Astronautika: misije

Prvi helikopter kojem je suđeno da leti na drugoj planeti spreman je da započne svoju avanturu. 'Domišljatost', odn. 'Ingenuity', rover je spustio na tlo kratera Jezero 3. aprila 2021. tokom Sola 44. Mali helikopter se otkačio od rovera i pao s visine od 13 cm koji su ga delili od Marsovog tla. Proces je započeo 21. marta uklanjanjem poklopca koji je štitio dron tokom sletanja. Zatim je prešao na stvarnu sekvencu pripreme, koja je trajala šest solova. Konačno je dron prepušten sam sebi, oslanjajući se na vlastite baterije kako bi preživeo hladne Marsove noći. Nakon 'dostave', rover se pomaknuo za oko 5 metara kako bi dron mogao da bude izložen Sunčevoj svetlosti. Na sreću, 'Ingenuity' je preživeo prvu noć na otvorenom s temperaturama do -90°C i sada ima 29 dana za testiranje.

1
Prvi helikopter na drugoj planeti!!! WOW, velika stvar! Nauka gazli krupnim koracima. Šteta što nema i neku zastavicu. 

Iako mnogi zamišljaju 'Ingenuity' kao dron visokih performansi, ne zaboravimo da je on samo tehnološki demonstrator i da su, stoga, njegove mogućnosti vrlo ograničene. 'Ingenuity' ima težinu od 1,8 kg – ali njegova težina na Marsu iznosi samo 0,68 kg – i poseduje dva koaksijalna rotora prečnika 1,2 metra koja će se okretati oko 2400 obrtaja u minutu. S tim bi karakteristikama 'Ingenuity' mogao savršeno da leti na Zemlji, ali Mars je svet Sunčevog sistema s atmosferom i čvrstom površinom na kome je najteže poleteti, uglavnom zato što atmosferski pritisak jedva doseže 1% zemaljskog. To znači da će helikopter moći da leti, ali jedva.

2
Delovi drona. Dimenzije trupa su 13,6 cm x 19,5 cm x 16,3 cm. Rotori su promera 1,2 m, a noge stajnog trapa su dugačke 38,4 cm, što omogućuje da trup helikoptera bude 13 cm iznad tla (NASA).

3
Zaštitni poklopac helikoptera na Marsovom tlu (NASA / JPL-Caltech).

Tokom jednomesečne kampanje, 'Ingenuity' će leteti samo pet puta. Svaki let trajaće do 90 sekundi, a tokom svakog leta mali helikopter će doseći samo visinu između tri i pet metara (ha ha ha ha, pravi uspeh čovečanstva). Ma dajte, ništa impresivno, iako ne smemo da zaboravimo da će to biti prvi letovi jednog vazduhoplova sa motorom na drugom svetu, i ništa više. Područje na kojem se nalazi 'Domišljatost' naziva se 'aerodrom' (airfield) i to je kvadrat veličine deset puta deset metara koji se ističe po tome što je posebno ravan. Dron će u trećem letu odleteti pedesetak metara od mesta poletanja, a zatim se vratiti na istu tačku. Helikopter, koji koristi operativni sistrem zasnovan na 'Linuxu', izvešće svaki let autonomno s jednom glavnom direktivom u svojoj memoriji: Izbeći mogućnost nanošenje štete roveru po svaku cenu. A kad smo već kod računara, 'Ingenuity' ima dva mala računara, jedan za navigaciju, s 'Qualcommovim' quad-core procesorom 'Snapdragon 801' od 2,26 GHz i drugim računarom zaduženim za letačke zadatke, s 'ARM-ovim' mikrokontrolerom 'Cortex-R5'.

4
Helikopter spakovan na Zemlji pre lansiranja pre nego što će bila pričvršćen za trbuh rovera (NASA).

5
Pojedinosti rotora Marsovoh helikoptera (NASA / JPL-Caltech).

Pre prvog leta, 'Perseverance' će se povući do točke nazvane 'vidikovac Van Zyl', udaljene stotinjak metara, odakle će svojim kamerama i mikrofonima nadgledati letove 'Ingenuityja' (mesto je nazvano u čast Jakoba van Zyla , istaknuti inženjera JPL-a koji je preminuo u avgustu 2020.). Tokom ovog meseca,'Ingenuity' će provesti veći dio dana puneći šest litijum-jonskih baterija koristeći mali solarni panel na vrhu. Cilj je napuniti baterije kako bi se postigla snaga od 350 W na svakom 90-sekundnom letu (zanimljivo, glavni faktor koji će da ograničava trajanje svakog leta neće biti baterije, već preterano zagrevanje motora). Baterije zajedno mogu pružiti snagu od 500 vati i 4,3 volta, dok je njihov kapacitet skladištenja najmanje 36 Wh.

