4. septembar 2010.

Nauka i religijalogob92

Verske vođe složno su kritikovale tvrdnju Stivena Hokinga, čuvenog britanskog astrofizičara, da je Bog suvišan i da je za stvaranje univerzuma zaslužna sila gravitacije, a ne Tvorac. Teza koju naučnik iznosi u novoj knjizi „Veliko stvaranje“ izazvala je burne reakcije verskih krugova. Predvodi ih poglavar Anglikanske crkve, kentenberijski nadbiskup dr Rovan Vilijams, koji odbacuje Hokingovu konstataciju da savremena fizika ne ostavlja mesta za Tvorca i da nauka može da objasni poreklo svemira.

hoking_o_bogu

Profesor Hoking, autor naučnopopularnih bestselera, između ostalog zaključuje da „nije neophodno prizivati Boga da aktivira vatromet i da pokrene svet“, na šta dr Vilijams odgovara: „Vera u Boga ne služi tome da se popune praznine kada treba objasniti međusobni odnos stvari u svemiru. To je vera da postoji jedan inteligentan, živ agens, od čijeg delovanja u krajnjoj liniji zavisi egzistencija svega postojećeg. Fizika sama za sebe neće rešiti pitanje zbog čega postoji nešto, a ne ništa“.

Osudi Hokingovih stavova pridružili su se i glavni rabin Velike Britanije lord Saks, lider Rimokatoličke crkve Engleske i Velsa i jedan o vodećih britanskih imama.

„U nauci se radi o objašnjenjima. U religiji se radi o tumačenjima. Bibliju naprosto ne interesuje kako je nastao svemir,“ tvrdi lord Saks. Rimokatolički nadbiskup vesminsterske opatije Vinsent Nikols se „u potpunosti slaže sa onim što je vrhovni rabin tako rečito formulisao o odnosu religije i nauke“, dok imam Ibrahim Mogra, predsednik komiteta Muslimanskog saveta Britanije, kaže da „ako pogledamo svemir i sve što je stvoreno, to nam ukazuje na to da je tu neko ko je to stvorio. A taj neko je svemogući Gospod“.

Provokativna knjiga profesora Hokinga, napisana u saradnji sa američkim fizičarem Leonardom Mlodinovom, osporava uverenje Isaka Njutna da svemir mora predstavljati Božju tvorevinu, jer nije mogao biti stvoren iz haosa. Kao argument navodi otkriće planete koja se okreće oko zvezde koja nije naše Sunce, iz 1992. „To koincidenciju naših planetarnih uslova - jedno sunce, srećna kombinacija rastojanja Zemlja-Sunce i solarne mase - čini daleko manje izuzetnom da bi bila dokaz da je Zemlja pažljivo stvorena samo da bi zadovoljila nas, ljudska bića.“

Hoking otvorenom ostavlja i mogućnost postojanja života na drugim planetama, kao i postojanja čitavih novih svemira - takozvanog multisvemira, odnosno „multiverzuma“. Prema njegovom mišljenju, vid komplikovane teorijske fizike koji je poznat kao M-teorija, a predstavlja jedan tip teorije struna, mogao bi da bude svojevrsni „sveti gral“, koji objašnjava sve u poznatom svemiru. Fizičari već dugo tragaju za jednom univerzalnom teorijom, koja bi objedinila kvantnu teoriju, koja se odnosi na materiju na subatomskom nivou, sa gravitacijom, koja objašnjava uzajamno delovanje velikih objekata. Ajnštajn je ovu hipotetičnu teoriju nazvao jedinstvenom teorijom polja, a Hoking veruje da bi M-teorija možda mogla da bude upravo to.

Pop ikona

Profesor Hoking, rođen 8. januara 1942, na 300-godišnjicu Galilejeve smrti, doktorirao je fiziku na Oksfordu. Zbog retke bolesti - amiotrofičke lateralne skleroze, prikovan je za kolica, ali to ga nije obeshrabrilo i nastavio je da se bavi naučnim radom. Dao je veliki doprinos u istraživanju crnih rupa. Hoking je 1984. izdao knjigu „Kratka povest vremena“ koja je postala bestseler. Ovekovečen je u nizu dela pop kulture, između ostalog i u više epizoda kultnog crtaća „Simpsonovi“.

