Džon Jang (John W. Young) koji je sa šest kosmičkih misija, uključujući prvi let broda "Džemini", pretposlednje spuštanje na Mesec i prvi leta spejs šatla, obeležio istoriju američke i svetske astronautike, preminuo je u 88. godini.

Oproštaj od Džona Janga je sa jedne strane pun sete, jer je on bio uvek prisutan na kosmičkoj sceni od mojih najranijih “astronautičkih” dana. A sa druge strane, to je i velika čast, budući da je Jang poseban astronaut, koji je više od 40 godina bio u centru najvažnijih događaja vezanih za čovekov let u kosmos,.  

1 A16 John Young

Astronaut Džon Jang (1930-2018.)  

2 102710main image feature 238 jw4

Putovanje kroz istoriju čovekovih kosmičkih letova - kolaž snimaka Janga iz njegovih šest kosmičkih misija. U gornjem redu iz misija "Džemini-III" (1965.), "Džemini-X" (1966.) i "Apolo-10" (1969.), dole - "Apolo-16" (1969.), STS-1 (1981.) i STS-9 (1983.)  

Džon Jang je preminuo od upale pluća u petak uveče, 6. januara 2018. u Hjustonu. Godine 2012, objavljena je njegova autobiografija "Forever Young" - "Zauvek mlad", kao asocijacija na njegovo prezime, ali i na kosmičku dugovečnost. Među svim ljudima koji su leteli u kosmos, nema nikoga koji je 43 godine proveo kao aktivni astronaut. Njegov život je maltene istorija američke pilotirane astronautike. U gotovo svakoj od najznačajnijih kosmičkih misija od sredine 60-ih prošlog veka, Jang je bio jedan od ključnih aktera.

U prvoj misiji kosmičkog broda "Džemini" (Gemini), marta 1965. Jang je kao pilot broda bio pored slavnog Virdžila Grisoma (Virgil Grissom), veterana druge misije "Merkjuri" (Mercury). Prethodno, septembra 1962. postao je astronaut. Bio je član druge klase astronauta NASA-e, za koju je njihov šef Donald Slejton (Slayton), i sam bivši (i budući) astronaut, rekao da je bila najbolja grupa astronauta koju je NASA ikada odabrala. Presudite sami - tamo su, pored Janga, bili takvi kosmički asovi kao što su Mekdivit, Vajt, Konrad, Bormen, Lavel, Steford i Armstrong. Ljudi koji su, svako na svoj način, obeležili istoriju astronautike. I među njima, upravo je Jang odabran da kao prvi iz ove grupe poleti u kosmos! Za vreme misije "Džemini-III", koja je trajala manje od pet časova, prvi put je jedan brod sa ljudskom posadom manevrisao u kosmičkom prostoru, menjajući orbite. Međutim, kada se o ovoj misiji govori uvek se spomene mala šala koju je Jang priredio. Naime, u džepu svog skafandra "prokrijumčario" je pravi sendvič - koga je iznenađenom komandantu Grisomu gore, u kosmosu ponudio, umesto neukusne kosmičke hrane. Ako je za njega ovo bila šala, za ljude u Kongresu nije, jer su zapitali rukovodioce NASA-e zbog čega se troše milioni za kosmičku hranu ako njeni astronauti nose obične sendviče u kosmos.   

3 d0b0efd11cdb2d0a44cd606e3b491332
"Najbolji astronauti NASA-e" - druga grupa američkih astronauta odabrana 1962. U gornjem redu (l-d) su Armstrong, Steford i Vajt, u sredini su Bormen, Lavel i Mekdivit, a dole Si, Konrad i Jang  

4 s l1000

Posada prve kosmičke misije broda "Džemini" - Grisom (levo) i Jang  

5 young Jang u kabini broda "Džemini-III" pred lansiranje

Zatim, u julu 1966. Jang je bio komandant misije "Džemini-X", koja je trajala tri dana. Skupa sa pilotom Majklom Kolinsom, Jang je obavio prvo potpuno uspešno spajanje u kosmosu i prvi susret sa dva različita kosmička objekta. Prvo je obavio spajanje sa raketnim stepenom "Ejdžina-10" (Agena), pomoću čijeg motora su "lansirani" sa niske na visoku orbitu, od 760 km, što je u to vreme bila najveća visina na koju je dospeo jedan kosmički brod sa ljudskom posadom. Onda su se astronauti "vratili" na nižu orbitu, gde su pronašli stari raketni stepen "Ejdžina-8" korišćen tokom dramatične misije "Džemini-VIII" u martu 1966. Jang je približio svoj brod na samo tri metra od stare “Ejdžine”. "Lansiranje" sa niže na visoku orbitu je, inače bio jedan od veoma važnih koraka u ovladavanju tehnike leta na Mesec. Konačno, tokom ove misije, Kolins je dva puta izlazio u otvoreni kosmos, tako da je "Džemini-X" bila jedna od, slobodno mogu reći, epskih misija ovog, po meni jednog od najspektakularnijih kosmičkih programa.

