Nova astronomska fotografija Krab magline (Mesje 1, NGC 1952) kompozicija teleskopskih snimaka u praktično celom opsegu frekvencija elektromagnetnog spektra od dugih talasa radio - interferometra Veoma veliki niz Very Large Array (VLA) do ekstremno kratkih talasa na kojima snima svemirski teleskop Čandra Chandra X-Ray Observatory.

m1
Slika 1. Kombinacija pojedinačnih snimaka prikazanih u donjem redu. Credit: G. Dubner (IAFE, CONICET-University of Buenos Aires) et al.; NRAO/AUI/NSF; A. Loll et al.; T. Temim et al.; F. Seward et al.; Chandra/CXC; Spitzer/JPL-Caltech; XMM-Newton/ESA; and Hubble/STScI

Krab maglina je ostatak sjajne supernove o kojoj svedoče Kineski posmatrači i drugi astronomi 1054-te godine nove ere i udaljena je od nas približno 6500 svetlosnih godina. U njenom centru se nalazi brzo rotirajuća neutronska zvezda i čiji je period rotacije svega 33 milisekunde. Snop zračenja rotira oponašajući svojevrsni kosmički svetionik i koji u impulsima odašilje radio talase i svetlost u vidljivom spektru, odnosno predstavlja pulsar. Sama maglina je vrlo složenog oblika i rezultat je interakcije pulsara, snažnog vetra materije poteklog sa pulsara i materije koja je odbačena tokom same eksplozije supernove kao i one koja je odbačena sa zvezde pre njene eksplozije.

Fotografija kombinuje podatke sa ukupno pet različitih teleskopa: gore pomenuti VLA (detalji crvene boje), i svemirski teleskopi od kojih je infracrveni Spitzer Spitzer Space Telescope (žuto), u optičkom domenu Habl Hubble Space Telescope (zeleno), ultraljubičasti XMM Njutn XMM-Newton (plavo) i svemirski teleskop Čandra (detalji ljubičaste boje).

Novija posmatranja VLA, Habla i Čandre su izvršena približno u isto vreme, novembar mesec 2012-te godine. Tim astronoma predvođen Glorijom Dabner član Nacionalnog saveta naučnih istraživanja National Council of Scientific Research (CONICET) i Univerzitet Buenos Ajres (Argentina) su izvršili detaljnu analizu novopristiglih detalja što baca novo svetlo na složenost ovakvog astrofizičkog objekta. Svoja zapažanja su objavili u Astrofizičkom žuranlu Astrophysical Journal.

Novo otkriveni detalji ukazuju na to da je interakcija između brzih čestica i magnetnog polja slično onoj kakva je već viđena na Suncu. Drugi detalji kombinovani u više različitih frekvencija otkrivaju život zvezde pre njene eksplozije. Dva odvojena mlaza materije potekla iz okoline pulsara su uočljivi u X – zračnom i radio domenu.

Poređenjem novih snimaka načinjenih na različitim frekvencijama dolazimo do obilja novih detalja o Krab maglini. I pored toga što je više puta detaljno proučavana, mi još uvek imamo dosta da naučimo o njoj, reči su Glorije Dabner.

Izvor teksta:

public.nrao.edu