Mikrometeoroid koji je udario u svemirski teleskop Džejms Veb u maju izazvao je znatno više štete nego što se smatralo do sad i imaće trajni uticaj na posmatranja teleskopa, navodi se u  izveštaju Nase o performansama svemirske letelice. Nasuprot tome, drugi udari mikrometeoroida tokom prvih šest meseci rada letelice imali su zanemarljiv efekat.

JWSTmirrordamage
Oštećenje na JWST

Izveštaj sadrži sliku koja prikazuje oštećenje jednog heksagonalnog segmenta glavnog ogledala opservatorije, nazvanog C3. „Pojedinačni udar mikrometeorita koji se dogodio između 22. i 24. maja 2022. premašio je očekivanja štete za jedan mikrometeoroid pre lansiranja“, kaže se u izveštaju Nase.

Sada se postavlja pitanje o prirodi svemirskog okruženja u kojem JVST radi. To je tačka u svemiru oko milion i po kilometara od Zemlje gde su gravitaciona polja Sunca, Meseca i Zemlje u ravnoteži i tako pružaju relativno stabilnu lokaciju.

Uoči misije, inženjeri su očekivali da će letelicu otprilike jednom mesečno pogoditi mikrometeoroidi zanemarljive mase. Od onih koji su udarili, „pet je imalo zanemarljive efekte, a još 19 udara nije imalo nikakav uočljiv efekat. Ali jedan uticaj je bio mnogo veći.

U međuvremenu, NASA razmatra opcije za sprečavanje daljeg oštećenja, kao što je usmeravanje letelice u određenim pravcima kako bi se minimizirale šanse za udar, na primer, tako što će se ogledalo okrenuti dalje od pravca putovanja.

U ostalim aspektima, opservatorija radi dobro. „Skoro u celini, naučni učinak JVST-a je bolji od očekivanog“, kaže se u izveštaju.

Izvor: Astronomy