m13-4Foto: Danilo Pivato

Ovo je omiljen nebeski objekat astronoma osmatrača i redovna meta u letnjem periodu. To je kolosalno kuglasto (ili zbijeno) jato zvezda koje se može videti čak i golim okom ukoliko ga posmatrate kada je nebo vedro i prozračno, a nema svetala koje bi smetalo posmatranju. U dobrom okularu amaterskog teleskopa jato se vidi kao predivna skupina zvezdica. Jato sadrži oko 300 000 zvezda koje su spakovane u prostor prečnika svega 145 svetlosnih godina. Najsjajnije zvezde su crveni giganti, hiljadama puta sjajniji od našeg Sunca. Teško je zamisliti da, sem zvezda i nešto prašine, u toj skupini ima ičeg drugog. Gravitacioneinterakcije toliko zvezda sigurno je odavno počistila se planete ako su ikada i nastale u tom prostoru.

m13w

Jato je otkrio Edmond Halej 1714. godine, a Šarl Mesije ga je uvrstio u svoj katalog 1. juna 1764. pod brojem 13. Sem M 13. Od nas je udaljeno oko 22 000 svetlosne godine i vidimo ga u sazvežđu Herkulesa. Po tom sazvežđu ponekad ga zovu Veliko kuglasto jato u Herkulu, ili Herkulovo kuglasto jato. Njegova NGC oznaka je 6205. Magnituda jata iznosi 5,8 i po tome je na samoj granici vidljivosti za golo oko.

U blizini M 13 nalazi se galaksija NGC 6207 dvanaeste magnitude. Tu je i mala galaksija IC 4617.

Godine 1974. ka ovom jatu je upućena šifrovana poruka koja sadrži podatke o ljudskoj rasi, DNA, atomskim brojevima, položaju Zemlje itd. Poruka je upućena u želji da se uspostavi kontakt sa eventualnom vanzemaljskom civilizacijom. Međutim poruka nikada neće stići do ovog jata jer do njega joj je potrebno 25 000 godina kada će ono već zauzeti drugi položaj u svemiru.