eso1528sr-latn — Saopštenje organizacije eso

Prvi rezultati VST KiDS pretraživanja

9. jul 2015.

Naučnici su objavljeni prve rezultate najnovijeg opširnog istraživanja tamne materije, koji se tiču južnog neba i za koje je zaslužan ESO VLT Survey (VST) teleskop na Paranal opservatoriji u Čileu. VST KiDS pretraživanje neba omogućiće astronomima da precizno mere karakteristike tamne materije, tamne energije, strukture galaktičkih haloa i evolucije galaksija i jata galaksija. Prvi KiDS rezultati pokazuju kako se karakteristike posmatranih galaksija određujuputem posmatranja nevidljivih grudvi tamne materije koja ih okružuje.

Oko 85% materije u svemiru je tamna materija [1], vrsta materije koju fizičari još uvek nisu objasnili. Iako ne sija i ne apsorbuje svetlost, astronomi mogu da detektuju tamnu materiju kroz efekte koje ima na zvezde i galaksije, posebno preko gravitacionog delovanja. Veliki projekat koji koristi ESO-ove teleskope za pretraživanje neba nam najjasnije do sada pokazuje da postoji veza, koju možemo da posmatramo direktno [2], između misteriozne tamne materije i galaksija koje sijaju.

Projekat pod nazivom Kilo-Degree Survey (KiDS), koristi slike sa VLT teleskopa za pretraživanje i njegovu ogromnu kameru, OmegaCAM. Stacioniran na ESO Paranal opservatoriji u Čileu, ovaj teleskop je posvećen pretraživanju noćnog neba u vidljivoj svetlosti i komplementaran je infracrvenom pretraživačkom teleskopu VISTA. Jedan od najbitnijih ciljeva VST-a je da mapira tamnu materiju, te da se ove mape koriste za bolje razumevanje misteriozne tamne enerije koja dovodi do ubrzavanja širenja našeg svemira.

Najbolji način za pronalaženje tamne materije je preko gravitacionih sočiva, savijanja svetlosti pod uticajem gravitacije. Proučavanjem ovog efekta moguće je mapiranje mesta gde je gravitacija najjača, samim time i gde se nalazi obična, uključujući i tamnu materiju.

Za prvi deo naučnih radova,međunarodni tim naučnika KiDS, pod vođstvom Koena Kuijkena sa Lajden opservatorije u Holandiji[3], je koristio pristup analize slika preko 2 miliona galaksija, uglavnom udaljenih oko 5.5 milijardi svetlosnih godina od nas [4]. Proučavali su promene u emitovanoj svetlosti ovih galaksija, koja se savija pri prolasku pored masivnih grudvi tamne materije na svom putu do Zemlje.

Prvi rezultati su samo 7% celokupnog istraživanja i koncentriđu se na mapiranje distribucije tamne materije u grupama galaksija. Većina galaksija žive u grupama, uključujući i naš Mlečni put, koji je deo Lokalne grupe, poznavanje količine tamne materije u njima je ključni deo testiranja cele teorije formiranja galaksija u kosmosu. Pomoću efekta gravitacionih sočiva došlo se do saznanja da ove grupe sadrže oko 30 puta više tamne od vidljive materije.

"Zanimljivo je da su najsjajnije galaksije skoro uvek u centrima grudvi tamne matrije", rekao je Masimo Viola (Lajden opservatorija, Holandija),vodeći autor jednog od prvih KiDS radova.

"Predviđanja teorije formiranja galaksija, prema kojoj se galaksije skupljaju u grupe i nagomilavaju u centru, nikada do sada nije ovako jasno bila potrepljena posmatranjima", dodaje Koen Kuijken.

Ovi rezultati su samo početak velikog programa korišćenja ogromnog skupa podataka sa teleskopa koji pretražuju nebo i onih koji su dostupni naučnicima širom sveta kroz ESO arhive.

KiDS istraživanje će proširiti naše znanja o tamnoj materiji. Mogućnost objašnjena tamne materije i njenih efekata predstavljaće ogroman pomak u fizici.

[5]

Prvi rezultati KiDS projekta (montaža)

Objavljeni su prvi rezultati sa velikog novog kataloga o tamnoj materiji, koji se tiću južnog neba i za koje je zaslužan ESO VLT Survey (VST) teleskop na Paranal opservatoriji u Čileu.

