Nismo se izborili ni sam zemaljskim svetlosnim zagađenjem, a na pomolu je novo i za astronome vrlo neprijatno.

debris

Kompanija SpaceX razvija projekat Starlink u okviru koda će do sredine naredne decenije u orbitu oko Zemlje poslati više od 10 000 satelita. Naravno, korist od ovih satelita je velika, ali astronomi negoduju jer postoji opravdana bojazan da će ti sateliti znatno smanjiti mogućnost astronomskih posmatranja, pošto će će dodatno povećati već postojeće svetlosno zagađenje.

Tim povodom Američko astronomskog društvo, Međunarodna astronomska unija, Britansko kraljevsko društvo i Međunarodna asocijacija tamnog neba su nedavno objavili izjave u kojima izražavaju zabrinutost. Planirani sateliti će, tvrdi se u izjavi, ostavljati svetlosne tragove na fotografijama čime će onemogućiti istraživanje svemira.

Ilon Mask, vlasnik SpaceX, je na ove kritike više puta reagovao preko Tvitera i iznosio uveravanja da njegovi sateliti neće biti vidljivi tokom noći. Nasuprot tim uveravanjima, izneti su dokazi da ti sateliti (oni koji su u međuvremenu već postavljeni u orbitu, jer projekat se postepeno razvija od 2015. odnosno od 2018. kada su lansirani dva prototipa satelita) ipak sijaju i remete osmatranja. Njihov broj je za sada još mali, ali lansiranje velikog broja satelita tek predstoji.

StarlinkSatelliteTrails
Teleskop Lovelove opservatgorije u Arizoni, snimio je ovu fotografiju 25. maja. na njoj se vide tragovi više od 25 Starlink satelita. (Victoria Girgis/Lowell Observatory)

Iz SpaceX, međutim, tvrde da je taj problem samo privremen jer će se sateliti vremenom podići na veće visine kada će i njihov sjaj dramatično da opadne.

To opet na umiruje astronome koji tvrde da će po brojnosti ovi sateliti nadmašiti broj zvezda vidljivih golim okom i da će njihov sjaj u optičkim i radio talasima ozbiljno da remeti astronomska osmatranja. Poseban problem je i što sateliti Starlinka mogu autonomski da menjaju svoje orbite te će oni teško moći da se izbegnu tokom astronomskog posmatranja i snimanja.

Kako će se rešiti ovaj problem još nije jasno. Za sad Ilon Mask tvrdi da radi na smanjenju albeda satelita i da će na zahtev astronoma menjati orijentaciju kretanja svojih satelita.

Da dodamo još da SpaceX nije usamljen u svojoj nameri da pošalje ogroman broj satelita u orbitu oko Zemlje. Za posedovanje svojih satelita zainteresovani su i Amazon, Boig, Fejsbuk itd. Postoje milijarde ljudi širom planete koji još nemaju pristup širokopojasnom internetu, a ovi sateliti bi omogućili globalizaciju mreže svih mreža.

Ako se uz sve ovo realizuju i planovi o orbitalnim plakatima sa oglasima i reklamnim materijalom, onda će zbilja ovde na površini planeta biti onemogućeno nebesko osmatranje.

Sada nam je interesantno da pogledamo kako neki satelit projuri nebom, ali kada se taj broj umnogostruči pa svakog momenta vidite da neki leti iznad glave, to će početi da smeta ne samo astronomima, već svima.

I sami astronomi su svesni da je drastično ograničavanje slanja satelita nemoguće jer je njihov komercijalni potencijal ogroman, a političari koji donose zakone rukovode se ekonomijom. Za sad se kao rešenje vidi samo izgradnja satelita od materijala koji apsorbuju svetlo, a ne emituju ga. U svakom slučaju borba za tamno nebo se više na vodi samo protiv prekomernog uličnog osvetljenja.