Jučerašnja Slika tjedna s ESA-inog sajta Svemirskog teleskopa Hubble je bila dvostruka! Na trećoj priloženoj slici, koja je vrlo smanjena verzija prve, elipsom sam približno istaknuo dio galaktike NGC 5253 koji je prikazan za drugoj, HRC-ovoj slici.

NGC 1
Stavite kursor na sliku

KANALIZIRANJE SVJETLA ZVJEZDANOG VATROMETA

U središtu pozornosti na ovotjednoj Hubbleovoj Slici tjedna je plava zbijena patuljasta galaktika NGC 5253, smještena u zviježđu Kentaura i udaljena od nas 11 milijuna svjetlosnih godina. Ova nova slika je načinjena udruživanjem podataka prikupljenih Hubbleovom ACS-om (Advanced Camera for Surveys (Napredna kamera za pretraživanja)), koja se poslužila svojim Širokokutnim kanalom, i starijih podataka dobivenih putem WFPC2. Poseban dodatak ovoj Slici tjedna je još jedna fotografija (istog objekta), načinjena ACS-inim Kanalom visoke razlučivosti (engl. krat. HRC), podsustavom toga instrumenta koji je bio u djelatnom stanju samo nekoliko godina i koji je bio prilagođen za detaljna istraživanja okolišâ prenapučenih zvijezdama.

Što je to toliko zanimalo astronome u ovoj galaktici da su je tijekom deset godina proučavali s čak tri Hubbleova instrumenta? Pokazuje se da je ona u presjecištu nekoliko područja istraživanja za koja su Hubbleove mogućnosti od ključnog značaja. Zbog njihove sličnost s drevnim i vrlo udaljenim galaktikama, patuljaste se galaktike drži važnima za naše razumijevanje razvojnog puta i zvijezda, i galaktika. NGC 5253 je i "zvjezdoprasna", i "plava zbijena patuljasta" galaktika: ti nazivi znače da u njoj ubrzano nastaju jata sjajnih masivnih zvijezda. Ova Hubbleova slika jasno prikazuje gustu maglicu (unutar galaktike) koja biva pretvarana u nove zvijezde. Zbog toga je NGC 5253 izvrstan laboratorij za istraživanje nastanka i sastava zvijezda, kao i cijelih zvjezdanih jata - sve to u isti mah!

Izuzetno visoka stopa stvaranja novih zvijezda je recept za nastanak zvjezdanih jata, ali NGC 5253 ide i dalje od toga: u jednom malom području oko njenog središta, zvjezdorodna aktivnost je toliko intenzivna da tu postoje tri "zvjezdana super jata". Zvjezdana super jata su vrlo sjajna, vrlo napučena i masivna otvorena jata za koje se vjeruje da će se razviti u zbijena (kuglasta) jata. Zbijena jata sa svoje strane pružaju jedinstvene uvide u to kako zvijezde nastaju i razvijaju se, ali njihovo je porijeklo još uvijek slabo shvaćeno. Astronomi su stoga žarko željeli uporabiti HRC i njegovom nadmoćnom razlučivošću promotriti te (prividno) male i vrlo guste skupove zvijezda.
__

NGC 5253 (ACS/HRC)

Ova slika prikazuje središte zbijene patuljate galaktike NGC 5253, kako ga je vidio HRC Hubbleove ACS-e.

ACS je Hubbleov znanstveni instrument trećeg naraštaja i u taj je teleskop bila ugrađena 2002. g, u sklopu četvrte servisne misije. Izvorno je imao tri podsustava ili "kanala". Širokokutni kanal (engl. krat. WFC), kao što njegovo i ime same ACS-e sugeriraju, služi za sustavna pretraživanja većih dijelova neba ispunjenih dalekim i blijedim galaktikama. Njime je načinjeno i čuveno Hubbleovo Ultradubokosvemirsko polje. Kanal neosjetljiv na Sunčevo svjetlo (engl. Solar Blind Channel) je optimiziran za opažanje ultraljubičastog svjetla kojega odašilju planeti poput Jupitera, i to tako da zaustavlja zračenje sa Sunca. Oba ta kanala su i sada u djelatnom stanju.

HRC je treći ACS-in kanal, koji je bio načinjen da stvara izuzetno detaljne prikaze središta nebeskih objekata, poput galaktičkih jezgri, srcâ zvjezdanih jata i zvjezdorodnih područja. Njegova visoka razlučivost je omogućavala astronomima da u malom području razluče mnoštvo zvijezda i tako detaljno prouče gusto napučene predjele. NGC 5253, zvjezdoprasna galaktika s izuzetnim zvjezdanim jatima, koja neprestano proizvodi nove zvijezde, savršena je meta za HRC. Ova slika detaljno prikazuje središte galaktike, gdje se među oblacima od tamne prašine kriju zvjezdana super jata.

HRC je funkcionirao samo približno pet godina, od ugradnje ACS-e do otkazivanja njegove elektronike 2007. g. I dok je ACS u posljednjoj servisnoj misiji 2009. g. bila djelomično osposobljena za rad, HRC nije bilo moguće popraviti. (Prije te misije je bio otkazao i WFC, ali je taj kanal u potpunosti osposobljen za rad. Prim. prev.) Zbog toga su ovakve "povećane" slike galaktičkih jezgri visoke razlučivosti neka vrsta rariteta.

ngc