Ideja o vorp (engl. warp) pogonu koji omogućava svemirskim brodovima da putuju brže od svetlosti nije nova. Srećemo je u naučno-fantastičnim filmovima. Najpoznatija je scena kada kapetan u Zvezdanim stazama (Star Trek) zada komandu Engage ili Execute, i brod poleti nadsvetlosnom brzinom. Zapravo brod se ne ubrzava, nego se prostor-vreme deformiše i širi brzinom većom od brzine svetlosti noseći brod sa sobom. Ograničenje brzine svetlosti važi za kretanje materije kroz prostor, ali ne i za širenje prostor-vremena.

Svemirski brod Enterprise, pogonjen vorp pogonom.

Daleko smo od takvog pogona, svetlosnim godinama daleko, ali to ne znači da nikada neće biti napravljen. Prvo teoretsko osmišljavanje takvog pogona potiče s kraja 20 veka od meksičkog teorijskog fizičara Miguela Alcubierra. Njegova ideja bila je da svemirska letelica pokretana nečim što se naziva „Alcubierre pogon“ može putovati brže od svetlosti. Problem je što zahteva puno negativne energije, koja bi se dobijala iz negativne mase, nešto što prema postojećim zakonima fizike nije moguće. Da je moguće, takvom letilicom bi se do najbližih zvezdi stizalo za 4 sedmice.

Januara ove godine Alexey Bobrik i Gianni Martire objavili su rad u kome opisuju svoje ideje za vorp pogon u časopisu Classical and Quantum Gravity. Kažu da pogon ne bi trebalo da krši nijedan zakon fizike. Prema istraživačima iz istraživačke grupe iz Primenjene fizike (Applied Physics) iz Njujorka, moguće je odbaciti negativnu energije i dalje napraviti vorp pogon, iako nešto sporiji nego sa negativnom energijom.

Umetnička predstava pogleda iz broda koji se kreže vorp pogonom.

„Krenuli smo u drugom smeru, a naša istraživanja su pokazala da postoji nekoliko drugih klasa vorp pogona u opštoj relativnosti“, kaže astrofizičar Alexey Bobrik sa Univerziteta Lund u Švedskoj. „Konkretno, formulisali smo nove klase vorp pogonskih rešenja koja ne zahtevaju negativnu energiju i, prema tome, postaju fizički ostvariva.“

Zašto je negativna energija tako bitna stvar? Potreba za negativnom energijom zaobilazi neke od opštih problema relativnosti putovanja bržeg od svetlosti, omogućavajući da se prostor širi i skuplja brže od svetlosti a sve ono unutar tog prostora koji se širi/skuplja bi poštovalo ograničenje brzine svetlosti.

Ali donosi i probleme - prvenstveno to što negativna energija koja bi nam bila potrebna postoji samo u fluktuacijama na kvantnom nivou. Dok ne pronađemo način da prikupimo masu veličine Sunca, ovakav pogon jednostavno nije moguć.

Novo istraživanje zaobilazi ovo - prema radu, negativna energija ne bi bila potrebna, ali bi bilo potrebno izuzetno moćno gravitaciono polje. Gravitacija bi odradila težak posao deformisanja prostora-vremena, tako da bi protok vremena unutar i izvan pogonske mašine bio znatno različit.

2D model nadsvestlosnog pogona na kome se vidi deformacija prostor-vremena. Zahvalnost: Gianni Martire (Applied Physics)

Količina mase koja je potrebna da bi se postigao primetan gravitacioni efekat na prostor-vreme bila bi najmanje veličine planete. Plus sijaset drugih problema. Ako uzmemo masu cele planete Zemlje i stisnemo je u loptu veličine 10 metara, tada je promena protoka brzine vremena unutar nje i dalje vrlo mala, samo oko jedan sat u godini. Ali zato u svemiru postoje materijalni objekti daleko veće gustine.

Iako je putovanje do zvezda vorp pogonom daleko, nova studija je najnoviji dodatak sve većem broju istraživanja koja sugerišu da su principi vorp pogona na zdravim nogama u naučnom smislu.

Istraživači priznaju da još uvek nisu sigurni kako tačno sastaviti tehnologiju koju su opisali u svom radu. „Iako još uvek ne možemo da probijemo brzinu svetlosti, to nam i ne treba da bismo naselili zvezde i postali međuzvezdana vrsta“, kaže Gianni Martire, jedan od naučnika iz grupe za primenjenu fiziku koja stoji iza nove studije. „Naše istraživanje vorp pogona ima potencijal da nas sve (naseljenim na delekim svetovima) ujedini.“

Izvori: