| N. Božić

U nabavci kapitalne opreme za potrebe naučne zajednice u Srbiji, Laboratorija za primenu računara u nauci Instituta za fiziku opremljena je superračunarskim postrojenjem PARADOX IV.

kompjuter
foto: Institut za fiziku

HP PARADOX je postrojenje integrisano u sve regionalne i panevropske superračunarske infrastrukture. Ovom instalacijom laboratorija na Institutu za fiziku postaje vodeća u jugoistočnoj Evropi, imajući u vidu t oda je opremljena postrojenjem računara visokih performansi najnovije generacije.

tribina
  foto: Institut za fiziku

“Superračunarski klaster predstavlja integrisano, vodom hlađeno postrojenje, sa ukupno 2500 procesora najnovije generacije organizovanih u 220 nodova različite namene, sa preko 4 terabajta RAM-a, 106 Tesla grafičkih kartica i ukupnom procesorskom snagom od preko 110 teraflopsa. Klaster je ujedno i postrojenje za masivno skladištenje digitalnih podataka sa ukupnim kapacitetom od 200 terabajt",– kaže dr Aleksandar Bogojević, direktor Instituta za fiziku.

Osnovna ideja ovog projekta je brži razvoj superračunarstva u Srbiji i regionu. Korisnici iz akademske zajednice Srbije mogu pristupiti Paradoxu IV kroz Nacionalnu Grid infrastrukturu Aegis, a korićenjem superračunarske mreže pristup imaju i istraživači širom Evrope.

Institut za fiziku u Beogradu je vodeća naučno-istraživačka institucija u Srbiji u oblasti fizičkih nauka i njima pridruženih tehnologija. Institut trenutno ima 300 zaposlenih: 120 doktora nauka, 80 doktorskih i posledoktorskih studenata, 50 zaposlenih u visokotehnološkim preduzećima, čiji je Institut većinski vlasnik, i 50 u administrativnim i tehničkim službama. Istraživači sa Instituta čine oko jedan posto ukupnog broja naučnika u Srbiji, a proizvode deset posto ukupnog novog znanja.

Instalacija PARADOX-a omogućava višestruko povećanje resursa i računarske snage raspoložive istraživačima i na ključan način povećava njihovu međunarodnu kompetitivnost, kako u istraživanju, tako i u razvoju.

Prema predstavnicima Hjulit Pakarda u Srbiji, ovo je važan trenutak za srpsku nauku, jer nabavkom superkompjutera Srbija stupa na svetsku mapu zemalja s ovim tehnologijama. Primena ovih računara je velika, ne samo u nauci, nego i u privredi, za dalji razvoj istraživanja i napredak. Sada Srbija ima šanse da postane regionalni centar u superkompjutingu.