Sunčev sistem je skoro sasvim Sunce, što se mase tiče. Tek neznatan delić je sve ostalo. Sva tela Sunčevog sistem, bilioni kometa, milijarde manjeg ili većeg kamenja, desetine planeta i planeta patuljaka sve je to tek trunka prema masi Sunca. Od ukupne mase svih tela Sunčevog sistema 99,98% je Sunce, a 0,02% je sve ostalo. I sve to ostalo se, naravno, vrti oko Sunca.

ssistem

Ali taj mizerni ostatak mase nije bez svoje moći. Naročito Jupiter, a iza njega i Saturn, imaju merljivo, iako neznatno dejstvo na moćno Sunce. I baš zbog toga centar mese Sunčevog sistema nije u središtu Sunca, kako bi smo mogli pomisliti, već u tački izvan njegovog središta, u tački koju zovemo baricentar. Baricentar je središte mase nekog sistema oko koje se čitav sistem obrće.

Uzmimo na primer Zemlju i njen Mesec. Zemlja je mnogo masivnija od Meseca, 81,3 puta, ali masa Meseca u sistemu Zemlja - Mesec nije zanemarljiva. Kažemo da se Mesec okreće oko Zemlje, ali to nije sasvim tačno. Središte mase ovog sistema se nalazi izvan centra Zemlje i to oko 4670 kilometara daleko. Kako je poluprečnik Zemlje veći od toga (6371 km), izlazi da se baricentar nalazi unutar naše planete. I zapravo ta tačka, taj baricentar obilazi oko Sunca po eliptičnoj putanji, a Mesec i Zemlja osciliraju oko njega.

Naravno, sve ovo nije lako precizno odrediti zato što se sistemi samo u teoriji mogu posmatrati izolovano od drugih tela. A uzeti u obzir dejstvo ostalih tela i izračunati njihove međusobne uticaje - divovski je podvig, pogotovo što je sve u stalnom kretanju i stalnoj promeni međusobnog rastojanja.

Kad se radi o baricentru Sunčevog sistema na njega imaju uticaji ne samo planete i ostala menažerija koja ga prati, već i sva okolna tela izvan Sunčevog sistema, pa čak i ona koja su jako udaljena. Ako želite precizan rezultat dejstvo tih tela se ne može zanemariti, a problem je što se ponekad ne može ni predvideti, jer se često radi gotovo neprimetnim faktorima kakav je recimo uticaj gravitacionih talasa crnih rupa i drugih tela koji iznenada prozuje  kroz galaksiju.

No, naučnici su, služeći se posebnim softverom BayesEphem ipak došli do rezultata po kome se baricentar Sunčevog sistema nalazi svega, pazite sad: 330 stopa (100,6 metara) iznad površine Sunca!

Više i potpunije o ovom