Sve je započeo Neđo koji je povodom članka Zašto se Zemlja okreće? Postavio ovo pitanje:

#1 Neđo 03-10-2020 20:36

….Sad, ne znam kako gravitacija utice na tijelo koje recimo rotira oko njega sa nula sopstvene rotacije? Da li ga bar malo neka sila primorava da pocne sopstvenu rotaciju?

Ispostavilo se da pitanje nije toliko naivno i jednostavno kako mi se učinilo u prvi mah. Problem je što treba zamisliti telo koje ne rotira, ali koje je ušlo u orbitu oko zvezde te se kreće oko nje. Još jednom, telo obilazi zvezdu, ali ne rotira (mada posmatrač sa zvezde ima utisak da ono ipak rotira, jer vidi njegovu površinu u pokretu) i ta dva kretanja treba zamisliti, ali uz to još imati na umu i gravitacioni uticaj zvezde na telo. Već i sa Mesecem bilo je teško objasniti da on rotira premda nam se ne čini tako jer Zemlji okreće jednu istu stranu (nekima je to bilo nemoguće da zamisle), a ovo je, čini mi se, još teže.

Nego da ne dužim. Nakon kratke rasprave putem komentara na pomenuti tekst, za problem sam se obratio nekim našim fizičarima i astronomima i oni su rekli svoje. Ali i tu je ispao problem, jer sam ih našao u sred njihovog posla te je veliko pitanje koliko sam uspešno telefonom mogao da objasnim šta me interesuje. Isprava sam dobio kratak odgovor: Neće, kako su kazali jedni, ili hoće kako su rekli drugi. Za pouzdan odgovor bilo je potrebno lepo sesti, uzeti olovku i računati, a za tako nešto nije bilo zgodne prilike. I zato je svaki od mojih sagovornika rekao otprilike ovako nešto: „Ovako, na brzinu meni se čini (…) ali treba videti formule, matematiku“ itd. i usput su nudili literaturu koju treba za rešenje problema da koristim. Recimo: „Pogledaj kod Milankovića: Nebeska mehanika, udžbenik iz 1935. ili u njegovom Kanonu“. Nije čudo što mi posle svega ništa nije bilo jasno.

Ali dobro, posle više ponovnih razgovora došao sam do konačnog odgovora s kojim su se anketirani fizičari i astronomi složili. On otprilike ovako glasi:

„Onako bez gledanja u formule, rekao bih da hoće (rotiriraće se). Brzina rotacije satelita se menja pod uticajem plimskih efekata centralnog tela, tako da teži da se rotacija sinhronizuje sa revolucijom. Da li to podrazumeva povećanje (uključujući nultu brzinu kao početni uslov) ili smanjenje brzine rotacije, mislim da bi trebalo da bude svejedno. Inače teoriju plimskih efekata razvio je još u XIX veku Darvin (sin čuvenog Čarlsa).“

Da razjasnim ovo kako sam ja shvatio:

ilustracija

Sferno telo koje ne rotira, uđe u orbitu oko zvezde i neko vreme nastavi da obilazi zvezdu bez rotiranja. Dakle, zadržava nultu rotaciju. Ali, gravitacija zvezde nije bez uticaja na dato telo te ga posle nekog vremena ona deformiše tako da telo postane malo spljeskano, sa ispupčenjem u pravcu zvezde. Ali pošto telo ne rotira to ispupčenje se kreće po njemu, tokom obilaska oko zvezde. To kretanje ispupčenja stvara unutrašnje trenje koje teži da fiksira ispupčenje na jednom mestu tela – čime se pokreće rotacija tela. Konačno, nakon nekog vremena telo sinhronizuje svoju rotaciju sa revolucijom (obilaskom oko zvezde).

I to je odgovor.  Zadovoljni? Je l se to tamo čuju opet neke primedbe? Hajde, i mene interesuje.

Da li se svemir okreće?