6 Gemini 10 flight crew John W. Young and Michael Collins

Posada "Džemini-X" Jang (levo) i Kolins

7 10074435

Prvi dvostruki susret u kosmosu - "Džemini-X" prilazi raketnom bloku "Ejdžina-10"

Kada su krenule misije mesečevog programa "Apolo" (Apollo), kao jedan od retkih astronauta sa dva kosmička leta iza sebe, Jang je odmah imenovan u jednu od najranijih posada "Apolo". Bio je u rezervnoj ekipi prve misije ("Apolo-7"), da bi u maju 1969. skupa sa Tomasom Stefordom (Thomas Stafford) i Judžinom Sernanom (Eugene Cernan), u misiji "Apolo-10" odradio sve što je bilo neophodno za uspeh sledeće, istorijske misije "Apola-11" prvog čovekovog spuštanja na Mesec. To je bio tek drugi let mesečevog modula sa posadom, i prvi prema Mesecu. Ujedno, pre "Apola-10", samo je posada "Apola-8" letela oko Meseca, tako da je neverovatno koliko je hrabrosti trebalo, kako rukovodstvu NASA-e, tako i astronautima, da krenu u avanturu osvajanja Meseca bez najmanje nekoliko probnih misija. Kada su dospeli na orbitu oko Meseca, Steford i Jang su prešli i mesečev modul i odvojili se od Jangovog komandnog modula. Njih dvojica su se tada spustili na samo 14 kilometra iznad Meseca, iznad oblasti Mora tišine gde će dva meseca kasnije Armstrong i Oldrin kao prvi ljudi kročiti na jedno drugo nebesko telo. Za to vreme, Jang je kružio oko Meseca - kao prvi čovek koji je sam leteo iznad Meseca.

8 Apollo 10 crew signed

Posada misije "Apolo-10" - (l-d) Sernan, Jang i Steford

9 2 Launch of Apollo 10

Lansiranje "Apola-10"

10 apollo 10 1024

Steford i Jang snimljeni u kabini "Apola-10" za vreme leta prema Mesecu

11 as10 27 3873

Komandni modul broda "Apolo-10" sa Jangom nad Mesecom; Jang je bio prvi čovek koji je sam kruži oko Meseca

Još jedan kuriozitet – za vreme povratka, 26. maja 1969. “Apolo-10” je zabeležio rekordnu brzinu kojom se jedan kosmički brod sa ljudskom posadom ikada kretao – 39,897 km/č.

Posle "Apola-10", Jang je bio dubler Džejmsa Lavela (James Lovell) u misiji "Apolo-13". Kao što znamo, ova misija umalo nije završeno tragedijom. Zbog eksplozije rezervoara tečnog kiseonika na putu ka Mesecu, od spuštanja se odustalo a stručnjaci u Kontroli misije u Hjustonu, među njima i Jang, su pomogli astronautima "Apola-13" da se živi vrate na Zemlju.

Tri godine kasnije, aprila 1972. Jang je kao komandant misije "Apola-16" kao deveti Zemljanin kročio na Mesec. Ujedno tada je postao drugi čovek, posle Lavela, koji je po drugi put leteo prema Mesecu. Posle Lavela i Janga mesečevim putevima je prošao još samo Judžin Sernan za vreme poslednje mesečeve ekspedicije “Apolo-17”. Sa Jangom su se u posadi "Apola-16" nalazili pilot komandnog modula Tomas Metingli (Thomas Mattingly) i pilot mesečevog modula ^arls Djuk (Charles Duke). Jang je sa Djukom sleteo u oblast visoravni Dekart u “polju” prekrivenom mnogobrojnim velikim količinom kamenja različite veličine.

“Hjuston, nećemo morati mnogo da hodamo da bismo pokupili kamenje” – javio je Jang odmah posle sletanja na Mesec.

Na Mesecu, Jang i Djuk su proveli tri dana. Tri puta su izlazili na površinu Meseca, sa nje nakupili gotovo 95kg kilograma uzoraka tla sa jedanest lokacija. Neko od kamenja koje su Jang i Djuk doneli sa Meseca bilo je staro gotovo 4 milijarde godine. Takođe, vozeći se mesečevim roverom, oni su prevalili preko 25 km oko mesečevog modula "Orion". Na površini su tokom tri izlaska proveli više od dvadeset časova.