D. Milojković

Izvor: Blic.

zoki
0 #18 zoki 24-03-2012 21:46
nauka nije nesto sto je konacno i nepostoje zakoni. iz istorije se zna da se zakoni menjaju.i u tome je sva draz i lepota .a u verovanju u boga je vec proglasen kraj i tu nema komentara ni tumacenja.cilj svakog normalnog coveka je da napreduje da lupa glavu svoju od problema .zato pozdravljam svakog ko jurisa napred u nepoznato gde niko nikada nije krocio pozdrav
zdravko
0 #17 zdravko 01-05-2011 00:44
Molio bi sve komentatore ove teme da me ne svate pogresno Svi koi su ucestvovali u diskusiji na ovu temu sa svojim razmisljanjima su u pravu i ja ih podrzavam Ovo sto sam ja izneo to su moja razmisljanja . Sto nemora da se pokaze kao tacno Ali analizirajuci sve komentare na logican nacin dobijao jedan pravi odgovor a to je. Gde to ljudsko bice preko energije svesti vodi samo sebe na ovoj planeti koja zbog delovanja samog ljudskog bica koje se zove covek na zemlji napravio za nekoga pakao a za nekoga raj . A kada bolje razmislimo osnova gravitacije je pozitivna i negativna energija .Sasvim normalno nesmemo iskljuciti .A i sam bog se borio i bori se za dobrobit samog coveka i daje mu smernice da ne cini zlo odnosno da da covek deo doprinosa da na zemlji bude raj Nadam se da sam bio razumniji poz
0 #16 zdravko jovicic 22-02-2011 00:11
zdravkojovicic
0 #15 zdravkojovicic 19-02-2011 12:25
0 #14 zdravko jovicic 01-02-2011 13:22
Aleksandar Micic
0 #13 Aleksandar Micic 26-01-2011 12:18
@ zdravko jovicic

Gospodine Jovicicu, energija je sposobnost tela da izvrsi neki rad. Molio bih Vas da svima nama koji smo, eto, siromasni znanjem oko prirode energija koje spominjete, da date definicije tih energija kao i njihovu mernu jedinicu, molio bih Vas da nam takodje date i matematicke formule po kojima se te energije racunaju.

Bilo bi lepo da nam objasnite znacenje pojma "pravolinijski krug" koji ste pomenuli, posto je to potpuno apsurdan.

Pitate se kakve veze imaju crkve sa bogom (pri ovom "crkve" mislim i na dzamije, i na sinagoge, i na katedrale.....) , imaju gospodine i to velike veze, jer ti objekti sluze za obracanje bogu/bogovima, upraznjavanje rituala koji su posveceni bogovima.....

Pominjete religiju kao nauku koja se izucavala u crkvama i verskim objektima sto je pogresno. Religija je dogma gospodine, i kao takva nema apsolutno nikakve dodirne tacke sa naukom, niti ih je ikada imala.

Sve sto se napisali je jedno veliko mlacenje prazne slame zbog cega se Vas tekst ne moze smatrati zasnovanim na cinjenicama i razumu.

Izvinjavam se ako sam Vas ovim uvredio, to mi nije bila namera. Namera mi je bila da Vam skrenem paznju na zablude koje ste u svom postu izneli.
0 #12 zdravko jovicic 24-01-2011 17:20
Nije tema bas zahvalna da se komentarise i stati izmedju crkve i nauke. Da bi se bolje razumelo treba izabrati pravu tacku gledista.a ta tacka treba da bude da se gleda iz kosmosa na planetu zemlju Covek se u toj problematici upetlja ko pile u kucinu.A kada u sve to dodamo malo filozofije onda pameti ljudskoj nigde kraja.Ako posmatramosa tacke logike bez filozofije e to je druga stvar Samo mi objasnite jedno kakve veze ima Crkva iliDZamija sa bogom Crkva sa bogom Dzamija sa alahom a Katolicka crkva sa bogocovekom Sve to je posebna nauka koja se kao nauka izucavalau ovim institucijama Te institucije nebi trebalo stavljati u temu razgovora izmedzu boga i naukei naucnika i institucija koje vode religiju Nauka nikada nemoze da objasni energijsku moc boga kao sto to moze da objasni institucije religija ali ako crkva moze daobjasni delovanje energija koja ima energiju stvaranja a energija stvaranja ima energiju stvoritelja onda je logicki zakljucak da iza svega toga stoji BOG Naucnici to isto govore samo u drugom obliku da se razume a rezultat je isti Nauka tvrdi da gravitacija je energija iz koje proizilaze sve druge energuje kao i energija stvoritelja a to je BOG Covek kao ljugsko bice nemoze da podigne energiju svesti do te razine nego jaci deo je u njemu negativni deo energije suprostavljanja i gde je tome kraj Bog ili gravitacija je preko energije saznanja uputio coveku da u sopstvenoj energiji svesti covek to pitanje svati u svojoj svesti koja tapka u mestu sa malim pomacima ali sporo to ide .Jedan veliki naucnik koji iz kosmicke gravitacije od Boga dobija informacije a posrednik je energija saznanja e tada naucniku sine ideja i on to saznanje pretvori u sopstveno znanje a to je greska Covek je pohlepan i ima energiju prisvajanja i tu nema granica a nesme da prisvaja jer odma postaje i rob toga moze u zemaljskim dobrima da uziva sto po prirodi stvari to ne cine neko prisvajanjem pati i postaje rob Treba da sto vise sagleda samoga sebe kao ljudsko bice i na podigne njivo ukupne svesti na mnogo visi njivo sto jako malo se trudi I bog i energije gravitacije mu to sve uporno pokusavaju da objasni ali covek to nemoze ili nece da svati Crkva u tim kazivanjima je otisla malo dalje od nauke ali rezultat je isti u odnosu na ljudsku svest e sada crkva ima preveliki broj svoji vernika u odnosu na naucnike a energiju vernika nebi trebalo usmeravati na energiju pristalica naucnika jer su ovi drugi u manjini Sa ovim zacaranim putem ulazimo u pravolinijski krug koji se vrti u kosmickim razmerama i nema kraja poz
Alexandrius
0 #11 Alexandrius 21-12-2010 15:22
@Zorancho

