Nove slike pokazuju kako Vebove kamere mogu da vide kroz kosmičku prašinu, bacajući novo svetlo na to kako se zvezde formiraju. Objekte u najranijim fazama formiranja zvezda je teško uhvatiti, ali Vebova ekstremna osetljivost, velika rezolucija i sposobnost snimanja mogu da zabeleže ove neuhvatljive događaje.

PrveSlikeDT 2

Kosmičke litice u Carini – NIRCam i MIRI

Ovaj pejzaž „planina” i „dolina” prošaran svetlucavim zvezdama zapravo je ivica nama obližnjeg mlade oblasti u kojem se formiraju zvezde, zvanog NGC 3324. U pitanju je otvoreno jato u sazvežđu Carina, koje se nalazi severozapadno od magline Carina (NGC 3372) na udaljenosti od 9.100 svetlosnih godina od Zemlje.

Snimak je u infracrvenoj svetlosti i ova slika po prvi put otkriva ranije nevidljiva područja u kojim se rađaju zvezde.

Nazvana Kosmičke litice (Cosmic cliffs), Vebova slika koja izgleda skoro trodimenzionalno, deluje kao krševite planine obasjane mesečinom. U stvarnosti, to je ivica džinovske, gasovite šupljine unutar NGC 3324, a najviši „vrhovi“ na ovoj slici visoki su oko 7 svetlosnih godina. Šupljikavost magline je stvorilo intenzivno ultraljubičasto zračenje i zvezdani vetrovi od izuzetno masivnih, vrućih, mladih zvezda koje se nalaze u centru mehura, iznad oblasti prikazane na ovoj slici.

Obimno i intenzivno ultraljubičasto zračenje mladih zvezda oblikuje zid magline tako što ga polako erodira. Dramatični stubovi uzdižu se iznad užarenog zida od gasa, odolevajući ovom zračenju. „Para“ koja izgleda da se diže sa nebeskih „planina“ je zapravo vreo, jonizovani gas i vruća prašina koja struji iz magline zbog nemilosrdnog zračenja.

PrveSlikeDT 1

Kosmičke litice u Carini – NIRCam

Veb otkriva zvezdane rasadnike u nastajanju i pojedinačne zvezde koje su potpuno nevidljive na slikama dobijene u vidljivom delu spektra. Zbog Vebove osetljivosti na infracrveno svetlo, Veb može da vidi kroz kosmičku prašinu i da vidi skrivene objekte. Protozvezdani mlazovi, koji se jasno pojavljuju na ovoj slici, izbijaju iz nekih od ovih mladih zvezda. Najmlađi izvori se pojavljuju kao crvene tačke u tamnom, prašnjavom delu oblaka. Objekte u najranijim, naglom formiranju zvezda teško je uhvatiti, ali Vebova ekstremna osetljivost, prostorna rezolucija i sposobnost snimanja mogu da zabeleže ove neuhvatljive događaje.

Ova zapažanja u NGC 3324 će baciti novo svetlo na naše znanje o procesu formiranja zvezda. Proces rađanja zvezda se širi tokom vremena, izazvan širenjem erodirajuće šupljine. Kako se svetli, jonizovani rub kreće u maglinu, polako gura gas i prašinu. Ako obod naiđe na bilo koji nestabilan materijal, povećani pritisak će pokrenuti materijal da se uruši i formira nove zvezde.

Nasuprot tome, ova vrsta poremećaja takođe može sprečiti formiranje zvezda pošto se materijal koji stvara zvezde erodira. Ovo je veoma delikatan balans između stvaranja zvezda i zaustavljanja stvaranja. Veb će istraživati neka od velikih, otvorenih pitanja moderne astrofizike: Od čega zavisi broj zvezda koje se formiraju u određenom regionu? Zašto se zvezde formiraju sa određenom masom?

Veb će takođe otkriti uticaj formiranja zvezda na evoluciju gigantskih oblaka gasa i prašine. Dok je efekat masivnih zvezda – sa njihovim snažnim vetrovima i visokom energijom – često očigledan, manje se zna o uticaju brojnijih zvezda male mase. Tokom formiranja, ove manje zvezde stvaraju uske, suprotne mlazove koji se vide ovde, koji mogu ubrizgati mnogo dinamike i energije u oblake. Ovo smanjuje udeo magličnog materijala od koga se stvaraju nove zvezde.

Do ovog trenutka, naučnici su imali vrlo malo podataka o uticaju mnoštva mladih zvezda i zvezda male mase ali viske energije. Sa Vebom, naučnici će moći da dobiju potpuni popis njihovog broja i uticaja širom magline.

NGC 3324 je snimljen Vebovom bliskom infracrvenom kamerom (NIRCam) i instrumentom srednjeg infracrvenog zračenja (MIRI).

NIRCam – sa svojom jasnom rezolucijom i neuporedivom osetljivošću – otkriva stotine prethodno skrivenih zvezda, pa čak i brojne pozadinske galaksije.

Na MIRI-jevom snimku, mlade zvezde i njihovi prašnjavi diskovi koji formiraju planete sijaju jarko u srednjem infracrvenom spektru, izgledajući ružičasto i crveno. MIRI otkriva strukture koje su ugrađene u prašinu i otkriva izvore masivnih mlazova. MIRI otkriva sjaj vruće prašine i materijala sličnog čađi na površini grebena, dajući izgled nazubljenih stena.

Preporučujemo da preuzmete sliku u punoj rezlolucji od 14575 x 8441 piksele u veličini od 136 MB: https://esamultimedia.esa.int/img/2022/07/Carina_nircam_final.tif