tako da svojom gravitacijom on poremeti putanju naše planete te da je udalji od Sunce na bezbedno rastojanje. Drugim rečima, spretnom manipulacijom asteroidima možda bi visokorazvijena civilizacija stanovnika Zemlje mogla da premesti planetu u bezbednu zonu života.

Pogledajte šta nam na sve to kaže ovaj filmić: