Crne rupe

Astronomi otkrili jedan od najvećih džetova crne rupe na nebu

M87 jet

Na samo 93 miliona svetlosnih godina daleko od nas, što je u razmerama kosmosa u susedstvu Mlačnog puta, astronomi Univerziteta Zapadni Sidnej, Australija, otkrili su jedan od najdužih džetova crne rupe na čitavom nebu. Mlaz se proteže milion svetlosnih godina u dužinu, a udaljava se od crne rupe ogromnom brzinom, brzinom bliskoj brzini svetlosti.

Naveća crna rupa u poznatom kosmosu

1sm

Najveća dosad pronađena crna rupa nosi šifru S5 0014+81, i ima masu od 40 milijardi M (solarnih masa). To je svrstava relativno blizu teorijske gornje granice za masu koju neka crna rupa može steći konvencionalnom metodom akrecionog diska. Sa masom četiri Velika Magelanova oblaka, S5 0014+81 ima Schwarzschildov poluprečnik od 790 AJ (prečnik 1580 AJ), odn. oko 40 puta veći od Plutonove orbite.

Magnetno polje supermasivne crne rupe u galaksiji M87

CRM87334

Da bi se snimila supermasivna crna rupa u centru galaksije M87, povezano je osam teleskopa širom sveta u virtuelni teleskop veličine Zemlje koji je nazvan Horizont događaja (EHT). Rezultat je prva slika crne rupe koja je objavljena 10. aprila 2019. godine. Snimak centra galaksije M87, udaljene 55 miliona svetlosnih godina prikazuje svetlu prstenastu strukturu sa tamnim centralnim regionom, senkom crne rupe.

Hoće li nas progutati crna rupa?

CrnaRupa crop

Crne rupe su proždrljiva tela, monstruozni svemirski objekti, koji sve, baš sve pred sobom gutaju i u tome su nezasiti. Ako vas crna rupa zahvati ne postoji čak ni u najmaštovitijim naučnim teorijama nikakva šansa da je izbegnete i budete pojedeni. A sa svakim proždranim objektom crna rupa postaje veća i alavija, a time i sve opasnija.

Najbliža crna rupa

crna rupa art

...Jedna od tih nalazi se na 1000 svetlosnih godina daleko od nas i to je najbliža crna rupa za koju znamo. Ona se nalazi u zvezdanom sistemu koji se inače vidi i golim okom (magnituda +5,6). To je HR 6819 u sazvežđu Telescopium, smeštenom na južnom nebu.

Zvezde u orbiti oko crne rupe

crnarupaKalifornijski fakultet (University of California, Los Angeles) objavio je GIF koji svedoči o nevarovatnoj snazi crnih rupa. Animacija je nastala na osnovu 20-godišneg snimana prolaska zvezda pored crne rupe u blizini centra naše galaksije. Snimanje je obavljeno sa Kek teleskopom na Havajima.