Nije loše povremeno videti šta se dešava u svetu kosmonautike. Zato ću da povremeno napišem o onome što se meni čini interesantnim, mada će tu svakako biti i drugih događaja i akcija koje će meni promicati. Za početak, da vidimo šta se dešava trenutno

Mars2020 2

۞  27. decembra 2019. velika 'čista soba' (clean-room) u Nasinoj Laboratoriji za mlazni pogon (JPL) u Pasadeni otvorila je vrata novinarima i omogućila svima da vide potpuno kompletiran Marsov rover. Bila je to jedinstvena prilika da ga vide u Kaliforniji, jer će već u februaru rover biti prevežen u Cape Canaveral.

Mars2020 3

Čista soba, poznata kao 'High Bay 1', napravljena je 1961. Tu su konstruisana sva četiri Nasina rovera za Mars: 'Sojourner' veličine mikrotalasne rerne koji je sleteo 1997; Marsovi istraživački roveri (MER) 'Spirit' i 'Opportunity' veličine golf-vozila, koji su sleteli 2004; i rover 'Curiosity' veličine 'fiće', koji istražuje Crvenu planete još od 2012.

Lansiranje se planira za jul ili avgust 2020[1], a rover će sleteti u krater Jezero 18. februara 2021. Pored one već bla, bla priče o tragovima života na Marsu, interesantno je da će rover prikupljati uzorke koje će (tek) u budućnosti neko doneti na Zemlju. Novinari su bili zatečeni merama, jer baš zato što će tamo tražiti tragove života sve je moralo da bude sterilno. Toliko da su im delili specijalne papire i hemijske koji su prošli proveru.

Za sada, procene su da će primarna misija (najmanje jedna Marsova godina, odn. 687 naših dana, posle sletanja) koštati \(2,45 milijardi.

۞  Indija je 1. januara potvrdila da će pokušati da ponovo sleti na Mesec, što će biti glavni prioritet indijskog kosmičkog programa. Predsednik njihove kosmičke organizacije ISRO, K. Sivan, obećao je da će lunarni lender 'Chandrayaan-3' i putnički program 'Gaganyaan' ostati indijski prioriteti za 2020, mada nijedan neće poleteti pre 2021.

Za razliku od 'Chandrayaana-2', koji nije uspeo prošlog septembra (zapravo, nije uspeo lender 'Vikram'), a koji se sastojao od orbitera i lendera (sa roverom), 'Chandrayaan-3' će imati samo lender i rover, zajedno sa pogonskim modulom koji će odneti letilicu do Meseca.

Pošto je orbiter 'Chandrayaan-2' u odličnom stanju i očekuje se da će raditi makar još 7 godina, Indusima neće biti potreban novi orbiter. Zato će nova misija da bude jeftinije: dok je 'Chandrayaan-2' koštala 9,7 milijardi rupija, 'Chandrayaan-3' će koštati samo 6,15 milijardi (\)86,4 miliona). Obe procene uključuju i cenu domaće rakete 'GSLV'.

Sivan je otkrio i da je država kupila ogroman plac u južnoj indijskoj državi Tamil Nadu na kome će praviti drugu kosmičku luku.

Mars2020 4
Lender 'Vikram' u pokušaju da sleti na Mesec.

۞  Kina poseduje raketu 'Dugi marš 5' koja ima skoro duplo veću nosivost od njihove prethodne najveće rakete, što je ključni elemenat svih kineskih velikih planova (u kosmosu) u sledećoj dekadi. Oni uključuju misije na Mars, lunarne polarne regione i projekat teleskopa u sularnoj polarnoj orbiti.

Raketa je visoka 57 metara i ima težinu od 867 tona a može da ponese i treći stepen. Moćni prvi stepen koristi tečni vodonik i kiseonik, nasuprot toksičnom hipergoličnom miksu koje su koristile starije rakete porodice 'Dugi marš'. Nova raketa može da podigne 14 t na geostacionarnu transfernu orbitu i 8,2 t na trans-lunarnu trajektoriju. Derivat 'Dugi marš 5B' će moći da podigne 25 t u Zemljinu nisku orbitu i biće korišćena za lansiranje modula za kinesku orbitnu stanicu.