12 apollo 16

Pretposlednja mesečeva posada - (l-d) Metingli, Jang i Djuk  

13 apollo16

Baza "Dekart" - Jang pored mesečevog modula "Orion" priprema lunar rover za krstarenje površinom Meseca  

14 Apollo16 rover

15 o APOLLO 16 facebook
"Formula-1" mesečevih bespućima - Jang za vreme najbrže vožnje lunar-roverom

16 surface3 lg

17 John W. Young on the Moon

Dva snimka Janga na Mesecu - gore, za vreme naučnih eksperimenata, dole - u skoku pozdravlja američku zastavu. Ovaj drugi snimak je jedan od najpoznatijih snimaka astronauta na Mesecu

Dok su koračali površinom Meseca, astronaute je pozvao predsednik Nikson i, između ostalog, najavio novi uzbudljivi kosmički program koji će doći posle “Apola” – spejs šatl. Tako je na neobičan način došlo do veze između dva Jangova najznačajnija kosmička leta. Naime, dok su mnogi veterani sa Meseca i njegove kolege iz druge grupe astronauta po gašenju programa “Apolo” jedan za drugim napuštali NASA-u i okretali se karijerama uglavnom nevezanim za kosmos, Jang je odlučio da ostane u NASA-u. Simulator “Apola” je brzo zamenio simulatorom spejs šatla i 12. aprila 1981. krenuo u svoj peti kosmički let kao komandant prvog šatla “Kolumbija” (Columbia). Ovaj kosmički let je ušao u anale astronautike kao jedinstven po tome što je nikada do tada, šatl nije leteo u kosmos! Kosmički krilati orbiter je pre toga nekoliko godina testiran u vazduhu, leteo je na leđima nosača-aviona, a spuštao se kao jedrilica. Zanimljivo, Jang nije bio među astronautima koji su učestvovali u ovim probnim letovim. Znači, bilo je to prvo lansiranje šatla! Svaki novi kosmički brod pre i posle šatla je pre svog prvog leta imao po nekoliko probnih misija u kosmos, bez ljudske posade. Pored toga, prvi put su američki astronauti lansirani u kosmos bez konvencionalnog načina spašavanja. Nije bilo, kao ranije, male rakete na vrhu da povuče kapsulu sa astronautima ako nešto, za vreme lansiranja krene naopako. Takođe, prvi put su ljudi lansirani u kosmos ne, kako je to do tada rađeno, na vrhu rakete-nosača, nego maltene na “leđima” ogromnog rezervoara napunjenog tečnim kiseonikom i tečnim vodonikom. Konačno, prvi put su ljudi lansirani u kosmos korišćenjem raketnih blokova na čvrsto gorivo. Tako da su Jang i pilot šatla Robert Kripen (Crippen) za vreme lansiranja, “jahali” na bombi od 800 tona, dok su tik uz njih bila dva ogromna i veoma opasna bustera na čvrsto gorivo. Na kraju, posle dva dana kosmičkog leta, Jang je bio prvi čovek koji iz kosmosa blago na Zemlju, horizontalno spustio krilatu “Kolumbiju”. Jednostavno, kako je spejs šatl bio projektovan nije mogao da obavi probne letove u kosmosu bez ljudske posade, tako da je upravljanje ovim čudom tehnike toga doba zahtevalo iznad svega ogromnu hrabrost.

18 astronaut young bg

U prvu misiju bez ijednog probnog leta šatla - prva posada spejs šatla - Jang (u prednjem planu) i Kripen

19 1024px Space Shuttle Columbia launching

Prvo lansiranje spejs šatla - "Kolumbija" poleće sa Jangom i Kripenom 12. aprila 1981.

20 The Space Shuttle Columbia John Young

Jang u kabini "Kolumbije" za vreme misije STS-1

21 1024px Columbia landing on Rogers dry lake.triddle

Sletanje "Kolumbije"  

Poslednji šesti put (što je, takođe tada bio rekord), Jang je poleteo u misiji STS-9 novembra 1983. Bio je komandant prve međunarodne petočlane posade spejs šatla (u posadi je bio Nemac Ulf Merbold, astronaut Evropske kosmičke agencije). Pored toga, u tovarnom prostoru šatla “Kolumbija” po prvi put se nalazila evropska kosmička laboratorija “Spejslab” (Spacelab) u kojoj je tim astronauta-naučnika tokom desetodnevnog leta obavio preko 70 eksperimenata.

Osmog decembra 1983. Jang je blago spustio “Kolumbiju” u bazu “Edvards” (Edwards), u Kaliforniji. Bio je to njegov poslednji povratak iz kosmosa.  

