O vorp (engl. warp) pogonu koji bi omogućio svemirskim brodovima da putuju brže od svetlosti pisali smo pre pola godine ovde. Brod deformiše prostor-vreme ispred sebe, a širi iza sebe, i time smanjuje rastojanje do odredišta, a povećava od polazišta. Pogon koji deformiše prostor-vreme postoji u teoriji ali ne i u praksi zbog nepostojanja negativne energije. Ali izgleda da je došlo do pomaka napred.

Alkubjereov pogon proizilazi iz rešenja jednačina Ajnštajnovog polja (jednačine opšte relativnosti) koje daju iskrivljenje prostor-vremena kao što je prikazano na slici: prostor se sažima ispred svemirskog broda a širi se iza broda. Prostorno-vremenski mehur u kome je svemirski brod kreće brže od svetlosti, nošen deformacijom. Sam brod je nepomičan unutar prostora mehura, tako da relativnost nije narušena.

k1bVojadžer iz Zvezdanih staza putuje između zvezda vorp brzinom
k2b
Princip Alkubjereovog vorp pogona. Ideja je da se stvori lokalna distorzija prostor-vremena koja će proizvesti ekspanziju iza svemirskog broda i kontrakciju ispred broda. Na taj način će brod ka njegovom odredištu nositi samo prostor-vreme.
k3
Migel Alkubjere

Istraživački projekat u NASA-inom svemirskom centru Džonson (Johnson Space Center), koji finansira Agencija za napredna istraživanja u oblasti odbrane (Defense Advanced Research Projects Agency, DARPA), možda je slučajno otkrio kako da se napravi vorp pogon.

Harold Vajt (Harold White,), NASA-in istraživač u laboratoriji Iglvorks (Eagleworks) u Hjustonu, objavio je u julu istraživački rad sa svojim timom o „mogućoj strukturi gustine energije prisutne u Kazimirovoj šupljini“. Tim Iglvorksa je naišao na „mikro/nano strukturu... koja predviđa distribuciju negativne energije koja se blisko podudara sa zahtevima za Alkubjereovom računicom.

Vajt i njegove kolege su slučajno napravili mikroskopski eksperiment dok su istraživali kako se energija distribuira oko talasnih dužina - teorija koju je razvio holandski fizičar Hendrik Kazimir (Hendrik Casimir). Eksperiment je dao dovoljno energije da se postigne „vorp brzina“, koncept koji je uveo teorijski fizičar Migel Alkubjere (Miguel Alcubierre).

1994. godine Alkubjere je zatalasao fizičarsku zajednicu kada je objavio svoja otkrića o teorijskim mogućnostima „iskrivljenja“ međuzvezdanog prostora. Tvrdio je da je moguće manipulisati samim tkivom prostora kako bi se postiglo putovanje brže od svetlosti. Tako što bi se proširio prostor iza zvezdanog broda a skupio ispred broda, smanjujući tako međuprostor između planeta i zvezda na vrlo kratke udaljenosti.

Alkubjereova matematika, iako deluje da je dobra, ima neke nerešene probleme. Energija koji se nalaze u jednačinama, ne postoji u stvarnom svetu — ili još nije otkriven. Međutim, najnovije istraživanje ukazuje da je tako nešto moguće i da bi potrebe za energijom bile mnogo manje nego što se u početku verovalo.

Ako je tačno, Vajtov tim je verovatno otkrio prvu mogućnost vorp pogon na svetu. Pre desetak dana, Vajt je rekao za The Debrief, časopis za nauku i tehnologiju: „Koliko znam, ovo je prvi rad u recenziranoj literaturi koji predlaže ostvarivu nanostrukturu za koju se predviđa da će manifestovati stvaran, iako skroman, vorp mehur."

Vajt i njegov tim planiraju da sprovedu više eksperimenata sa mikronski velikim modelima (sfera od 1 mikrona u cevi prečnika 4 mikrona) kako bi bolje razumeli negativnu energiju u vakumu i mogućnosti budućeg varp pogona. Možda će laboratorija Eaglevorks naučnu fantastiku pretvoriti u stvarnost.

Šta bi nam nadsvetlosni pogon omogućio? Nezmislive stvar. Da putujući samo nekoliko dana posetimo bilo koju zvezdu naše galaksije, da odemo do susednih galaksija. Neko bi rekao, neće nam više trebati veliki teleskopi. Trebaće, da bismo gledali u prošlost. Sa daljine od recimo 100, 1000, milion, 100 miliona svetlosnih godina gledaćemo dešavanja na površinu Zemlje pre toliko godina.

Izvori: