Planeta Neptun, jedna od spoljašnjih planeta sunčevog sistema je u opoziciji ovih dana. Za razliku od ranijih godina, Neptun se nalazi na sve većim visinama i u ovoj 2021. godini, već je na 40-tak stepeni iznad južnog horizonta u ponoć na granici sazvežđa Vodolije (Aquarius) i Riba (Pisces). U vedrim noćima i pri mirnoj atmosferi, u prilici smo da posmatramo daleku plavu planetu i njegov prirodni satelit Triton.

Neptun 2021

Neptunova opoziciji u 2021. godini. Planeta se nalazi na granici sažvežđa Riba i Vodolije i u društvu je vrlo sjajnog zalazećeg Jupitera i manje sjajnog ali golim okom vidljivog Saturna. Izvor ilustracije: Heavens-above.com

Da bi uočili Neptun čiji je sjaj 7,8 magnituda, potreban nam je dvogle promera objektiva bar 50mm ili veći jer je planeta previše tamna da bi se posmatrala golim okom. Neptun mogu sasvim lepo da pratim u tražiocu 9X50, odnosno mogu da pratim njegovo prividno kretanje.

Neptun 09 09

Neptuna 09. septembra u asterizmu tri zvezde 6-te magnitude u severnom delu sazvežđa Vodolije. Jedan “kvadrat” na slici je 5 lučnih stepeni, odnosno približno veličini vidnog polja tražioca. Izvor: zvezdane karte Tošimi Taki.

Neptun 25 09

Novi položaj Neptuna 16 dana kasnije, 25. septembra. Planeta se pomerila na zapad u svom retrogradnom kretanju. Izvor: zvezdane karte Tošimi Taki.

Prvo ovogodišnje teleskopsko posmatranje Neptuna sam sproveo 09. septembra i ustanovio da se nisu stekli potrebni uslovi kako bi posmatrao Neptunov sistem na velikom povećanju. Maleni disk od svega 2,4 lučne sekude je lelujao u okularu teleskopa na povećanju 330X. U to doba su divljali požari po okolnim deponijama i nebo je bilo vrlo uzburkano.

Konačno, u noći 25. na 26. septembar atmosfera se dovoljno smirila a Neptun se prikazao kao svetloplavi disk jasnih rubova.

Triton je iz mog gradskog dvorišta problematičan za posmatranje čak i u Dobsonu prečnika 355mm i potreban je mali trik kako bi se uočio. Neptunov satelit predstavlja tačkasti objekat sjaja 13,5 magnituda što lako uočavam na povećanju 330X ali ne i u slučaju Tritona. Naime, razlika u sjaju između Neptuna i Tritona je nekih 6 magnituda pri čemu je još i međusobno ugaono rastojanje malo što za rezultat ima potpuno zasenjen Triton od strane matične planete. Rešenje problema sam našao u korišćenju perifernog vida (pomeren pogled u odnosu na posmatrane objekte). Na ovaj način, Triton se vidi kao svetla tačka jugozapadno od planete na rastojanju od nekoliko prečnika Neptunovog diska (grubo govoreći, Triton se nalazi na 10-20 lučnih sekundi od Neptuna).

Neptu Triton

Stavite kursor na kartu

Maleni plavi Neptunov disk i njegov prirodni satelit Triton u okularu teleskopa. Sjajna zvezda je HD 221148 6-te magnitude. Veličina vidnog polja je 10-tak lučnih minuta, jug je na gore, zapad u levo na slici. Izvor: Aladin Sky Atlas. Na slici sa oznakama, položaj Neptuna je označena slovom “N” a Triton “T”.

Sinoćno planetarno posmatranje je predstavljalo pravu paradu spoljašnjih planeta počevši od Saturna, preko Jupitera do Neptuna. Sve pomenute planete imaju uočljive satelite te sam lako uočio razliku u njihovim međusobnim udaljenostima. pojedini sateliti Jupiterovog sistema su diskoliki, Saturnovi su zvezdolike tačkice a daleki Triton, koji obitava u okolini najudaljenije planete sunčevog sistema je tek bleda tačkica. Potpun utisak u vezi daljina je stvorio već visoko uzdignuti Mesec na istoku i koji deluje sasvim blizu jer nam prikazuje mnoštvo detalja na svojoj površini.

Činjenice o Neptunu eptunu

Neđo
0 #3 Neđo 02-10-2021 22:19
Veceras sam uspio, ali dvogledom 7x50 i sa 1560 mnv! Nije to bas neko gledanje za uživanje, vec sam upomoć Stellariuma nasao poziciju i bas se tu zagledao, onda se jedva nazire, odnosno bljecka, cas se vidi kao jako slaba zvijezda, cas nestaje.

Iz grada cu probati teleskopom, ali mislim da je i ovo solidan uspjeh! :)
Laslo
0 #2 Laslo 01-10-2021 21:13
"Opet i kad bude idealno, bude problem da se nadje Neptun, jer je trazilac koji imam prakticno neupotrebljiv (5x24) pa onda prvo nadjem dvogledom lokaciju pa teleskopom sa najmanjim okularom pokusavam da dodjem dotle, no, to nije bas jednostavno"

Želim Vam puno sreće u posmatranju Neptuna ali obratite pažnju na dve stvari.

Uklonite problematični tražilac i zamenite ga nečim upotrebljivim za tu svrhu i uštedećete sebi puno vremena i energije za posmatranje onoga za šta ste odvojili Vaše vreme. Danas je izbor zaista veliki od GOTO sistema, Red dot-a pa do pomoćnog teleskop kojeg i Vi koristite (tražilac) ali sa većom aperturom uz dovoljno veliko vidno polje.

Ukoliko želite da posmatrate i Triton, potrebna je apertura teleskopa (prečnik ogledala, odnosno sočiva) od bar 200 milimetara. Sve ispod toga je upitno za tako taman objekat.

Vedro!
Neđo
+1 #1 Neđo 29-09-2021 12:33
Ja sam par noci pokusavao ali dosta su losi uslovi, neki razrijedjeni oblaci, vlaga, isparavanje, nikako da naidjem na cistu i vedru noc. Bilo ih je nekoliko, ali u toku punog mjeseca.

Opet i kad bude idealno, bude problem da se nadje Neptun, jer je trazilac koji imam prakticno neupotrebljiv (5x24) pa onda prvo nadjem dvogledom lokaciju pa teleskopom sa najmanjim okularom pokusavam da dodjem dotle, no, to nije bas jednostavno :)