Ponedjeljak 23. novembaru 14.22 sati po našem vremenu detektorski sustavi ATLAS i CMS postrojenja LHC u Cernu zabilježili su prve ciljane sudare protona. Milijarde eura uloženi su u projekt koji okuplja znanstvenike iz cijele Europe, ali i svijeta. Dodiri "Božjih čestica" postali su stvarnost. Po prvi puta u povijesti ljudske civilizacije približili smo se trenutcima Stvaranja, ali i ne samo to. U mogućnosti smo igrati se Boga!

lhc_unutra
Dio postrojenja LHC

Samo postrojenje LHC više od godinu dana bilo je izvan operativne upotrebe poradi tehničkih problema uzrokovanih veoma složenim zahtjevima prilikom njegova tadašnjeg početka rada. Milijuni eura uloženi su u dodatna poboljšanja i uštimavanje uređaja i postupaka koji imaju zadatak omogućiti proučavanje stvaranja svemira u prvim trenutcima njegova postojanja kako bi razumjeli što se to dogodilo neposredno nakon ili čak i u samom trenutku stvaranja svemira.

Prvi sudari protona koji se nalaze na susretnim kursevima najprije su zabilježenu u sustavu ATLAS. Nešto kasnije sudar je potvrdio i detektor CMS a zatim (pri nešto drugačijem modeliranju sudaranja čestica i njihove detekcije) su isto potvrdili i sustavi ALICE i LHCb. Energija po snopu ubačenih protona iznosila je 450GeV, a njihov životni vijek u "sudaraču čestica" iznosio je desetak sati.

LHC_sudar_a
Prvi zabilježeni sudar protona u LHC

Oko Božića znanstvenici planiranju povećanje ulazne energije snopova čestica na preko 1.2 TeV! Tada se očekuju pravi rezultati! Rolf Hauer, glavni direktor CERNa (Europska agencija za nuklearna istraživanja u čijem je sastavu i LHC) izjavio je kako je riječ o fantastičnim rezultatima dobivenim već prvih dana rada LHCa, ali i kako tek treba još puno toga napraviti u smislu konačnog rezultata na kojeg fizičari cijelog svijeta čekaju već više od dvadeset godina. Na dobrom smo putu, zaključio je Hauer.

Suprotno senzacionalističkim natpisima u većem broju medija o propasti svijeta nakon namjerno izazvanog sudaranja čestica u LHCu, ono što se tamo događa i odgovori koje se nadamo dobiti iz CERNa biti će daleko, daleko fantastičniji čak i od najbujnije mašte.

LHC_sudar_b
Računalno modeliranje na osnovu detektora sudara u LHC

Što je to jaka, a što slaba nuklearna sila, kako se manifestira elektromagnetizam, zašto je gravitacija "slabija" od triju elementarnih sila... Super simetrija, tamna materija, tamna energija, teorija struna, odnosi između materije i antimaterije, kvarkovi i sva čuda ostalih pojmova koja proizlaze na svijetlo medijske stvarnosti uskoro bi mogla dobiti odgovore koji nisu samo računalno-teorijski modeli.

Ukoliko nismo fizičari po struci sve navedeno još uvijek djeluje pomalo neartikulirano. No evo pokušajmo si predstaviti zornije s kakvim količinama podataka rade znanstvenici u LHC; kada bi sve riječi, ma na kojem jeziku one bile izgovorene tijekom jedne kalendarske godine od strane svih ljudi na našoj planeti dobili bi oko 2 PetaBajta podataka. LHC u jednoj godini barata s preko 15 PetaBajta podataka!

lhc_home
Poigrajte se s LHC kod kuće

Zanima Vas kako LHC radi, na ovom linku http://lhcathome.cern.ch/ pronaći ćete zanimljivih stvari o LHCu. Možete se i pridružiti znanstvenicima eksperimentirajući s najskupljm znanstvenim sustavom u Europi putem simulacije na računalu kojime upravo čitate ovaj tekst.