U članku Godišnja aberacija - dokaz kretanja Zemlje oko Sunca navodi se da godišnja aberacija, tj. prividna promena položaja nebeskog tela usled rotacije Zemlje oko Sunca, iznosi 20 lučnih sekundi, što je utvrdio engleski astronom Džejms Bredli još u 18. veku!

Ali koliko je zapravo to 20 lučnih sekundi? S jedne strane to velik razmak između dva nebeska tela i moderna astronomija radi i sa mnogo manjim veličinima. Ali ono je istovremeno i toliko malo da Bredlijevo opažanje izaziva divljenje.

To rastojanje se, piše prof. Mijić autor članka o aberaciji, može uočiti samo teleskopom od 80 mm ili većim. Ako želite da vidite na nebu koliko je to uzmite svoj teleskop i na nebu potražite jednu od sledećih dvojnih zvezda (uz ime je navedeno rastojanje u lučnim sekundama do njihovih komponenti):

Gamma Andromede ~ 10“
Cor Caroli ~ 19.6“
Albireo ~ 35“

Međutim, prema raspoloživim izvorima Bredli je imao teleskop sa objektivom od 75 mm (sa žižnom dužinom od preko 4 metra) i uveličanjem od 70 puta.

Evo kako je Bredli uspeo da detektuje pomenutih 20 lučnih sekundi. Priča prof. Mijić:

GammaDra

- Godine 1725. Džejms Bredli, koji je u Oksfordu bio „astronom i filozof prirode“, počeo je da posmatra Gama Draconis u kući prijatelja, Semjuela Molinea. Na toj lokaciji, Gama Draconis je u toku noći kulminirala skoro kroz zenit.

Bredli je pratio položaj te zvezde koristeći teleskop pričvršćen za dimnjak, usmeren skoro vertikalno.

U toku godine, on je primetio da Gama Draconis  dostiže najveću visinu iznad horizonta ne na uvek na istom malom rastojanju od zenita! On je mogao da prati i veoma precizno izmeri te promene pomerajući po malo položaj teleskopa pomoću zavrtnja i viska!

Tokom otprilike godinu dana otkrio da je zvezda zaista varirala u položaju tokom godine za 40 lučnih sekundi baš kao i Polaris!

(adaptirano sa https://cseligman.com/text/history/bradley.htm )