Zvezde

WEBDvojna 1

"Zinuli smo od čuda!" kaže astronomkinja Mary Barsony, prva autorica novog znanstvenog rada kojim je opisano ovo istraživanje. "Nakon što smo taj izvor proučavali desetljećima, mislili smo da ga prilično dobro poznajemo. Ali bez MIRI-ja ne bismo znali da su tu zapravo dvije zvijezde, a niti to da one proizvode mlazove."

Opširnije: Webb otkriva da je jedna dugo vremena proučavana zvijezda zapravo zvjezdani par!

Write comment (1 Comment)

Tranzijenti u dubokom polju JADES ili supernove u ranom svemiru

JADESmb 2

ST Džejms Veb je omogućio prvi detaljan uvid u supernove iz ranog Univerzuma u kom je identifikovano 10 puta više nego što je ranije bilo poznato. Nekoliko novootkrivenih eksplodirajućih zvezda su najudaljeniji primeri, uključujući i supernove tipa Ia koje se koriste za merenje stope širenja univerzuma.

Opširnije: Tranzijenti u dubokom polju JADES ili supernove u ranom svemiru

Drevni svjedok

NGC2005 1

Zbijeno zvjezdano jato NGC 2005, prikazano na ovoj Hubbleovoj Slici tjedna, nije neobično samo po sebi, ali jest neobično zbog odnosa prema svojoj okolici. Ono se nalazi na oko 750 svjetlosnih godina od srca Velikog Magellanovog Oblaka (VMO), najveće satelitske galaktike našeg Mliječnog Puta,...

Opširnije: Drevni svjedok

Westerlund 1: "Super" zvjezdano jato blista na novoj Chandrinoj slici

1zkCrop

Westerlund 1 je najveće i nama najbliže "super" zvjezdano jato. Novi podaci, dobiveni NASA-inim Rendgenskim opservatorijem Chandrom i drugim NASA-inim teleskopima, pomažu astronomima bolje razumjeti tu galaktičku tvornicu u kojoj se zvijezde proizvode kao na traci!

Opširnije: Westerlund 1: "Super" zvjezdano jato blista na novoj Chandrinoj slici

Strši iz gomile

NGC 6642Crop

Zbijenost kuglastih zvjezdanih jata je dvosjekli mač. S jedne strane, imati toliko mnoštvo zvijezda slične dobi na jednoj gomili, za astronome znači mogućnost stjecanja uvidâ u kemijski sastav naše galaktike u njenoj ranoj povijesti. Ali u isto vrijeme, zbog velike gustoće zvijezda u jezgrama zbijenih jata, astronomi tamo teško razlučuju pojedinačne zvijezde.

Opširnije: Strši iz gomile

Write comment (0 Comments)

Zvezde na rubu Mlečnog puta se kreću sporije

RubMW

Mlečni put rotira, sva materija unutar njegovog diska se kreće oko njegovog centra. Vera Rubin je sedamdesetih godina prošlog veka pokazala da su brzine zvezda iste u celoj galaksiji, da ne opadaju sa udaljenošću od centra. Rad Rubinove je hipotetički ukazao na nevidljivu tamnu materiju koja kvantitativno nadmašuje vidljivu materiju, gravitaciono deluje na udaljene zvezde i daje im dodatni potisak. Od tada su slične pojave primećene i u dalekim galaksijama.

Opširnije: Zvezde na rubu Mlečnog puta se kreću sporije

Write comment (1 Comment)

Divovska eksplozija u patuljastoj galaksiji

Daavnooo, davno, još iz epohe karbona kada na Zemlji nije bilo niti prvih dinosaura, kada nije bilo niti najmanjeg znaka da će u isto takvoj daaavnoooj budućnosti, po Zemlji hodati ljudi, u jednoj patuljastoj galaksiji, eksplodirala je masivna zvijezda i svojim sjajem višestruko nadmašila sjaj svih drugih zvijezda u toj galaksiji.

Opširnije: Divovska eksplozija u patuljastoj galaksiji