Astronautika: misije

Prateća stanica na kosmodromu Bajkonur uspela je da se u ponedeljak (28. novembra 2011.) uveče poveže sa međuplanetarnom stanicom "Fobos-Grunt", ali kontrolorima nije uspelo da prime telemetrijske informacije sa nje. Takođe, pokušaji prateće stanice Evropske kosmičke agencije (ESA) u Pertu da uspostave kontakt sa stanicom u ponedeljak izjutra nisu uspeli.

FG-650

Još uvek nije jasno dali su stručnjaci NPO "Lavočkin" uspeli da dekodiraju podatke sa stanice koje su im prosledili kontrolori ESA-e. Pojedini izvori ukazuju da su primljeni podaci zbog nekompatibilnosti evropskih i ruskih telekomunikacionih sistema bili neupotrebljivi. Međutim, podaci koje je uspela prateća stanica na Bajkonuru da primi su bili upotrebljivi. Na osnovu njih stručnjaci su zaključili da je radio-oprema stanice operativna i da razmenjuje podatke sa glavnim kompjuterom i sistemom upravljanja.

Stanica se ponaša krajnje neobično. Ona i dalje održava stabilan položaj i visinu orbitu, tako da se ako ne dođe do većih aktivnosti na Suncu i "komešanja" atmosfere, očekuje da će kružiti oko Zemlje do kraja februara 2012.

Još uvek nije jasno šta je dovelo do gubitka kontrole nad stanicom "Fobos-Grunt". U kombinaciji sa njenim čudnim ponašanjem i odsustvom detaljnih informacija, to otvara prostor za lansiranje različitih pretpostavki. Do sada se uglavnom govorilo o uzrocima povezanim sa internim problemima stanice. Spominju se sistem upravljanja, telekomunikaciona aparatura i sistem orijentacije. Kao što je poznato, odmah posle izlaska u orbitu stanica nije uspela da pređe sa orijentacije prema Suncu na tzv. zvezdanu orijentaciju koja je trebala biti korišena tokom prelaska na međuplanetarnu putanju. Nedavno je međutim plasirana prva pretpostavka koja se odnosi na spoljašnji faktor. Naime, penzonisani general Nikolaj Rodionov, koji je komandovao sistemom ranog upozoravanje Rusije je rekao "Interfaksu" da su neobični problemi na stanici "Fobos-Grunt" izazvani amerižkim radarskim sistemima smeštenim na Aljasci.

General kaže da "vrlo jaka elektromagnetna radijacija tih sistema možda utiče na kontrolni sistem međuplanetarnog aparata". Stanica takozvanog Programa istraživanja visokofrekventnih aktivnih aurora (HAARP - High Frequency Active Auroral Research Program) se nalazi u mestu Gejkon (Gakona), Aljaska. Prema HAARP-ovoj web stranici ovaj sistem se koristi za proučavanje jonosfere i njenog uticaja na komunikacije za potrebe civilnog i posebno vojnog sektora. Pojedine konspirativne teorije međutim govore o korišćenju HAARP-a za razvoj super-oružja sposobnog da izazove prirodne katastrofe, kao što su zemljotresi (spominje se čak zemljotres koji je 2010. pogodio Haiti), klimatske promene i pomeranje magnetnih polova.

Projekad HAARP