Godina 1995. U bioskopima prikazivao se film Zlatno oko (Golden eye) iz špijunskog serijala o Džejmsu Bondu. Sledeće 1996. godine počeo je razvoj jednog drugog Zlatnog oka - Džejms Veb teleskopa. Danas 25.12.2021. dočekali smo njegovo uspešno lanisiranje. Gde se uputio i šta će raditi narednih dana?

Džejms Veb se uputio ka Lagranžovoj tački L2. Italijansko-francuski matematičar Lagranž je 1772. radio na čuvenom problemu tri tela i otkrio tačke u prostoru između dva tela u rotaciji, u kojima objkat može da stoji u istom položaju prema ta dva tela jer se u njima gravitacione i centrifuglane sile poništavaju.

Na slici vidimo Sunce u centru, Zemlju koja kruži oko Sunca i Mesec koji kruži oko Zemlje (nije u proporciji). Prikazano je i gde se nalaze Lagranžove tačke L1, L2, L3, L4 i L5.

-   L1 tačka je između Zemlje i Sunca i odlično je mesto za satelite koji osmatraju Sunca. U njoj se nalazi solarna i heliosferna opservatorija (SOHO).

-   L2 tačka je na suprotnoj strani od L1, u prividnoj Zemljinoj senci i idelano je mesto za teleskope kao što je Džejms Veb.

-   L3 tačka je sa suprotne strane Sunca i pitanje je da li će je čovek koristiti. Možda u budućnosti, postavljajući dva ista teleskopa jedna u L2, drugi u L3 tački i time će moći da u svakom trenutku osmatra celo nebo. Dodatna komplikacija je što nema mogućnosti direktne komunikacije sa satelitom u toj tački, ali je moguće sa pomoćnim satelitom u tačkama L4 ili L5.

-   L4 i L5 su preostale dve Lagranžeove tačke.

Slika nam prikazuje u proporiciji rastojanja do Meseca i do L2 tačke ka kojoj sada putuje Džejms Veb teleskop. Vidimo i gde se nalazi Habl teleskop, tik uz Zemlju (veličina Zemlje nije u proporciji sa rastojanjima).

Proces raspakivanja Zlatnog oka počeće po lansiranju, otvaranjem solarnih panela i komunikacione antene pomoću jednostavnih i proverenih mehanizama. Najstrašnija dešavanja počinju sedmog dana po lansiranju, na putu ka L2.

Faze razvijanja Džejms Veb teleskopa. Prvo se otvara štit. Tri crvene tačke označavaju trajanje od tri dana. Dve žute tačke su dani raspakivanja sekundarnog ogledala i prateće strukture. Potom ide otvaranje dva krila teleskopa na kojima je glavno ogledalo. Žute tačke. Konačno sledi manevar ulaska u L2 tačku.

Raspakivanje samog teleskopa se sastoji od 344 mehaničkih operacija od kojih su 304 kritične. 304 mogućnosti da 25 godina rada i 10 milijardi dolara propadne. 107 zakačaljki koje drže zaštitnik od Sunca treba da se jedna po jedna oslobode omogućavajući motorima, kablovima, nosačima, oprugama da razvuku štit u tačno predviđen oblik. Taj proces će trajati 3 dana i završava se fiksiranjem štita. Nakon toga sledi otvaranje dva krila teleskopa.

L2 tačka nije potpuno stabilna tako da će teleskop biti u Halo oribti u L2 tački. Na slici je prikazano da je teleskop u Zemljinoj senci. To nije tačno. Slika nije u proprociji. U stvarnosti teleskop je na daljini od oko 120 Zemljinh prečnika, tako da je Zemljin disk suviše mali da bi dao sigurnu senku. Senku i zaštitu od toplotnog zračenja će stvarati petoslojni štit na samom teleskopu veličine teniskog terena.

5a

5b

Na ove dve slike je prikazno da Džejms Veb može da se pomera od -5 do +45 stepeni. I može da rotira oko svoje ose. Teleskop ne može u svakom trenutku gledati bilo koji deo neba ali obilaskom oko Sunca i leđima uvek okrenutim Suncu, tokom godine može pokriti svaki deo neba.

Putovanje do L2 tačke očekuje se da traje oko 30 dana. Podešavanje ogledala i instrumenata će trajatai više meseci tako da se prve slike očekuju za 6 meseci. Čekali smo Zlatno oko preko dve decenije, sačekaćemo i tih 6 meseci, samo da sve faze prođu glatko kao što je glatko prošlo lansiranje i napuštanje Zemljine orbite.