SubaruUniverzum 1
 Slika 1: Dvostruke supermasivne crne rupe, HSC J121503.42−014858.7 (C1) i HSC J121503.55−014859.3 (C2), udaljene 12,9 milijardi svetlosnih godina.

Sve više ima otkrića koja ukazuju da je rani univerzum bio veoma burno mesto u kom su se dešavale veoma intenzivne visokoenergetske pojave, kao što su supernove i kvazari. Ako kojim slučajem nameravate da putujete vremeplovom izbegavajte ovo doba, nije habitabilno i gostoljubivo.

Otprilike 400 miliona do milijardu godina nakon Velikog praska, verovatno neka kombinacija izvora fotona, oslobodila je dovoljno zračenja da izbaci elektrone iz atoma vodonika i potpuno promeni prirodu Svemira. Kvazari su jedan od izvora visokoenergetskog zračenja koji su mogli da izazazovu „rejonizaciju“ Svemira. Zagrejana materija koja kruži oko supermasivne crne rupe u centru galaksije emituje zračenje u fenomenu poznatom kao kvazar.

Kvazari su otkriveni 1960-ih i spadaju u najsjajnije objekte u svemiru. Pretpostavljalo se da njihova svetlost dolazi iz „kvazizvezdanog“ objekta ili “kvazara” i da nisu zvezdanog porekla. To su aktivne galaksije, sa supermasivnom crnom rupom u centru koja usisava okolnu materije stvarajući svetao prsten koji zasenjuje galaksiju domaćina.

Početkom maja ’24. godine grupa istraživača sa MIT-a je objavila otkriće 6 kvazara iz vremena od pre oko 13 milijardi godina.

Koristeći teleskope Subaru i Gemini North, na Maunakei na Havajima, međunarodni tim astronoma je pronašao najraniji par kvazara, čiju intenzivnu radijaciju pokreće hranjenje dve supermasivne crne rupe.

Spajanje dve galaksije hrani materijom njihove supermasivne crne rupe, izazivajući aktivnost kvazara. U vremenu kada se Svemir kuvao u intenzivnom zračenju trebalo bi da bude mnogo kvazara blizanaca, jer je aktivnost kvazara pokrenuta u obe galaksije u sudaru. Ali u oko 300 poznatih kvazara u eri rejonizacije, zasad nisu viđeni parovi.

Jošiki Macuoka, sa Univerziteta Ehime u Japanu je na snimcima Subaru teleskopa primetio blede crvene mrlje. „Dok sam pregledao slike kandidata za kvazar, primetio sam dva slična, izuzetno crvena izvora jedan pored drugog“, kaže Macuoka, „Otkriće je bilo slučajno.“

Naknadna posmatranja teleskopima Subaru i Gemini North potvrdila su da su crvene mrlje zaista kvazari blizanci koji su postojali 900 miliona godina nakon Velikog praska. Ovo je za sada najraniji par kvazara i jedini koji je pronađen tokom rejonizacije. Naredna zapažanja su otkrila gasni most između dve galaksije, što ukazuje da se galaksije spajaju. Ovo otkriće će razjasniti ulogu spajanja galaksija i aktivnosti crnih rupa u ovoj fazi u evoluciji Univerzuma.

Rezultati su objavljeni u radu: „Otkriće spajanja kvazara blizanaca na z = 6,05“ u Astrophysical Journal Letters, 5. aprila 2024.

SubaruUniverzum 2
 Slika 2: Umetnički prikaz dva kvazara u sudaru.

• boban05 said More