22 Sts 9 crew

Poslednji kosmički let Džona Janga. Na ovom snimke je on sa članovima misije STS-9 šatla "Kolumbija" - stoje Bajron Lihtenberg i nemački astronaut Ulf Merbold, sede Oven Geriot, Bruster [ou, Jang i Robert Parker  

23 John Young and Ulf Merbold on meal break fullwidth

Jang i Merbold za vreme prve misije evropske kosmičke laboratorije "Spejslab"

Nekoliko reči o privatnoj strani Džona Janga. Rođen je 24. septembra 1930. u San Francisku, ali je odrastao u Orlandu, na Floridi. Diplomirao je vazduhoplovni inženjering na Insitutu za tehnologiju države Džordija 1952. Posle toga prustupa Ratnoj mornarici; služio je na jednom razaraču koji je učestvovao u Korejskom ratu. Po povratku u SAD pristupa letačkoj obuci i leti kao pilot-lovac. Godine 1959. postaje probni pilot. Pre nego što je postao astronaut, Jang je kao probni pilot postavio rekord na avionu F-4 (“Fantom”) u brzini penjanja do visina od 3km (34,5s) i do 25km (230s). Kada je napustio Ratnu mornaricu septembra 1976, Jang je imao čin kapetana (ekvivalent činu pukovnika) i, neverovatnih 15 275 časova provedenih za komandama mnogobrojnih aviona (uključujući i raketnih) i helikoptera. Samo na trenažnom avionu američkih astronauta T-38 koji korisit NASA, proveo je 9200 časova, više nego najveći broj astronauta, vojnih pilota, u čitavoj njihovoj letačkoj karijeri. Tako da pored astronautske, Jang ima i veoma impresivnu pilotsku karijeru.

Pored šest kosmičkih letova, Jang je pet puta bio u rezervnim posadama, uključujući i “Apolo-17”, poslednji let na Mesec. Kada je bilo jasno da rezervna ekipa posade “Apola-17” neće imati priliku da leti na Mesec, veoma je zanimljivo kako je ovaj kosmički vuk pristao da bude dubler. Bilo je logičnije ovu ulogu poveriti nekom od mlađih astronauta sa manje kosmičkog staža. To, takođe mnogo govori o karakteru Džona Janga.

Godine 1974. Jang je imenovan za petog rukovodioca američkih astronauta. Sledećih 13 godina, on je rukovodio obukom astronuata NASA-e za misiju “Apolo-Sajuz” i predstojeće letove spejs šatla. Pod njegovim rukovođenjem astronautima NASA-e obavljeno je prvih 25 misija spejs šatla, do gubitka “^alendžera” 1986. A posle tragedije u kojoj je nastralo svih sedmoro članova posade, Jang je poslao pismo rukovodstvu NASA-e o njihovom neadekvatnom pristupu proceni rizika kosmičkih letova spejs šatla. On se, inače još iz vremena “Džemini” bavio analizama rizika faktora kosmičkih letova i za vreme sastanaka sa inženjerima kompanija koje su gradile kosmičke brodove i rakete-nosače predstavljao astronaute NASA-e u ovoj tako važnoj sferi astronautike.

Posle tragedije “^alendžera”, Jang napušta ovo rukovodeće mesto i prelazi u direktorat Džonsonovog kosmičkog centra u Hjustonu, gde je do 1996. bio zadužen za inženjering, operacije i bezbednost misija spejs šatla. Posle toga Jang postaje zamenik direktora za tehnička pitanja u Hjustonu i na tom radnom mestu ostaje do kraja svoje karijere u NASA-i i penzionisanje 31. decembra 2004.

Dva puta se ženio; iz prvog braka imao je sina i ćerku.

Odlaskom Janga (i prošle godine Gordona i Sernana), broj astronauta-veterana koji su leteli u prva dva američka kosmička programa “Merkjuri” i “Džemini” (od maja 1961. do kraja 1966.) se još više smanjio. Od sedam astronauta programa “Merkjuri” nema više ni jednog među živima. ^lanovi tri posade misija “Džemini” (III, V i XI) takođe nisu više sa nama. Ostali su još samo astronauti Mekdivit, Bormen, Lavel i Steford (iz generacije 1962.) i Skot, Kolins i Oldrin (klasa 1963.), svi u dubokoj starosti (rođeni između 1928. i 1932.).  

24 ralph morse astronaut john young with his family

Porodični snimak iz vremena "Džemini" - sa prvom suprugom Barbarom, ćerkom Sandrom i sinom Džonom  

25 j young

Odlazak u istoriju - Jang sa maketama svih kosmičkih brodova kojim je brodio kosmosom ("Džemini", komandni i mesečev modul sistema "Apolo" i spejs šatl) i rakete-nosača "Saturn V"

Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Драган Танаскоски said More
    Iako je to najveća brzina nečega što... 5 sati ranije
  • Baki said More
    Dobar izbor, zaslužuje pađnju. Sonda... 7 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Bilo je još, za ćirilicu, ne bih rekao... 8 sati ranije
  • Željko Kovačević said More
    Sjajan tekst! 10 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Evo analogije koja može da pomogne... 20 sati ranije

Foto...