Ovog vikenda prava noćna zabava uz meteore

geminidi 2020 karta neba

Naš planet svake godine u prosincu prolazi kroz oblak međuplanetarne materije koji svoje porijeklo vuče od nekadašnjeg asteroida 3200 Phaeton. Specifična gustoća tih čestica reda je veličine 2-3g/cm3 a kolizijska brzina s atmosferom našeg planeta „svega“ 30-35km/s. Stoga su meteori iz skupine Geminida izuzetno sjajni i spori te „prijateljski raspoloženi“ za vizualno opažanje. Geminidi su aktivni od početka pa do druge polovice prosinca a maksimum aktivnosti događa se u noći s 13. na 14., ove godine to pada u noći s subote na nedjelju. Obzirom na izostanak Mjeseca i izgledno vedro ili većinom vedro vrijeme za očekivati je golim okom vidjeti i do 40 – 50 meteora na sat.  Aktivnost će se navečer kretati od nekoliko meteora na sat a zatim tijekom noći rasti da bi tijekom maksimuma (iza pola noći, odnosno pred jutro) u satu maksimalne aktivnosti ona iznosila nekoliko desetaka meteora. Uvijek očekujemo i poneku veću gromadicu koja može proletjeti nebom poput bolida ili vatrene kugle. Istina s meteorima se nikada ne zna osim da treba valja biti strpljiv. Ukoliko pod zvijezde izađete na trenutak zasigurno ćete biti razočarani, odvojite li pak pola sata, sat ili po mogućnosti cijelu noć – predstava pod zvijezdama je zagarantirana.

Meteori se opažaju golim okom, bez tehničkih pomagala a mogu se vidjeti svugdje na nebu, nije potrebno gledati u nekom smjeru, važno je da se opažanje izvodi na što tamnijoj lokaciji i bez fizičkih prepreka kako bi što veći dio neba bio dostupan za opažanje.

Kod Geminida se radi o relativno novom meteorskom potoku. Njegova istraživanja započela su u Engleskoj i SAD 1862. godine. Robert Greg i B.V. Marsh te Alex Twining neovisno jedni od drugih zapazili su kako tada gotovo nepoznat meteorski potok svake godine postaje sve aktivniji. Sa svega nekoliko meteora na sat sredinom devetnaestog stoljeća, aktivnost je porasla na 14 meteora/sat, da bi već početkom dvadesetog stoljeća iznosila 20 meteora/sat. U tridesetim godinama prošlog stoljeća iznosila je 70 meteora/sat, a devedesetih je izmjereno preko 110 meteora/sat.

Ne zaboravite poželjeti želju kada vidite meteor, ne zato što će vam on istu ostvariti nego zato jer ćete možda u podsvjesno učiniti sve da dođete do cilja odnosno ostvarenja želje. Geminidi prividno izviru iz zviježđa Blizanaca (Gemini) te su po njima i dobili ime.

Ukoliko ste ovih noći propustili Geminide ne očajavajte, i narednih noći imate priliku za vidjeti pokoji meteor lijepog sjaja koji se polako presijava među zvijezdama.