Astronautika: misije

Cebit_2011-fobos-grunt
Model letelice izložen na Cebitu

Automatska međuplanetarna stanica (AMS) "Fobos-Grunt" će kružiti oko Zemlje do januara 2012, izjavio je direktor "Roskosmosa" Vladimir Popovkin.

"Imamo vremena do januara, do kada će aparat biti u orbiti, ali početkom decembra se zatvara prozor leta prema Marsu" - izjavio je Popovkin. "Šanse postoje, ali za sada ne možemo da primimo telemetrijske podatke da bi smo shvatili šta se desilo. Problem je u tome što "Fobos-Grunt" leti neplaniranom orbitom pa seanse veze mogu trajati ne duže od sedam minuta. Svi sistemi kosmičkog aparata rade normalno, on se orijentše prema Suncu, tako da šanse postoje. Specijalisti sve vreme pokušavaju da uspostave kontrolu nad aparatom " - dodaje direktor "Roskomosa".

Odgovarajući na pitanja novinara kada se sa sigurnošću može reći da je aparat "mrtav", Popovkin je rekao da se "o tome može govoriti tokom prvih dana decembra, kada se zatvara prozor lansiranja prema Marsu. Prognoze kraja aparata mogu početi kada visina njegove orbite padne na 180 kilometara."

Popovkin je demantovao informacije da na aparatu ima konstruktivnih nedostataka. "Ta verzija ne odgovara realnosti" - rekao je on, dodavši da u slučaju pada "Fobosa-Grunta" na Zemlju, nikakvih opasnosit neće biti jer će se aparat raspasti prilikom ulaska u guste slojeve atmosfere.

Prvi čovek "Roskomosa" takođe kaže da neuspeh misije "Fobos-Grunt" neće zaustaviti ruski naučno-istraživački kosmički program.

Za to vreme, kosmonaut Sergej Volkov koji se nalazi na Međunarodnoj kosmičkoj stanici (MKS) je na predlog Centra upravljanja kosmičkim letovima (CUP) pokušao da snimi AMS "Fobos-Grunt". To mu međutim nije uspelo jer je rastojanje između MKS i AMS ogromno - između 120 i 150 kilometara.
Prema poslednjim podacima, AMS kružI oko Zemlkje na visini 334 km x 207,8 km, dok se MKS nalazi na gotovo kružnoj orbiti visine 380 km, tako da stanica povremeno preleće "Fobos-Grunt".

Predstavnika CUP-a je rekao da nema opasnost od sudara "Fobos-Grunta" sa MKS ili sa juče lansiranim kosmičkim brodom "Sajuz TMA-22".

Za dalje čitanje:

LINKOVI