Kako znamo da sve što vidimo, da je baš tamo.

Kako znamo da je sve baš tako kako ga vidimo.

Počeci astrofizičkih istraživanja univerzuma vezuju se za kraj 19 veka i to je kulminiralo Big-bang teorijom. Sada znamo da je vasiona stara oko 13,8 milijardi godina i ima veličinu od bar 240 milijardi triliona kilometara.. Ali u skorije vreme astronomi su počeli da pretpostavljaju zapanjujuće mogućnosti - vasiona, koju možemo da posmatramo, i u kojoj živimo, može da bude jedna od mnogih koje čine kosmos.

Multiverzum

Ovakva pretpostavka je došla iz različitih pravaca, od ideje širenja kosmosa, od string teorije i postojanja famozne kosmičke konstante. Neki od utisaka, koji proističu iz ovoga su prilično suprotni od očekivanih. To ne brine astronome. ''U potpunosti očekujem da prava priroda realnosti bude čudna i suprotna očekivanju'' kaže kosmolog Max Tegmark sa Massachusetts instituta za tehnologiju, ''zbog čega verujem u ove lude stvari.''

Ideja višestrukog univerzuma, ili multiverzuma zasniva se na utisku da je univerzum kao ogroman sunđer. Svaka šupljin je poseban univerzum, kao što je naš, ali bi i drugi mogli da postoje kao posebne celine.

Šta je dokaz za sve ovo. Prva merenja rastojanja supernove ukazuju da se ekspanzija kosmosa ubrzava.  Drugo, sve je više dokaza koji podržavaju teoriju širenja univerzuma. Treće, ideje o širenju sugerišu da se desilo mnogo Big-bango-ova. Četvrto, nedavni utisci o string teoriji sugerišu nastajanje raznih tipova. Sve u svemu, ovi utisci sugerišu da je moguće, mada nije baš verovatno, da su višestruki univerzumi formirani u prošlosti i oni koegzistiraju sa familijarnim kosmosima, koje možemo da vidimo.

Čak i bez drugih univerzuma, astronomi znaju da je univerzum veći nego što ga vidimo. Teleskopima i obuhvata oko 14 milijardi svetlosnih godina, a ako uračunamo da su se daleki objekti pomerili i proširili daleko od onoga gde ih vidimo sada, onda je sadašnji horiziont barem 40 milijardi svetlosnih godina.

Prihvatajući teoriju širenja univerzuma Jaume Garriga sa univerziteta u Barseloni i Alexander Vilenkin sa Tufts univerziteta produžili su dodavanje brojnih ''O-regija'' primetnih univerzuma kao što je naš. Ideja se zasniva na širenju i hiperekspanziji u ranom univerzumu koje nikada ne prestaje u potpunosti. To je stalo tamo gde smo mi, proizvevši naš ''o-region'' i mnoge druge. Ali u drugim oblastima univerzuma, na slobodi, to se nastavlja.

Ovo stvara koncept koji se zove večno širenje - univerzum suprotno od sfere, umesto sunđer sa rupama koji je klobučast univerzum.

Koliko je ubedljivo ovo za astrofizičare. Tegmark ostaje otvoren. ''Kao naučnici'' kaže on ''Mi testiramo generalnu ideju o multiverzumu. Mi testiramo teoriju, koja predviđa multiverzum i sve druge vrste.''  Velinken ide dalje ka uzbudljivoj budućnosti učenjem više o univerzumu. ''Izvođenjem merenja u našem regionu'' kaže on ''mi možemo da testiramo naša predviđanja šta je iza''

Prema: Astronomy

Širenje svemira - šta se širi

Gde je centar univerzuma?

Koliko je velik univerzum?

Author: Miroslav Krstić