Vi se gospodine povodite VASIM misljenjem sta je to teorija a sta nauka i to uporno pokusavate da progurate kao jedino ispravno misljenje sto je odlika dogmatizma.
Dalje bih hteo da Vam skrenem paznju na rad Hokiga. Gravitacija je pojava koja je dokazana (da nema nje lebdeli bi i verovatno ne bi ste bili u mogucnosti da otkucate postove koje ste otkucali) i u skladu sa tim je izrazena matematicki u vidu formula za njeno izracunavanje. Ako neki naucnik (u ovom slucaju Hoking) uzme te formule i na osnovu njih i drugih naucno dokaznih cinjenica izgradi teoriju koju je u stanju da predstavi matematicki a uz to je resenje matematickih formula koje dobije u saglasnosti sa drugim posmatranjima onda je ta teorija valjana. Hoking je jednostavno to i uradio, i to je ono sto nauka i naucnici rade, i zbog toga se nikako ne mogu smatrati "prolupalim" kao sto ste rekli. Slazem se sa Vama da nauka ne moze biti konacna (sto posredno pokusavate da nam kazete), ali se nikako ne mogu sloziti sa Vama da je jedino konacna nauka - nauka, iz prostog razloga sto je upravo ta cinjenica da se nauka stalno dopunjava i menja ono sto cini razliku izmedju nauke i dogme. Ako imate recimo formulu (2*5) / 2 = ? rezultat ce uvek biti 5 a ne 45, ukoliko Vam se ipak vise dopada da je rezultat 45 onda nauka i nije za Vas, bolje se okrneite religiji.
U vasim prethodnim postovima ste pokusali da Vase (pogresno) misljenje progurate kao jedino tacno i ispravno govoreci kako celokupna nauka gresi (pitam se kako smo onda kao covecanstvo tehnoloski stigli do ovog stupnja razvoja kada se vodimo pogresnim metodama), sto je jako ruzno i odlika osobe VEOMA zatvorenog uma. Da ste zaista tako otvorenog uma kao sto kazete da jeste, onda bi priznali da ste pogresili i prihvatili tacniji pogled na ono sto Vam je izneseno, ovako nam samo dokazujete suprotno.
Rekli ste "znaci sve sto je TEORIJA...nije nauka....vec je ka putu da postane nauka", ovo je bolno netacno, a samo donekle se moze primeniti na nesto sto se u nauci zove HIPOTEZA. Kazem donekle iz prostog razloga sto za i donosenje hipoteze moraju postojati neke cinjenice koje su do nje dovele. Za Vasu informaciju, hipoteza je moguce objasjenje neke pojave/procesa koje neki naucnik iznese. Da bi hipoteza postala validno naucno objasnjenje, tj. teorija, ona mora preci dug put naucnog dokazivanja, prikupljanja informacija i podataka..... tek kada prodje taj put i ostane neoborena ona se priznaje kao validna i postaje teorija. Pre nego sto ste poceli da iznosite Vase misljenje, trebalo je prvo da se malo bolje informisete o naucnoj terminologiji.
Stradalnik
0 #10 Stradalnik 19-10-2010 15:06
Kao da je bitno sta misli "veliki" Hoking koji je slavu stekao pišući naučno-popularn u literaturu.Dobr o,ovaj je zaista nešto uradio 60-tih godina prošlog veka, za razliku od onog drugog ateističkog idola Dokinsa koji je za nauku uradio koliko i moja baba-ništa. U suštini, obojica su pikavci, samo je jedan od njih nekada bio cigara.

Bezveze je gubiti vreme čitajući tu knjigu i sve ostale koje veliki tiraž pokušavaju da zarade pitanjima ima/nema Boga.Ni n od nauke.
Kiza