Astronautika: misije

Posle prvog primljenog radiosignala sa automatske međuplanetarne stanice (AMS) "Fobos-Grunt", kontrolorima je uspelo još tri puta da prime signale sa AMS.

W2
Antena radio teleskopa u Pertu

Za razliku od prvog signala, prateće stanice kod Perta i na Bajkonuru su 24. novembra izjutra i uveče (po moskovskom vremenu) uspele da prime prve telemetrijske informacije sa stanice. Podaci su dešifrovani i u toku je njihova analizira u Kontrolnom centru NPO "Lavočkin". Prema nezvaničnim informacijama, stručnjacima je uspelo da dobiju podatke o stanju aparata, ali je još uvek rano govoriti o stepenu njegove radne sposobnosti. Ipak, očekuje se da će na osnovu primljenih podataka uskoro biti razjašnjeno šta je dovelo do problema sa AMS "Fobos-Grunt" i da li je moguće povratiti punu kontrolu nad stanicom.

Primljeni signali su bili mnogo jači od prvog radiosignala, iznad svega zahvajujući boljem poznavanju orbitalne pozicije aparata. Tokom prvog kontakta preko 15-metarskog radioteleskopa lociranog u Pertu (Zapadna Australija), kontrolorima je uspelo da pošalju komandu prema aparatu za aktiviranje radiolinka. "Fobos-Grunt" je poslušno odgovorio emitovanjem na Zemlju prvih telemetrijskih podataka.
Telemetrijski podaci inače sadrže informacije o statusu sistema i "zdravstvenom" stanju stanice.

Za vreme sledećeg preleta iznad Perta, usledila je druga seanse radio-veze koja je međutim trajala kraće. Tada su kontrolori uspeli da pošalju komande na aparat, dok prijem podataka nije bio planiran.  Na žalost tokom sledeća tri preleta iznad Perta nije bilo prijema signala, što može biti povezano sa problemima sa komunikacionim sistemom stanice.

Naime, tokom dva uspešna kontakta, usled položaja aparata u kosmosu, jedna od njegove dve antene je bila usmerena prema Pertu, tako da su komunikacije funkcionisale. Međutim, tokom sledeća tri preleta iznad Perta, orbitalni položaj aparata se promenio, pa su kontrolori očekivali da će primiti signale sa suprotne antene na aparatu, ali se to nije desilo.

Rukovodioc ESA-inog departmenta za operacije Manfred Varhaut (Warhaut) je izjavio da su svi podaci prosledjeni ruskim kolegama koji će pripremiti plan komandi koje će biti emitovane prema AMS večeras.

Tokom noći izmedju 24. i 25. novembra biće pet komunikacionioh prozora sa AMS iz prateće stanice u Pertu.

PhobosGrunt2_Roscosmos02