Astronautika: misije

Nasin brod “New Horizons” je prošlog meseca napravio slike udaljenog objekta u Kajperovom pojasu sa najveće blizine do sada, demonstrirajući svoju sposobnost da osmatra veliki broj sličnih tela u narednim godinama – pod uslovom da NASA odobri produžetak misije.

new horizons 1994 jr1 kuiper belt object lg

Slike NH snimljene 2. novembra prikazuju malu planetu (15810) 1994 JR1 i to je slika jednog Kajperovca napravljena iz najveće blizine do sada.

Na ovoj animaciji, napravljenoj od četiri frejma koja je snimila kamera LORRI 2. novembra 2015. godine u razmaku od jednog sata, možemo da vidimo jedno prastaro nebesko telo prečnika 150 kilometara, oficijelno nazvano 1994 JR1, kako jezdi naspram pozadinskih zvezda.

U vreme kada je slikan, 1994 JR1 se nalazio na oko 5.300.000.000 km od Sunca, ali svega 280 miliona km od „New Horizonsa“ – čime je popravio rekord za makar 15 puta u klasi najmanje blizine fotografisanja malih tela Kajperovog pojasa, „treće zone“ solarnog sistema koja se proteže iza unutrašnjih, kamenih planeta, i spoljnjih, gasovitih ledenih džinova.

Naučnici misije planiraju da upotrebe slike poput ovih da proučavaju ostale Kajperove objekte preko „New Horizonsa“ pod uslovom da se odobri produžetak misije.

Da kažem i ovo: 1994 JR1 se trenutno okreće po kvazi-satelitskoj putanji oko Plutona. Ta putanja je zapravo rezultat rezonance 2:3 sa Neptunom, i ostaće takav još 350.000 godina.

New Horizo