Projekat pod nazivom Kilo-Degree Survey (KiDS), koristi slike sa VLT teleskopa za pretraživanje i njegovu ogromnu kameru, OmegaCAM. KiDS tim je prozčavao distorziju svetlosti koju emituju galaksije, a koja se savija pri prolasku pored masivnih grudvi tamne materije na svom putu do Zemlje. Iz efektra gravitacionih sočiva, ispostavilo se da ove grupe sadrže oko 30 puta više tamne nego vidljive materije.

Levo se vidi jato galasija koje je mapirao KiDS tim. Desno, isti deo neba ali sa nevidljivom tamnom materijom označenom rozom bojom.

Autorska prava: Kilo-Degree Survey Collaboration/A. Tudorica & C. Heymans/ESO

Prvi rezultati KiDS projekta (vidljiva svetlost)

eso1528b

Ovde se može videti jato galaksija koje je mapirao KiDS tim.

Autorska prava: Kilo-Degree Survey Collaboration/A. Tudorica & C. Heymans/ESO

Prvi rezultati KiDS projekta (t)amna materija

eso1528c

Na ovoj slici se može videti nevidljiva tamna materija označena rozom bojom preko slike vidljive materije.

Autorska prava:
Kilo-Degree Survey Collaboration/A. Tudorica & C. Heymans/ESO

Beleške

[1] Astronomi su došli do zaključka da je ukupna masa/energija univerzuma podeljena u 68% tamne energije, 27% tamne materije i 5% "obične" materije. Dakle, cifra od 85% se odnosi na frakciju "materije" koja je tamna.

[2] Proračuni koje sprovode super-kompjuteri pokazuju kako univerzum, ispunjen tamnom materijom, evoluira: tokom vremena tamna materija sezgrudvava u ogromne kosmičke mreže i galaksije i zvezde se formiraju na mestima gde gas biva privučen u predele sa najvećom koncentracijom tamne materije.

[3] Međunarodni tim istraživača, KiDS, sačinjavaju naučnici iz Holandije, Velike Britanije, Nemačke, Italije i Kanade.

[4] Ovo istraživanje se oslanja na 3D mape jata galaksija, koje su dobijene sa GAMA- Galaxy And Mass Assembly projekta, koji prati posmatranja sa Anglo-Australijskog teleskopa.

[5] Tekst je prevela Jovana Petrović, Prirodno-matematički fakultet Novi Sad, Departman za fiziku; Matematički fakultet Beograd, Katedra za astronomiju.

Ovo istraživanje je prezentovano u seriji naučnih radova koji su predati na objavljivanje u nekoliko vodećih naučnih časopisa. Lista se može pronaćiovde.

ESO je najistaknutija međunarodna astronomska organizacija u Evropi i najproduktivnija zemaljska opservatorija na svetu. Podržava je 16 zemalja članica: Austrija, Belgija, Brazil, Češka, Danska, Francuska, Finska, Nemačka, Italija, Holandija, Poljska, Portugal, Španija, Švedska, Švajcarska i Velika Britanija. ESO sprovodi vrlo ambiciozan program fokusiran na dizajn, izgradnju i upravljanje najmoćnijim astronomskim opservatorijama na Zemlji, koje će omogućiti značajna naučna otkrića. Takođe, ESO ima vodeću ulogu u promovisanju i organizovanju saradnje u oblasti astronomskih istraživanja. ESO vodi tri jedinstvene posmatračke lokacije u Čileu: La Sija, Paranal i Šahnantor. Na Paranalu, ESO upravlja Veoma velikim teleskopom, najnaprednijim teleskopom na svetu u oblasti vidljive svetlosti, a rukovodi i teleskopima za pregled neba. VISTA radi u oblasti infracrvene svetlosti i najveći je teleskop za pregled neba na svetu, dok je VST najveći teleskop dizajniran da sprovodi pretraživanja neba isključivo u oblasti vidljive svetlosti. ESO je evropski partner na revolucionarnom projektu ALMA, najvećoj astronomskoj opservatoriji današnjice. Na vrhu Sero Armazones, nedaleko od Paranala, ESO gradi 39-metarski Evropski izuzetno veliki teleskop, koji će postati “najveće svetsko oko upereno ka nebu”.