MesecGama

Kada bi naše oči reagovale na visokoenergetske gama zrake Mesec bi nam bio svetliji od Sunca! Tako ga vidi NASA-in svemirski gama teleskop Fermi.

Gama (γ) zrak ili γ– čestica je visoko energetski foton. Nastaje iz jezgra atoma. Deo je elektromagnetnog spektra s najkraćim talasnim dužinama, manjim od 0,5 nm. Neutralni su, na njih ne deluju magnetna i električna polja. Spadaju u jonizujuće zračenje.

Mario Nicola Mazziotta i Francesco Loparco, sa Nacionalnog instituta za nuklearnu fiziku u Bariju, u Italiji su proučavali kosmičke zrake i u tom svojstvu gama zrake koje emituje Mesec.

„Kosmički zraci su uglavnom protoni ubrzani nekim od najenergetnijih fenomena u univerzumu, kao što su eksplozije zvezda i mlazevi koji nastaju hranjenjem crnih rupa“, kaže Mazziotta.

Magnetna polja utiču na naelektrisane protone i sprečavaju njihov prodor do površine. Mesec nema magnetno polje pa čak i nisko energetski kosmički zraci u interakciji sa regolitom, prašinom na njegovoj površini, proizvode gama zrake pretvarajući ovaj prirodni satelit u detektor čestica. Deo gama zraka Mesec apsorbuje a deo emituje u okolni prostor.

„Gledajući ovim energijama, Mesec nikada nema faze, uvek izgleda pun“, rekao je Loparco.

Mesec ne pokazuje faze u gama zracima, kao u optičkoj svetlosti ali im se sjaj menja. U 11-godišnjem ciklusu aktivnosti Sunca njihov sjaj varira za oko 20%. Promene jačine magnetnog polja Sunca tokom ciklusa menjaju brzinu i količinu kosmičkih zraka koji dolaze do Meseca, što menja količinu gama zraka.

Ovo dobija novi značaj za program Artemis i slanje ljudi na Mars. Astronautima na Mesecu i dalekim i dugim putovanjima je neophodna zaštita od gama zraka kao i od kosmičkih zraka koji ih proizvode.

Slika: Pogled na Mesečev sjaj gama zraka sa Fermia prikazuje gama zrake sa energijama iznad 31 miliona eV ili desetinama miliona puta većom od vidljive svetlosti, što Mesec čini svetlijim od Sunca. Svetlije boje ukazuju na veću količinu gama zraka. Pojedinačne slike pokazuju različite ekspozicije, u rasponu od 2- 128 meseci (10,7 godina).

• Predrag Baralic said More