Dolaze Perseidi. To su meteori koji prividno izviru iz sazvežđa Persej, pa su po tom sazvežđu i dobili svoje ime. Takvo pravilo, da ime dobijaju po sazvežđu izkog prividno izviru, važi i za druge meteore.

Kažemo da meteori prividno izviru iz sazvežđa zato što to i jeste samo privid. Meteor je svetlosni trag koji nastaje kada trunčica prašine ili neki kamičak uleti u atmosferu i zapali se. Meteori, dakle, nastaju u atmosferi.

perseidi2019

Perseidi vode poreklo od komete Swift-Tuttle. Kad se kometa približi Suncu počinje da ispušta prašinu i gasove. Kometska prašina se zatim širi duž kometine orbite i kad Zemlja preseče tu orbitu na nju polete trunčice komete iz njenog traga.

Iz članka Perseidi

Peresidi su poznati od davnina i od davnina važe za stabilan meteorski potok koji svake godine osmatračima pruži dosta posla. Dolaze u letnje doba kada je nebo uglavnom vedro, kada noći nisu hladne i kada je sezona godišnjih odmora. Zbog svega toga rado ih osmatraju i oni koje astronomija inače puno ne zanima. Perseidi su aktivni od 23. jula do 20. avgusta.

Najstriji zapis o Perseidima potiče iz Kine. Jedno rano jutro 36-te godine naše ere kineski osmatrači su zabeležili preko 100 meteora za koje danas verujemo da su bili Perseidi. O Perseidima postoje zatim zapisi i iz VIII, IX, X i XI veka. I ovi zapisi dolaze sa dalekog istoka (iz Japana, Kine i Koreje).

Perseidi su, dakle, počeli da rade još prošlog meseca, ali sveki meteorski roj ima svoj trenutak, svoj pik, kada je naj-najbogatiji.  Maksimum za Perseide ove godine je 13. avgust, negde pred zoru. Koliko meteora možemo očekivati? Paaa, to je uvek neizvesno. Prema procenama astronoma taj broj se kreće između 50 i 100 u toku jednog sata, ali to važi samo za idealne uslove posmatranja koji podrazumevaju da se izvor tj. radijant Perseida nalazi vama u zenitu, da je nebo kristalno čisto i jasno, da ni u daljoj okolini nema nikakvog svetala i da na nebu ne stoji i šljašti Mesec, što će inače ove godine biti slučaj jer naša Luna upravo ulazi u svoju punu fazu.

Dakle, budite zadovoljni ako vidite jedan do deset meteora tokom jednog sata posmatranja u piku!

I da dodamo još nešto. Nezavisno od svega rečenog uvek se može desiti da po nebu projuri bolid, veeeeliki meteor koji ume da zasija koliko i pun Mesec. To je zbilja uzbudljiv doživaljaj.

swtutKometa Swift-Tuttle
Ova kometa obiđe svoju orbitu za oko 130 godina. Zadnji put blizu naše planete je prošla 1992. godine i tada je ostavila nov oblak meteoroida.

Crtez - Putanja komete (crna elipsa). Orbite planeta od Sunca: Merkur (najmanji, tamnosivi krug), Venera, Zemlja (plavo), Mars (crveno), Jupiter i Saturn.