Crne rupe

Supermasivna crna rupa M87*, godinu dana kasnije

crnerupe

Kolaboracija Event Horizon Telescope (EHT) je objavila nove slike supermasivne crne rupe M87* u centru galaksije M87, koristeći podatke iz posmatranja u aprilu 2018. Uz učešće nedavno puštenog u rad Grenlandskog teleskopa i poboljšanja snimanja u čitavom nizu, posmatranja iz 2018. daju novi pogled na M87*. Rad je objavljen u Astronomy & Astrophysics. Svetli prsten okružuje senku crne rupe, kako predviđa opšta teorija relativnosti. Svetli prsten se pomerio za oko 30° u poređenju sa slikama iz 2017. godine, što je u skladu sa teorijskim razumevanjem varijabilnosti turbulentnog materijala oko crnih rupa.

Opširnije: Supermasivna crna rupa M87*, godinu dana kasnije

Write comment (1 Comment)

Činjenice o crnim rupama (II)

Messier 87 Hubble WikiSky

Crne rupe spadaju u najčudnije objekte u svemiru. To su masivni objekti sa toliko snažnom gravitacijom da sve materijalno privlači i usisava i ništa, baš ništa iz nje ne može da izađe. Najčešći tipovi crnih rupa su crne rupe mase zvezde i supermasivne crne rupe. Crne rupe zvezdane mase nastaju kada eksplodiraju masivne zvezde, ostavljajući iza sebe crnu rupu sa masom od samo nekoliko sunaca. Supermasivne crne rupe postoje u srcima galaksija i imaju masu od čak nekoliko milioina Sunca, pa čak i mnogo više od toga.

Opširnije: Činjenice o crnim rupama (II)

Write comment (0 Comments)

Astronomi otkrili jedan od najvećih džetova crne rupe na nebu

M87 jet

Na samo 93 miliona svetlosnih godina daleko od nas, što je u razmerama kosmosa u susedstvu Mlačnog puta, astronomi Univerziteta Zapadni Sidnej, Australija, otkrili su jedan od najdužih džetova crne rupe na čitavom nebu. Mlaz se proteže milion svetlosnih godina u dužinu, a udaljava se od crne rupe ogromnom brzinom, brzinom bliskoj brzini svetlosti.

Opširnije: Astronomi otkrili jedan od najvećih džetova crne rupe na nebu

Vizuelizacija poznatih crnih rupa Mlečnog puta i Velikog Magelanovog oblaka

crne rupe

Zvezde sa masom većom 20 puta od mase Sunca završavaju kao crne rupe. Do otkrića gravitacionih talasa crne rupe su otkrivane na rendgenskim snimcima binarnih sistema gde imaju interakciju sa zvezdama pratiocima.

Opširnije: Vizuelizacija poznatih crnih rupa Mlečnog puta i Velikog Magelanovog oblaka

Write comment (0 Comments)

Naveća crna rupa u poznatom kosmosu

1sm

Najveća dosad pronađena crna rupa nosi šifru S5 0014+81, i ima masu od 40 milijardi M (solarnih masa). To je svrstava relativno blizu teorijske gornje granice za masu koju neka crna rupa može steći konvencionalnom metodom akrecionog diska. Sa masom četiri Velika Magelanova oblaka, S5 0014+81 ima Schwarzschildov poluprečnik od 790 AJ (prečnik 1580 AJ), odn. oko 40 puta veći od Plutonove orbite.

Opširnije: Naveća crna rupa u poznatom kosmosu