ažurirano 10.3.2023.

jato HSTOvu fotogrfiju načinio je Svemirski teleskop Habl. Ona zauzima tek 10 ili 15 centimetara vašeg ekrana (zavisno od rezolucije) ali na njoj se nalazi nezamislivo ogroman prostor u kome lebdi jato masivnih galaksija WHL J24.3324-8.477. Bela tufna u sredini ne pripada tom dalekom prostoru, to je zvezda Mlečnog puta koja se isprečila pogledu Hablovog teleskopa te pozira u prednjem planu. Jato je od nas udaljeno 7,1 milijardi svetlosnih godina.

Kao što zvezde čine galaksiju, tako galaktička jata predstavljaju gradivne bokove od kojih je sagrađen univerzum – ako ne računamo njegovu zjapeću i nezamislivo mnogo veću prazninu. Ali astronomi tek u novije doba izučavaju galaktička jata jer njihovog postojanja nisu ni bili sasvim svesni ranije. Jata nije lako uočiti, tj. utvrditi njihovu međusobnu gravitacionu povezanost. Potrebno je puno rada, vremena i umešnosti da bi se skupili podaci o svakom članu jata kako bi se utvrdila njihova međusobna povezanost i na osnovu svega toga uočile karakteristike celog jata.

Postoji više podela jata, ali uglavnom se koristi ova:

Kompaktna jata (ili gurpe)

Kompaktna jata se sastoje od malog broja galaksija, obično oko pet, u neposrednoj blizini i relativno izolovanih od drugih galaksija i formacija. Prvo kompaktno jato koje je otkriveno bio je Stefanov kvintet, pronađen 1877. Stephanov kvintet je dobio ime po kompaktnoj grupi od četiri galaksije plus nepovezana galaksija u prvom planu.

Kompaktna jata galaksija lako pokazuju efekat tamne materije, pošto je vidljiva masa znatno manja od one koja je potrebna da se galaksije gravitaciono drže zajedno u povezanoj grupi. Kompaktne grupe galaksija takođe nisu dinamički stabilne tokom Hablovog vremena, što pokazuje da se galaksije razvijaju spajanjem, tokom vremenske skale starosti univerzuma.

Fosilne grupe

Veruje se da su fosilne galaktičke grupe, fosilne grupe ili fosilna jata krajnji rezultat spajanja galaksija unutar normalne grupe galaksija, ostavljajući iza sebe rendgenski oreol prvobitne grupe. Galaksije unutar grupe komuniciraju i spajaju se.

Najbliža fosilna grupa Mlečnom putu je NGC 6482, eliptična galaksija na udaljenosti od približno 180 miliona svetlosnih godina koja se nalazi u sazvežđu Herkula.

Proto-grupe

Protogrupe su grupe koje su u procesu formiranja. Oni su manji oblik protoklastera. One sadrže galaksije i protogalaksije ugrađene u oreole tamne materije koje su u procesu stapanja u grupne formacije pojedinačnih oreola tamne materije.

Postoji i ova podela:

Pravilna jata su džinovski sistemi čak i za pojam univerzuma. Većina njihovih članova su pak eliptične ili nepravilne galaksije. Sastoje se od više hiljada članova koji svi zajedno zauzimaju manje – više sferni oblik. Obično sadrže vrlo velike galaksije u svom centralnom delu i spiralne galaksije na svojim obodima. Sem toga bogate su vrelim gasom. Tipičan primer ovakvog jata jeste jato Coma.

ComaCluster
Coma Cluster sadrži preko 1000 identifikovanih galaksija.
By NASA / JPL-Caltech / L. Jenkins (GSFC) - http://www.spitzer.caltech.edu/images/1803-ssc2007-10a1-Dwarf-Galaxies-in-the-Coma-Cluster, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2182745

Nepravilna jata galaksija imaju različite oblike, a i različitu gustinu. Mogu biti sastavljena od malih grupa, labavo povezanih galaksija, mada su neki članovi opet ogromni i prostrani. Po pravilu nepravilna jata ne sadrže toliko galaksija koliko pravilna.

Naša galaksije ja član nepravilnog jata, poznatog pod imenom Lokalna grupa ili Lokalno jato galaksija. Lokalno jato sadrži najmanje 80 članova, uglavnom patuljastih glaksija. U njemu se, pored našeg Mlečnog puta, nalaze i  ogromna Velika galaksija u Andromedi, zatim pratioci naše galaksije Veliki i Mali Magelanov Oblak, kao i brojne patuljaste galaksije. Prostire se na jedan mega parsek.

Inače, galaktička jata se okupljaju u još veće strukture, u galaktička superjata. Ako su jata nezamislivo prostrana, superjata su besmisleno velika. Drukčije se ne može objasniti.

Galaktička jata su za astronome važna zbog proučavanja tamne materije koja u ponekim područjima jata postoji u natprosečnim količinama.

Izvor, za dalje čitanje: Galaxy Group (Wikipedia)