Kada pomislite na svemirski teleskop prvo sigurno pomislite na Habl (Hubble) teleskop. Možda se setite željno očekivanog Džjems Veb (James Webb) teleskopa. Na Spicer (Spitzer) teleskop obično zaboravimo. Spicer svemirski teleskop počeo je sa radom 2003. godine sa očekivanim životnim vekom od 2,5 godine ali još uvek radi. Ali nažalost došao je njegov kraj. Što je i prilika da se podsetimo tog izvanrednog teleskopa.

Spicer svemirski teleskop prestaje sa radom.

Spicer je infracrveni teleskop, tako da može da vidi ono što nije vidljivo našim očima. Teleskop ima tri instrumenta: infracrvena kamera (IRAC), infracrveni spektrograf (IRS) i fotometar za višestruko snimanje (MIPS). Da bi smanjio toplotni šum, Spitzer je koristio tečni helijum za hlađenje svojih infracrvenih instrumenata. Ali helijum je potrošio 2009. godine, daleko posle predviđenog kraja misije. Od tada više ne može da se koristi MIPS i IRAC kamera tako da NASA planira da okonča Spicerovu misiju.

Spiceovih fotografiju gustog zvezdanog jata u oblastima Cefej C i Cefej B unutar sasvežđja Cefej.

Sledeći Jutjub video nam prikazuje i objašnjava detalje koje je snimio Spicer u Cefeju.

Cefej C: Zvezde počinju da se formiraju unutar kosmičke praznine i gasa.
V374 Cehp: Najverovatnije zvezda okružena gustim tamnim gustim materijalom
Young Nebula: Neve zvezde prosvetljavaju gust oblak gasa i prašine.
Runaway star: Zvezda stvar udari talas kroz gas i prašinu.
Star Cluster: Masivne zvezdad osvetljavalju region pun prašine.
Cepheus B: Klaset zvezdi formiranih iz istog oblaka gasa i prašine.

Nažalost NASA nije uspela da nađe dovoljno kvalifikovanu i zainteresovanu organizaciju koja bi preuzela Spicer teleskop, tako da se njegov rad zavrsava januara 2021. Godine.

dtanasko
0 #2 dtanasko 27-01-2021 21:10
Drago mi je da čitaoci tako detaljno prate tekstove. Nisam našao na Nasinom sajtu da su okončali misiju prošle godine, ali moguće je. Wikipedija se poziva na novinske članke, tako da nije relevantna.
Jovan
+1 #1 Jovan 26-01-2021 23:04
Po informacijama na zvaničnom sajtu i wikipediji, ova misija je okončana 30.1.2020. slanjem signala za gašenje ka teleskopu.