Crne rupe

Pronađen je dokaz postojanja crne rupe srednje mase

450534875 7758935634189355 6039703523770265025 n

Globularno jato Omega Kentaur čini otprilike 10 miliona gravitaciono uvezanih crvenih, plavih i belih zvezda. Jato je oko 10 puta masivnije od drugih velikih globularnih jata — skoro jednako masivno kao mala galaksija.Globularno jato Omega Kentaur čini otprilike 10 miliona gravitaciono uvezanih crvenih, plavih i belih zvezda. Jato je oko 10 puta masivnije od drugih velikih globularnih jata — skoro jednako masivno kao mala galaksija.

Opširnije: Pronađen je dokaz postojanja crne rupe srednje mase

Write comment (1 Comment)

Webb uočava dosad najudaljenije stapanje crnih jama

CrneJameZK19o524 175

Jedan međunarodni tim astronoma je uporabio NASA/ESA/CSA-in Svemirski teleskop James Webb kako bi njime pronašao znake tekućeg spajanja dviju galaktika i njihovih masivnih crnih jama, u vrijeme kada je svemir bio star samo 740 milijuna godina. (Sustav tih dviju galaktika nosi oznaku ZS7. Stapanje se odvije u ovom trenutku u našim vremenskim okvirima. Prim. prev.) Time je ostvarena detekcija dosad najudaljenijeg stapanja crnih jama, što znači da je tu ta pojava viđena i najranije u povijesti svemira!

Opširnije: Webb uočava dosad najudaljenije stapanje crnih jama

Write comment (0 Comments)

Supersupermasivna crna jama u Lavu I

438161847 830542972947CROP

Kao NASA-ina Astronomska slika dana je ovog petka bila našim pogledima izložena fotografija koju je načinio g. Markus Horn, a na kojoj se ispod difrakcijskim šiljcima ovjenčanog Regula vidi i jedna ovalna hrpica zvijezda. Zvijezde u toj nakupini su isuviše blijede da bi i same proizvele šiljke, ali slika je dovoljno dobra da se daju razabrati njihove različite boje - tj. temperature.

Opširnije: Supersupermasivna crna jama u Lavu I

Write comment (1 Comment)

Magnetno polje crne rupe u centru Mlečnog puta

MagnetnoPoljeCRCrop

Prvu sliku supermasivne crne rupe Sagitarius A* (Sgr A*), u centru naše galaksije je snimio 2022. godine Event Horizon Telescope (EHT). Nova slika Sgr A* sa EHT, u polarizovanom svetlu otkriva strukturu jakog i organizovanog magnetnog polja koje spiralno izvire sa njene ivice slično onom oko supermasivne crne rupe u centru galaksije M87. Ovo ukazuje na mogućnost da magnetna polja postoje oko svih crnih rupa.

Opširnije: Magnetno polje crne rupe u centru Mlečnog puta

Write comment (0 Comments)

Najvažnije o crnim rupama

Teško je smisliti nešto tako čudno kao što su crne rupe. To je mogla da napravi samo priroda. Napisano je hiljade knjiga i članaka o crnim rupama, ali opet ono što o njima zaista znamo jeste da su to objekti u svemiru sa neverovatno snažnom gravitacijom. Toliko snažnom da ju je teško objasniti. Zato ćete u priči o crnoj rupi uvek neizostavno čuti reč svetlost. Dakle, to je tako snažna gravitacija da (sad sledi čuvena rečenica): ništa njoj, ništa, čak ni svetlost, ne može da utekne. Znači, kada se nešto materijalno dovoljno približi takvoj rupi – gotovo je; tako nešto zauvek nestaje u rupi. Crnoj rupi jedino mašta može da pobegne.

Opširnije: Najvažnije o crnim rupama