Kina je postavila svoj novi ambiciozni cilj stvaranja satelitskog navigacionog sistema za Mesec. Ovaj revolucionarni projekat planira raspoređivanje 21 satelita oko Meseca kako bi se obezbedila navigacija visoke preciznosti.

Ovaj projekat su predložili naučnici sa Bejđinskog instituta za sistemsko inženjerstvo svemirskih letelica. Plan uključuje raspoređivanje konstalacije od 21 satelita oko Meseca kako bi se obezbedila navigacija visoke preciznosti u realnom vremenu za podršku kineskih lunarnih ciljeva. Ovaj sistem je dizajniran da funkcioniše slično zemaljskim sistemima kao što su GPS, Glosan, Beidou. Primarni cilj ovog navigacionog sistema je da poboljša tačnost i bezbednost različitih lunarnih aktivnosti. Kina planira da spusti astronaute na Mesec do 2030. i uspostavi istraživačku bazu na Mesečevom Južnom polu do 2035. Precizna navigacija i pozicioniranje su ključni za sletanje na površinu Meseca i kretanje po površini Meseca.

Slika 1. Bejđinski institut za sistemsko inženjerstvo svemirskih letelica čiji su naučnici predložili projekat satelitskog navigacionog sistema za Mesec

Sateliti će biti raspoređeni u četiri vrste orbita u tri faze, od kojih će svaka faza da da svoj doprinos u pokrivenosti površine i mogućnostima. Održiv i isplativ dizajn naglašava minimalnu upotrebu goriva za održavanje satelita čineći ga izvodljivim za dugoročna istraživanja Meseca. Početna faza će uspostaviti suštinske komunikacione veze, dok će sledeće faze proširiti domet i preciznost sistema.

Kina ne planira razvoj ovog sistema samo za svoje potrebe. Namerava da bude na rasplaganju međunardnim ekspedicijama na Mesec. Kinu ne odlikuje ekskluzivnost, nego inkluzivnost, tj. da uključi što veći broj država u trasiranje novih puteva bilo na Zemlji ili u svemiru. Zajedničkim radom više država ostvariće se veći napretci u svemirskim tehnologijama. Takvim pristupoom Kina sebe pozicionara kao lidera u istraživanju Meseca ali utire put i komercijlane poduhvate na Mesecu. Precizna navigacija postavlja scenu za novu eru ljudske aktivnosti na Mesecu

Slika 2: Jedan od satelita u navigacionom sistemu za Mesec

Fazni plan postavljanja kineskog lunarnog satelitskog navigacionog sistema je pažljivo osmišljen da obezbedi sveobuhvatnu pokrivenost i visok nivo preciznost. Odvija se u tri različite faze, od kojih svaka progresivno poboljšava mogućnosti sistema. U prvoj fazi, dva satelita će biti postavljena u visoko eliptične, izuzetno stabilne orbite, ove orbite su izabrane zbog njihove sposobnosti da održavaju kontinuiranu komunikaciju između Zemlje i lunarnog regiona Južnog pola. Eliptične orbite omogućavaju satelitima da minimiziraju potrošnju goriva, čineći sistem održivim i isplativim od samog početka.

Druga faza dodaje devet satelita u konstalaciju. Ukupno 11 ovih satelita će biti pozicionirano u dva dodatna tipa orbite koja omogućava navigaciju u realnom vremenu za region Južnog pola na Mesecu. Ova faza će takođe obezbediti neprekidnu vezu između Zemlje i regiona Južnog pola Meseca.

Slika 3. Puna konstalacija satelita za navigaciju na Mesecu činiće 21 satelit

Završna faza ima za cilj da kompletira konstalaciju postavljanjem preostalih satelita čime će ukupan broj ovih satelita biti 21 raspoređenih u četiri različita tipa orbita, obezbeđujući da bilo koja tačka na površini Meseca može da primi tačne podatke o pozicioniranju više od 70% vremena. Ova sveobuhvatna pokrivenost je neophodna za održivo prisustvo i aktivnosti ljudi na Mesecu. Potpuno raspoređeni sistem će podržati  širok spektar operacija od sletanja i poletanja do površinske navigacije i naučnog istraživanja. Tokom ovih faza naglasak je na optimizaciji parametara orbite i usavršavanju sistema dizajniranog da maksimizira efikasnost i preciznost. Fazni pristup obezbeđuje da se sistem može proširiti i poboljšati tokom vremena prilagođavajući se za rastuće potrebe istraživanja Meseca.

Slika 4: Satelitski navigacioni sistem za Mesec je strateški neophodan
za osnivanje lunarnih baza na Mescu i trajno prisustvo čoveka na njemu.

Pažljivim planiranjem svake faze Kina postavlja čvrstu osnovu za robustan i pouzdan sistem lunarne navigacije. Strateške i tehnološke implikacije kineskog lunarnog satelitskog navigacionog sistema su duboko pozicionirane. Kina postaje lider u istraživanju svemira i podsticanju međunarodnog saradnja u razvoju ovog navigacionog sistema. Sistem predstavlja značajan tehnološki napredak. Projekat zahteva sofisticirani inženjering za projektovanje satelita sposobnih da izdrže surovo lunarno okruženje koristeći kinesku ekspertizu u satelitskoj tehnologiji, posebno uspeh Beidou sistema, ova mreža za lunarnu navigaciju će uključiti napredne funkcije da obezbedi visoku preciznost i pouzdanost. Sistem će koristiti najsavremeniju tehnologiju za obezbeđivanje podataka u realnom vremenu čime se poboljšava bezbednost i efikasnost lunarnih misija iz strateške perspektive. Ova inicijativa učvršćuje poziciju Kine u globalnoj svemirskoj trci uspostavljanjem pouzdane navigacione infrastrukture na Mesecu. Kina unapređuje svoje sposobnosti i uticaj u istraživanju svemira. Ovaj navigacioni sistem će podržati širok spektar lunarnih aktivnosti, od naučnih istraživanja do potencijalnih komercijalnih poduhvata.

Čange 6, lunarni modul, pristao uz orbiter i predao uzorke