AsteroidiZK 2

Prije nekoliko dana su razmjerno blizu Zemlji projurila dva (ili točnije, tri) mala asteroida. Oba su uspješno promatrana tzv. Radarom za Sunčev sustav Goldstone, koji se služi 70-metarskom antenom NASA-ine Mreže za daleki svemir u Kaliforniji.

Prvi od tih asteroida nosi oznaku 2011 UL21, što znači da za njega znamo već cirka 13 godina. Promjer mu je sada prilično dobro poznat i on iznosi oko 1,5 km. Dana 27. lipnja je prošao na oko 6,6 milijuna kilometara od našeg planeta, tj. na oko 17 puta većoj udaljenosti od one koja dijeli Zemlju i Mjesec. S obzirom na njegovu veličinu, taj je asteroid prilično opasan, ali proračuni pokazuju da nas neće strefiti još jako dugo vremena. Za jedan obilazak oko Sunca mu treba 3,09 godina, a udaljenost od naše zvijezde mu se mijenja od 0,74 do 3,51 astronomsku jedinicu. Ovo radarsko promatranje je otkrilo i jedno osobito svojstvo 2011 UL21: on, kao i približno dvije trećine drugih asteroida te veličine, posjeduje minijaturni mjesec. Potonji mali asteroid orbitira na udaljenosti od velikog od oko 3 km.

Drugi asteroid o kojemu je ovdje riječ, prišao je 29. lipnja Zemlji na puno manju udaljenost, no on nije predstavljao tako veliku opasnost jer mu promjer iznosi samo oko 150 metara. On nam se približio na malo manje od 300 tisuća kilometara, tj. na oko tri četvrtine udaljenosti od Zemlje do Mjeseca. To malo tijelo je dobilo oznaku 2024 MK, što znači da je otkriveno ove godine. Zapravo, otkriveno je samo 13 dana prije najvećeg približavanja Zemlji, što ne čudi s obzirom na njegove skromne dimenzije i slabašni sjaj! Ophodni period toga asteroida je sličan onome 2011 UL21 i on iznosi oko 3,3 godine. No, sada je u svakom slučaju kraći za oko 24 dana, jer je Zemlja asteroidu svojom gravitacijom malo promijenila putanju. 2024 MK je promatran u "bistatičkom režimu" rada radara: velika, 70-metarska antena je slala mikrovalni snop, a jedna od susjednih, 34-metarskih antena, hvatala je odraz s asteroida. Ta je tehnika polučila razlučivost od oko 10 metara, što je respektabilno!

Prva slika je mozaik od sedam radarskih opservacija 2011 UL21. Ispod toga većeg asteroida se na svakom od segmenata mozaika vidi i jedna svijetla crtica, posve lijevo dolje zaokružena: to je mjesečić 2011 UL21!

AsteroidiZK 1

Druga i treća slika su mozaici sastavljeni od većeg broja radarskih opservacija 2024 MK: na prvoj od njih je prikaz dan u punoj veličini, dok je druga slika smanjena, no na njoj su uključene sve opservacije. Sličice su "snimane" u razmacima od po jedne minute, oko 16 sati nakon što se asteroid bio najviše približio Zemlji. Na koncu je priložena i animacija sastavljena od sličica na trećoj slici.

AsteroidiZK 3