O kometi 2P/Encke

Kometu je prvi otkrio Francuz Pierre Mechain 1786. godine. Caroline Herschel  je našla ovu kometu 1795. godine, a 1805. tri astronoma su je uočila nezavisno jedan od drugoga: Pons, Huth i Bouvard. Francuz Pons ponovo je otkriva 1818. godine, a 1819. Johann Franz Encke, koristeći matematičku metodu Karl-Friedrich Gauss-a, proračunava period od samo 3,28 godina, pa je tako ova kometa dobila naziv po njemu. Ova kometa ima najkraći period i drugu najmanju perihelnu udaljenost od svih periodičnih kometa.

Posmatranje

Ugodno veče i vedro nebo 15. februara 2017. poslužilo je da teleskopom Celestron 8 (203/2030 mm) potražim kometu 2P/Encke u sazviježđu Riba na zapadnom nebu. Položaj komete je bio 20° iznad horizonta, otprilike  1,1° sjeverno od zvijezdi Omega Riba (4,0 mag). Pogledavši Mars i sjajnu Veneru, pa skoru u liniji ove dvije planete prema zapadu (na atlasu) nalazila se zvijezda Omega Riba.

Kometu sam lako uočio pri uvećanju  101x sa ALP (anti light pollution) filterom. Iako je bila niže na nebu, sjaj je procjenjen na 8,7 magnitudu. Izgledala je kao mala okrugla mrljica, velika 2' sa zvijezdastim jezgrom 12 magnitude (DC=4). Kometa je tada bila udaljena 1,07 AJ (Astronomska Jedinica) od Zemlje i 0,63 AJ od Sunca. Kometa 2P/Encke će biti u perihelu 10. marta 2017. na 0,33 AJ od Sunca, a najbliža Zemlji je 12. marta 2017. na 0,65 AJ.

2P Encke 150217 crtez

Kometa će se prividno kretati na nebu prema jugozapadu približavajući se svom perihelu, tako da će elongacija komete od Sunca biti sva manja, pa je do početka marta posljednji period njenog mogućeg posmatranja teleskopom. Prolaz kroz perihel neće biti vidljiv zbog blizine sa Suncem.

2P Encke putanja

Upravo ta blizina Suncu u maksimalnom sjaju je razlog što se ova kometa rijetko posmatra amaterskim teleskopima. Iako je čest gost unutrašnjosti Sunčeva sistema, u mojoj karijeri vizuelnih posmatranja kometa, 2P/Encke uočio sam prilikom tri prolaza (samo po jedno posmatranje). Prvi put na jutarnjem nebu u oktobru 1990. godine kada je bila u sazviježđu Lava sjaja 7,0 magnitude. Takođe je bila u Lavu oktobru 2013. godine na jutarnjem nebu kada je dosegla 6,5 magnitudu. I ovoga puta. Do kraja februara zbog povoljnijeg položaja na zapadnom nebu biće prilike za bar koje posmatranje više.

2P Encke efeme