Staršip SN9 kompanije SpaceX je dobio dozvolu za let. SN9 je leteo ali se kao i SN8 razbio i eksplodirao. Pri tome ovo je bilo lošije prizemljenje od SN8, ako se može govoriti o boljem i lošijem sletanju sa eksplozijom. Dok je SN8 udario o tlo u vertikalnom položaju, a SN9 bio je nagnut više od 45 stepeni.

1

1. Trenutak paljenja motora Staršipa prototipa SN9. Pored njega stoji sledeći SN10 za sledeći let.

2

2. Poletanje, let, manevar prelaska na trbuh i spuštanje su delovali korektno.

Poslednji manevar, prelaska iz horizontalnog u vertikalni položaj nije uspeo. Upalio se jedan motor. Staršip se zakrenuo u potreban vertikalni položaj, ali nije ostao u tom položaju, nego je premašio i nagnuo se za još 45 ili više stepeni i razbio se o tlo.

3

3. Prilazak tlu pod sa jednim motorom, pod lošim uglom i velikom brzinom.

4

4. Udarac o tlo, pucanje konstrukcije, plamen iz motora zahvata rezervoare. Ovde Staršip izgleda kao na istorijskoj slici tragedije cepelina Hindeburg. Možete je pogledati ovde.

5

5. SN9 završava u eksploziji kao i SN8. Trnovit je put do zvezda. Iz ovog ugla čini se da je SN10 bio blizu eksplozije.

Deluje da je brzina u trenutku dodira tla bila veća nego brzina koju je imao SN8. Čekamo saopštenje zašto je pri sletanju radio samo jedan motor. Deluje da se ništa nije napredovalo od prethodnog leta. Ali to ne možemo znati. Kompanija koje jedina ima višegodišnje iskustvo uspešnih vertikalnih prizemljenja raketa sigurno zna šta radi.

Meni su čudne noge, bolje rečeno nogice na Staršipu. One jesu velike kao čovek (imam negde sliku čoveka pored noge, nisam mogao da je nađem u vreme pisanja ovog teksta), ali su nesrazmerno male prema telu i masi Staršipa. To postaje jasno kada ih uporedimo sa ogromnim nogama na Falkonu 9, koje plus imaju i cilindre koji amortizuju udar, i to lakše rakete.

6

6. Slika prikazuje veličinu nogu na Falkonu 9 u odnosu na čoveka. Od oka 6 do 8 metara, amortizeri preko 12 metara. Zvaničnih podataka nema.

Male čvrste noge na Staršipu zahtevaju sletanje sa brzinom skoro nula da ne bi došlo do deformacije ili loma konstrukcije rakete. Takođe ako uporedimo raspon nogu na Falkonu, koji je ogroman, pružajući sigurnost u slučaju da raketa ne sleće pod idealnim uglom. Deluje da Staršip treba da ostvari nemoguće, da sleti sa brzinom skoro nula, i pod uglom od 90 stepeni, plus minus neka minimalna tolerancija. Naravno, ova neuspela sletanja nisu uzrokovani malim nogama, to je verovatno sledeće na redu.

Mask je pre leta objavio da se neće nekoliko dana oglašavati preko Tvitera. SN10 je na postolju, njegov let se očekuje, po neproverenim izvorima, za oko 2-3 nedelje.

 


Komentari  

dtanasko
0 #4 dtanasko 04-02-2021 18:42
Misilim da je njima u ovoj fazi važan sam let i dolazak na predviđeno mesto sletanja, što jeste ogroman uspeh. Nešto što pada bez pogona sa visine od 10km brzinom 200 km na sat, da manevrišući samo sa krilima padne na predviđeno sletno mesto (radi se potopuno automatizovanom procesu), što su SN9 i SN10 uspešno urdili. A da je uspešno prizemljenje ostavljeno za sledeću fazu. Ovako kako se raketa raspadne u delove je brži, lakši i jeftini posao njenog uklanjanja nego rasklapanje rakete, koje zahteva dizalice, stručniju radnu snagu a nosi i sigurnosne rizike, i rađeno sa SN5 i sledećim prototopom koji su letela do 150m.
mitja
0 #3 mitja 03-02-2021 23:47
Kizza mislim da brod nije predviđen samo za među planetarne letove već i za komercijalne orbitalne letove...
Okavango
0 #2 Okavango 03-02-2021 16:32
Želi da napravi univerzalni 100% višekratni sistem i krenuo je od njegovog najtežeg zadatka - poleteti za Zemlje i sleteti na Zemlju. Kada to postigne, specijalizovane varijante za šatlovanje, Mesec i Mars su extra poeni.
Kizza
+2 #1 Kizza 03-02-2021 11:31
Odličan izveštaj! Što se tiče nogu čini mi se da Ilonu to sada nije važno. Umesto da simulira u kompjuteru let i sletanje odlučio se na lomljenje raketa. Nije mi jasno zašto jer na Mesecu nema atmosfere a i na Marsu je dosta retka? Čemu oni bočni manevri?

Dodaj komentar


Sigurnosni kod
Osveži