'Ingenuity' ima laserski visinomer i dve kamere koje će nam omogućiti da s nekoliko metara visine vidimo 'Perseverance' i dno kratera Jezero. Jedna navigacijska kamera će biti usmerena ka tlu i ima rezoluciju od 0,5 megapiksela. Ova kamera će slati crno-bele slike. Druga kamera je u boji i biće usmerena ka horizontu, i ona će nas, sa rezolucijom od 13 megapiksela, oduševiti atraktivnijim slikama. Osim kamera i laserskog visinomera, dron ne koristi nijedan drugi naučni instrument ili eksperiment.

6
Trup 'Ingenuityja' i baterije.

7
Šest baterijskih ćelija koje je proizveo 'Sony'.

Zbog svojih malih dimenzija, 'Ingenuity' ne može da direktno komunicira s Marsovim orbiterima i rover će biti taj koji će služiti kao veza između kontrole misije i helikoptera. Iz tog razloga, dron neće moći da se odmakne više od jednog kilometra od rovera. Pre leta, menadžeri 'Ingenuityja' će proveriti koliko dobro rade njegove baterije i solarni panel, kao i sistem za kontrolu temperature, od vitalne važnosti za sprečavanje smrzavanja vazduhoplova tokom Marsovskih noći. Zatim će se rotori ispitati pri maloj brzini - 50 okretaja u minuti - i pri velikoj brzini - 2537 okretaja u minuti - bez odlepljivanja sve četiri noge s tla. Prvi let je zakazan za 11. april, iako na Zemlji nećemo videti slike i čuti zvukove helikoptera sve do 12. aprila (usput, Dana kosmonautike).

8
Aerodrom i zona predviđena za letove.

9
Aerodrom i vidikovac Van Zyl sa kojeg rover promatrati mali helikopter (NASA / JPL-Caltech).

Tokom prvog leta, 'Ingenuity' se neće kretati vodoravno i ograničiće se na uspon do oko tri metra visine i ostaće u mirovanju dvadesetak sekundi pre ponovnog sletanja. Brzina uspona i spuštanja biće približno 1 m/s. Tokom ovog leta snimiće se oko četiri crno-bele i tri slike u boji. Ako uspe, na drugom letu rover će se popeti na pet metara i pomaknuti se vodoravno nekoliko metara, iako će ukupno trajanje leta biti 90 sekundi, kao i kod ostalih letova. Trećim letom, helikopter bi se se već mogao odmaknuti i do 50 metara. U slučaju problema, helikopter će moći da sleti u drugu zonu od one koja mu je dodeljena. Za poslednje letove postoji mogućnost putovanja i do 500 metara. U pripremi za svaki let, koristiće se podaci španske meteorološke stanice MEDA(na Marsu nema onih 'kobasica' kao na zemaljskim aerodromima koje pokazuju pravac vetra, ali je zato tu MEDA, koji će meriti smer i brzinu Marsovih vetrova). U svakom slučaju, tokom prva tri leta 'Ingenuity' bi trebalo da poleti oko 11 sati po lokalnom vremenu, vreme kada su lokalni vetrovi najslabiji.

10
Profili pet letova 'Ingenuityja' (NASA).

11
Kamere su smeštene na trupu odozdo.

12
Helikopterski letni i navigacioni sistemi.

13
Sistem za komunikaciju sa 'Ingenuityjem' se nalazi pozadi na roveru.

Ako 'Ingenuity' uspe da premaši pet letova predviđenih za ovaj mesec, projekat će biti pun pogodak. U svakom slučaju, i ako Nasino rukovodstvo ne bude drukčije odlučilo, njegova misija će biti prekinuta, čak i ako je helikopter bude u potpunosti operativan nakon ovih trideset dana, tako da 'Perseverance' može da nastavi sa svojim naučnim zadacima (ne zaboravimo da je u naučni tim 'Perseverancea' nije bio oduševljen uključivanjem helikoptera u misiju, što je bio predlog Nasinog vođstva). Ali, pre svega toga, 'Ingenuity' mora da poleti i dokaže se. Počeo je mesec prvog helikoptera na Marsu.

14
Prva slika helikoptera u boji, snimljena ispod rovera (NASA / JPL-Caltech).

15
'Ingenuity'
 kako ga vidi 'Perseverance'.

 

 Članci o ovoj misiji:

Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Aleksandar Zorkić said More
    Obično se zaboravi Antarktik. A kako se... 1 dan ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Pao na nauci o zastavama i u brojanju... 2 dana ranije
  • sasaa said More
    Hvala za sjajan tekst, pojasnio mi je... 2 dana ranije
  • maxy said More
    U eri fantastičnih digitalnih... 3 dana ranije
  • Siniša said More
    Prelaka pitanja, na nivou 7 razreda... 4 dana ranije

Foto...