Od kada je 'New Horizons' pre 2,5 godine (zar već!) proleteo kroz Plutonov sistem, načitali smo se raznih imena koja su privremeno naučnici nadevali nekom objektu koji su proučavali na površini. Naravno, sve su to bila nezvanična imena jer za za pravo ime treba čekati odobrenje Međunarodne astronomske zajednice (IAU).

pluton
Jedna od najinteresantnijih elemenata čitave Putonove sage vezana je za prepoztljivost površinskih elemenata. Prethodno, Hablov teleskop nam je slao nekakve slike na kojima su se razaznavale neke senke. Međutim, tek kada je stigao NH sve nam je postalo jasnije...

imena
Odmah na početku pojave na površini su dobijale različita neformalna imena.

karta
Prva zvanično odobrena imena na Plutonu predstavljena su na ovoj slici.

Plutonovo 'srce' je konačno dobilo ime!

Međunarodna astroonomska zajednica je odobrila 14 imena na površini Plutona, uključujući 'Tombin region' ('Tombaugh Regio') za slavno 'srce' planete patuljka i 'Sputnikova ravnica' ('Sputnik Planitia') za ogromnu ravnicu azotnog leda koja čini levu stranu srca.

Oba ova imena bi trebalo da su poznata svim kosmičkim fanovima: bili su to nezvanični nazivi koje su smislili rukovaoci Nasine letilice 'New Horizons', koji su prvi uočili te tvorevine kada je sonda stigla do Plutona u julu 2015. (Imena se tiču Clyda Tombaugha, američkog astronoma koji je 1930. otkrio Pluton, i sovjetskog satelita 'Sputnika', koji je otišao u orbitu 1957.).

Zapravo, svih 14 naziva koja su podneta za odobrenje IAU, podneli su članovi tima 'New Horizonsa'. Neka od tih imena su predložili sami naučnici, a neka su predložili obični građani preko kampanje Our Pluto, saradnje u kojoj su učestvovali NASA, IAU i SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) Insituta u Mountain Viewu.

Takođe su usvojena imena za dva planinska lanca od vodenog leda, Tenzing Montes i Hillary Montez, date u čast dvojice slavnih alpinista, nepalskog šerpe Tenzinga Noraya[1] i Britanca sera Edmunda Hillaryja. Oni su bili prvi ljudi koji su se 1953. popeli na Mount Everest[2].

Ostala imena slave Nasine poznate letilice 'Voyager' i japansku sondu 'Hayabusa' za donošenje uzoraka sa asteroida, dok su ostala posvećena likovima iz podzemnih svetova različitih mitologija. Spisak svih imena možeš da pročitaš ovde.

'Odobrena imena odaju počast mnogim ljudima i kosmičkim misijama koje su utrle put istorijskom istraživanju Plutona i Kajperovog pojasa, najudaljenijih svetova ikad istraživanih,' slaže se glavni naučnik i rukovodilac ekspedicije, dr Alan Stern, sa Southwest Research Instituta u Koloradu.

Kako kažu čelnici IAU, više imena za objekte na Plutonu i njegovih pet meseci verovatno će biti predloženo u skoroj budućnosti.

Zanimljivo je da se IAU i Stern ne slažu u svemu. 2006. IAU je promenila status Plutona iz planete u 'planetu patuljka', smanjivši broj porodice 'pravih' planeta u solarnom sistemu na osam. Sa tom odlukom se još uvek nije pomirio Stern, kao ni jedan solidan broj naučnika.

prolece
Pedesetogodišnje proleće na Plutonu je očigledno u jeku.

haron
Kažu da ovako izgleda Haron sa Plutona. Izgleda horor!

Zapravo, početkom godine, Stern i članovi 'New Horizonsovog' tima su predložili novu 'geofizičku' definiciju planeta, koja bi trebala da Plutonu i drugim patuljcima, kao i nekim mesecima (uključujući i Zemljin), daju status planete.

Misija NH vredna $700 miliona je lansirana u januaru 2006. Sonda trenutlo leti ka objektu 2014 MU69 (udaljen je 1,6 mld. km od Plutona) i proleteće pored njega 1. januara 2019. Taj drugi prelet će biti ostvarenje produžetka misije 'New Horizonsa', što je NASA odobrila prošle godine.

[1] Tip je bio čudo! Uopšte se nije tako zvao već Namgyal Wangdi. Britanski časopis 'Time' ga je proglasio za jednog od 100 najuticajnijih ljudi XX veka.

[2] Planina se zove Čumulungma, a Englezi su samo još jednom pokazali svoj cinizam, jer su najvećoj planini na svetu dali ime jednog koloniste i renomiranog člana Istočnoindijske Kompanije (sebe su zvali 'Časnom Istočnoindijskom Kompanijom'), preko koje je Britanska imperija 3 stoleća bezočno pljačkala Kinu, Nepal i Indiju. Vlasnici Kompanije su bili britanska aristokratija i trgovci, ili kako danas oni umeju za druge da kažu, 'oligarsi'.