Baxter osmatracVelika galaksija u Andromedi, poznata pod oznakom M31 (u katalogu Šarla Mesijea), ili često sasvim kratko Andromeda, može da se vidi kad god je vedra noć, bez jake mesečine i okolnog osvetljenja, ali njeno vreme, počinje zapvavo sada, krajem avgusta i traje do… praktično do proleća.

m31

M 31, A. Vukićević i M. Gagić

Posle Mlečnog puta, naše galaksije, galaksije u kojoj živimo, M31 je za nas i za mnoge astronome najinteresantnija i najznačajnija.

Ukratko o M31

Evo ukratko o njoj: ona je nama najbliža od svih velikih galaksija, udaljena 2,5 miliona svetlosnih godina što je dovoljno blizu da u njoj astronomi posmatraju i neke detalje. ona je spiralna poput naše galaksije i izučavajući nju, astronomi mnogo saznaju i o našoj galaksiji (koju, naravno, mi gledamo samo iznutra, tj. nemamo baš dobar pogled na nju). U neku ruku, posmatrajući M31 je kako kada gledamo sebe u ogledalu.

Sem toga upravo je posmatranje M31 dovelo do saznanja da se ta galaksija nalazi izvan Mlečnog puta (što je bilo krajem druge decenije prošlog veka), a što je značilo da je svemir, mnogo, ali baš mnogo veći nego što se do tada pretpostavljalo – a pretpostavljalo se da je sve što postoji, baš sve, smešteno u našoj galaksiji i da izvan nje nema ništa.

A sem svega ovoga astronomi su utvrdili i da nam se M31 približava i da će se sudariti sa Mlečnim putem i konačno će se obe galaksije spojiti, što je posebna priča.

A ima još nešto. M31 je verovatno najdalji objekat koji, za vedrog vremena i pri dobrim osmatračkim uslovima, čovek oštrog vida može videti golim okom!

A kad smo već kog posmatranja ove galaksije onda treba znati sledeće.

Sa naših geografskih širina M31 se penje visko na nebu baš u ovo vreme (avgust – septembar) pa je možemo gledati skroz do zore. Ovih meseci je potražite čim padne mrak, pa do ponoći.

Krajem septembra i početkom oktobra, ona će biti na istočnom nebu kada počinje da se penje ka zenitu. Tokom zime, takođe se dobro vidi i tako, do proleća.

Kako da je pronađemo?

E sad, kako da je nađemo? Već i malo iskusniji posmatrači to dobro znaju, ali za nas ostale evo pomoći:

m31 copy

Pronađete prvo sazvežđe Kasiopeju. To je lako jer pet najsjajnijih zvezda ovog sazvežđa ispisuju na nebu slovo M ili W. Kasiopeja tokom dana kruži oko Severnjače oko koje se obrće (naravno, prividno, posmatrano sa naše planete) čitavo nebo.

E kad ste našli Kasiopeju uočite njenu zvezdu Schedar! Pogledajte ilustraciju i videćete da je to lako. Zamislite da je ova zvezda vrh strela koja je usmerena ban na M31!

Ka M31 je usmerena i zamišljena linija koja spaja zvezde Mirach i Mu And (mada ove zvezde u moru ostalih nije baš lako detektovati). Otprilike, ne baš idealno, ali tu negde oko preseka ove linije sa strelom, ako pažljivo gledate videćete divnu pegicu. To je Velika galaksija u Andromedi, M31. dok je gledate imajte na umu da je ona ogromna, nešto veća od naše galaksije koja je takođe velika. I znajte da M31 juri ka nama vrtoglavom brzinom od 300 kilometara u sekundi  (Andromeđani naravno tvrde da naša galaksija ide ka njima). I da ćemo se sa tom galaksijom sudariti za nekoliko milijardi godina.

Vesti iz budućnosti: sudar Mlečnog puta sa M31