U poslednjim danima decembra Kinezi su lansirali treću po redu raketu 'Dugi marš 5'. Lansiranje je obavljeno iz centra Wenchang, a raketa je ponela laserski komunikacioni satelit 'Shijian-20' težak skoro 8 tona (poseduje jonske trastere). To se odlično uklapa u kineski planetni raspored, jer na leto planiraju da ovom raketom lansiraju 'Huoxing-1' Marsov orbiter i lender, a do kraja 2020. godine lunarnu sondu 'Chang'e-5' za uzimanje uzoraka.

Lansiranje je usledilo posle pauze od preko 900 dana nakon problema sa drugom misijom u julu 2017. Uzrok kvara je bila turbopumpa oksidatora, koja je od tada makar dvaput redizajnirana.

Mars2020 5
Treće lansiranje 'Dugog marša 5' 27. decembra 2019.

۞  Astronauti na Međunarodnoj orbitnoj stanici su 26. decembra iz kosmosa fotografisali potpuno pomračenje Sunca. Pomračenje je bilo vidljivo iz Saudi Arabije, Omana, juga Indije i delova Indonezije i Filipina. Meni se dopalo jer nudi još jedni lomiglavku ravnozemljašima da objasne zakrivljenost naše planete na slikama kao i oblik senke na površini. Da se privatnici sa svojim vozilima parkiraju kako hoće vidi se i ovde u kosmosu, jer je ovaj modul što smeta, zapravo 'SpaceX-ov' 'Cargo Dragon'.

Mars2020 6

۞  Nasina astronautkinja Christina Koch je u poslednjim danima decembra postala rekorderka u dužini boravka u kosmosu – za žene. Koch je stigla na ISS u martu 2019. a vratiće se kući ovog februara. Prethodni rekord je držala takođe Amerikanka, Peggy Whitson.

۞  2. januara se završio 13. lunarni dan od kako su kineski lender 'Chang'e-4' i rover 'Yutu-2' na Mesecu. Lender se isključio i pao u hibernaciju u 06:11 UTC, a rover u 12:30. Rover 'Yutu-2' je do sada prevalio ukupno 357,695 metara po krateru Von Karman na 'drugoj' strani Meseca. Svi se na twittu pitaju kako li Kinezi računaju pređeni put baš u milimetar, ali niko ne zna odgovor.

Tajna je i koliko će lender izdržati. Mnogi misle decenijama, jer je 'Chang'e-3' još uvek u finkciji. Za rover se ne zna, jer je prvi 'Yutu' izgubio sposobnost kretanja tokom drugog dana, ali je nastavio da radu još tri godine. Rover je težak samo 140 kg, dok radi poređenja, Nasin 'Curiosity' ima skoro tonu!

Mars2020 7
'Yutu-2' je rekorder među roverima po dužini boravka na Mesecu.

۞  Nasina međuplanetna sonda 'Juno' koja istražuje Jupiter obavila je svoj 24. prelet (fly-by) iznad planete. Letelaje brzinom od 156.000 km/h. Uinvaliđena sonda (ne radi joj glavni raketni motor) nalazi se trenutno u tzv. solarnoj konjunkciji, što znači da se Sunce nalazi izmeđi Zemlje i Jupitera pa je komunikacija prekinuta. Privremeno... Koliko se sećam, čeka je još 10 preletanja, a onda će o njenoj sudbini odlučiti Vučićdirektorat Nase.

Procenjeno je da će čitava misija koštati preko $1,2 milijarde.

Mars2020 1

[1] Lansirni prozor se otvara 17. jula 2020. a zatvara 5. avgusta.

Mars 2020 - e-knjiga D. Dragovića