g400_2

Astronomi ali i ne samo oni, danas slave službeni rođendan astronomskog teleskopa. Početak nove ere istraživanja svemira koji nas okružuje. Optičko pomagalo, u naravi veoma jednostavne konstrukcije, iz temelja će promijeniti svijet, naše poimanje o svemiru, ali i naše mjesto u ledenom beskraju kojeg ni najbolji modeli nemogu dočarati u svojoj beskrajnosti.

Službeno, italijanski znanstvenik i astronom Galileo Galilei na današnji je dan (25. avgusta 1609.) po prvi puta teleskop vlastite izrade predstavio javnosti na Trgu u Veneciji. Trg je bio te večeri prije 400 godina mjesto koje će svijet i povijest zauvijek pamtiti.

Nova tehnička tvorevina ubrzo je prigrljena od strane astronoma. Tijekom godina mijenjali su se optički dizajni, vrste teleskopa, njihove veličine, načini montaže. U novije vrijeme elektronika, fotografija, računala, programski paketi omogućavaju da čak i pojedinci privatno posjeduju opremu s mogućnostima o kojima su čak i profesionalni astronomi prije samo desetljeće ili dva mogli samo sanjati!

g400_1
Usporedba modernog malog teleskopa i replike onog koji je koristio Galileo

UN je poradi ovog iznimnog događaja 2009. godinu proglasio Međunarodnom godinom astronomije, u čast i na sjećanje Galilea.
Već u prvim danima i tjednima istraživanja neba novom "igračkom", Galileo je iz temelja promijenio astronomiju; Mjesec je postao neravno mjesto s kraterima i "morima", Jupiter je dobio svoje satelite, Sunce se zarotiralo oko svoje osi jednom u nešto manje od mjesec dana, Mliječni put nije više bio samo svjetleća koperna u tamnoj noći već jasno razlučive zvijezdice našeg zvjezdanog grada... Sve to viđeno je i potvrđeno teleskopom veoma skronih mogućnosti. Takav bi se u današnje vrijeme svrstao među najlošije kineske igračke za djecu do 5 godina.... Svejedno, u znanosti se uvijek počinje s igrom. Ova je godina namijenjena svima nama da se bavimo svemirom, da otkrivamo njegove tajne, da se igramo s našim očima i mislima, gledajući daleka sunca na noćnom nebu.

Neslužbeno, Galileo ipak nije bio prvi (no nećemo sada o tome), neslužbeno nisu svi bili presretni njgovim otkrićima i upotrebom teleskopa (Rimokatolička crkva)... Kada pogledate kroz dalekozor ili teleskop k suncima drugih svjetova daleko od nas, nemojte smetnuti s uma da bi zbog onoga što vidite, zašto gledate i komentirate viđeno, prije svega nekoliko generacija veoma lako završili na sudu inkvizicije!

Stoga, odite večeras makar nakratko pod zvijezdano nebo i duboko udahnite. Pred Vašim očima nalazi se beskrajni vremenski stroj. Svaka zvijezdica koju vidite priča vam priču od prije nekoliko desetaka, stotina ili tisuća godina. Uživajte i čuvajte čari nebeskog prostranstva.

Google je prigodno obilježio današnji dan