Vansolarne planete

Zašto je interesantan Trappist-1?

4

Trenutno je van naših mogućnosti da izmerimo radijus i masu planete slične Zemlji sa temperaturom sličnom Zemlji, koja kruži oko zvezde slične Suncu. Iako svi mislimo da je važno naći upravo takve planete, to trenutno nije moguće. Iako smo udarili u zid, svemir nam je čudesno otvorio nova vrata. Omogućio nam je visoko precizna merenja mase i prečnika egzoplaneta u sistemu Trappist-1 iz kojih su izračunate gustine planeta sa stepenom tačnosti bez presedana u istraživanju egzoplaneta.

Definicija ekstrasolarnih planeta

VSCSt 4

Iz objektivnih razloga, opšte karakteristike ekstasolarnih planeta nisu poznate, pa prema tome pod planetama treba podrazumevati tela koja intuitivno možemo tako da tretiramo. Međutim, ne treba se strogo držati definicije planeta, koja je usvojena na zasedanju Generalne Skupštine Međunarodne astronomske unije (MAU) u avgustu 2006. godine u Pragu. Prema toj deficiji, planeta je nebesko telo koje:

Super-Zemlja - šta je to?

superzemljausvemiru-crop

Složenica „super-Zemlja“ se pojavila nakon što su astronomi počeli masovno da otkrivaju vansolarne planete koje se, što je i logično, međusobno znatno razlikuju po masi. Prvo su pronađene velike, gasovite planete poput našeg Jupitera. Takve je najlakše detektovati pa nije čudo što ih u katalozima vanslolarnih planeta ima najviše. Generalno, za njih su se odomaćili nazivi Jupiteri i Neptuni, zavisno od mase.

Rađanje ideje o postojanju vansolarnih planeta

vsp

Vidljivi univerzum sadrži stotine milijardi galaksija, pri čemu svaka galaksija, kao što je na primer Mlečni put, broji oko 1011 zvezda. Okružen ovim, naizgled, beskrajnim zvezdanim okeanom, čovečanstvo je dugo spekulisalo o postojanju planetarnih sistema poput našeg, Sunčevog sistema, kao i o mogućnosti života na drugim mestima u univerzumu. Razmišljanja o drugim svetovima van granica Sunčevog sistema stara su više od 2000 godina, ali prve potvrde o postojanju planeta van Sučevog sistema stigle su tek pre oko 30 godina, kada je otkrivena prva vansolarna planeta.